شما اینجا هستید

اخبار » فصل نخست کاوش و گمانه زنی تپه تل سوزو در استان بوشهر آغاز شد
گروه : اخبار

خبربندر- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: فصل نخست کاوش و گمانه زنی درتپه مربوط به پیش از تاریخ ‘تل سوزو’ در پسکرانه خلیج فارس در این استان آغاز شد.

به گزارش خبربندر، ناصر امیرزاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اجرای برنامه فصل نخست کاوش و گمانه زنی این تپه با قدمیت پیش از تاریخ به منظور تعیین عرصه و حریم ‘تل سوزو’ به سرپرستی ‘محمد حسین عزیزی خرانقی’ با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تا پایان اسفند ماه جاری به مدت یکماه ادامه داد.
وی اضافه کرد: ‘تل سوزو’ (تل سبز) براساس بررسی های اولیه مربوط به هزاره چهارم تا هزاره سوم پیش از میلاد در پس کرانه های خلیج فارس است.
امیرزاده ادامه داد: از نظر تاریخی و فرهنگی این تپه بسیار حائز اهمیت است و با کاوش هایی که در این تپه صورت می گیرد می توان به تاریخ گذاری دقیق آن پی برد.
وی ادامه داد: از آنجا که در کرانه ها و پس کرانه های خلیج فارس در استان بوشهر استقرارهای پیش از تاریخ بسیار اندک است با کاوشها و لایه نگاری هایی که در این تپه انجام می شود می توان به اطلاعاتی از هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه رسید.
اثر تاریخی ‘تل سوزو’ در شهرستان دیر (Dayyer) استان بوشهر واقع است و با شماره ١٧١١٢ در سال ١٣٨۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
در زمان حاضر ۲۸۹ اثر ملموس شامل تپه ها، بناهای تاریخی و طبیعی و۴۳ اثر معنوی و ناملموس شامل آئین های عاشورایی، بازیها و غذاهای بومی و محلی استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع:ایرنا

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر