شما اینجا هستید

اخبار » جکوی نای بند ثبت جهانی شد
گروه : اخبار

شناسایی گونه جدیدی از خزندگان در پارک ملی نای بند استان بوشهر

گونه جدیدی از خزندگان که متعلق به خانواده جکوئیده می باشد، در پارک ملی دریایی نای بند استان بوشهر شناسایی و به ثبت جهانی رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت حفاظت محیط زیست استان بوشهر: گونه جدیدی از خزندگان که متعلق به خانواده جکوئیده می باشد، در پارک ملی دریایی نای بند استان بوشهر شناسایی و به ثبت جهانی رسید. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این مطلب گفت: کشف گونه های جدید جانوری در هر منطقه، دارای اهمیت فوق العاده و بیانگر پتانسیل بالای زیستی آن است.

سیداصغر مطهری افزود: کشف این گونه ی جدید در پارک ملی دریایی نای بند استان بوشهر نشان دهنده اهمیت این پارک بوده و توجه به غنای زیستی آن را صد چندان نموده است.

مطهری یاد آور شد: در سال ۲۰۰۱ نیز دو گونه خزنده دیگر از این خانواده در پارک ملی دریایی نای بند مورد شناسایی و ثبت شد که به افتخار نام کشورمان یکی بنام جکوی ایرانی و دیگری به افتخار دانشمند ایرانی دکتر کیانی ،‌جکوی کیانی نامگذاری و این جکوی کشف شده جدید به نام پارک ملی نای بند نامگذاری شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت : این گونه، با نام علمی ثبت شده ” spTropiocolotes naybandensis ” توسط رییس پارک ملی دریایی نای بند استان بوشهر در خلال تحقیق و جستجوی خزندگان این پارک شناسایی و نمونه گیری شد که این نمونه با گونه های شناخته شده قبل مطابقت نداشت و جهت بررسی بیشتر به آزمایشگاه منتقل و پس از انجام بررسی های طولانی در خارج از کشور بعنوان یک گونه جدید تایید و ثبت گردید و در یکی از ژورنالهای معتبر بین المللی به چاپ رسید.

شایان ذکر است، پارک ملی دریایی نای بند در سال ۱۳۸۲ بعنوان پارک ملی دریایی معرفی شده که قبل از آن بعنوان منطقه حفاظت شده مدیریت می شده و علیرغم چالشهای عمده زیست محیطی این پارک در دو دهه اخیر، تنوع زیستی غنی و حیات وحش متنوع ، از شاخص های مهم آن می باشد.

از جمله ی این حیات وحش، خزندگان می باشند که گونه های مختلف لاک پشتان دریایی ، انواع مارها و خانواده جکوها را شامل می شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر