شما اینجا هستید

اخبار » چگونه از دیابت پیشگیری کنیم؟
گروه : اخبار

به مناسبت روز جهانی دیابت

چگونه از دیابت پیشگیری کنیم؟

صدای بندر-زهرا زارعی:   ۱۴ نوامبر ( ۲۳ آبان ماه ) از سوی سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت به عنوان روز جهانی دیابت نامیده شد است.(امسال این روز با روز عاشورای حسینی تقارن یافته است).

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان های وابسته و سازمان های مردم نهاد در نظر دارد با توجه به ایست دیابت و گسترش روز افزون ،آن رویداد را در یک هفته از تاریخ ۲۷ آبان تا ۳ آذر به عنوان هفته ی ملی دیابت به طور سراسری در کشور برگزار نماید.یکی از روزهای این هفته پنج شنبه ۳۰/۸/۹۲ است که به عنوان دیابت در رسانه ها و با موضوع  ” افزایش آگاهی عمومی و تغییر رفتار ” نام گذاری شده است. به همین مناسبت مقاله زیر تقدیم می گردد.

راههای پیشگیری از دیابت نوع ۲  و عوارض آن :

۱_کاهش وزن (در پیشگیری از ابتلا به دیابت بسیار سودمند بوده و باید طبق یک برنامه زمانبندی و به صورت علمی انجام گیرد ).

_نکته ی مهم رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش ، کاهش توده ی چربی بدن ،تأثیر مطلوب انسولین ، کاهش قند خون و … .

۲_ورزش ( پیاده روی ) :ورزش باعث رسیدن اکسیژن کافی به سلولهای بدن ،کنترل  وزن و  تنظیم اشتها ، کاهش توده ی چربی بدن ، کاهش قند خون ،کاهش فشار خون ، شادابی و نشاط و تقویت قوه ی اراده ، تحرک ماهیچه ها و افزایش جذب انسولین از محل تزریق برای بیماران دیابتی می شود.

و اما ورزش ایده آل برای افراد دیابتی چیست ؟

بهترین ورزش برای افراد دیابتی پیاده روی است.پیاده روی بدلیل اینکه نیاز به وسیله ی خاصی نداشته و برای عموم راحت و قابل دسترس است مناسبترین ورزش برای تمامی  افراد به شمار میرود که بهترین زمان برای آن ، ۱ تا ۳ ساعت بعد از غذا است.پیاده روی باید ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته باشد.

ورزشهای طولانی و خسته کننده برای دیابتی ها توصیه نمی شود ، چون این ورزش ها فشار بسیار زیادی بر عضلات وارد می کنند و مصرف قند توسط سلولها را افزایش می دهند.این عمل موجب کاهش سریع قند خون شده و بنابراین احتمال ضعف و از حال رفتن بیمار وجود دارد ، لذا ورزشهایی مانند وزنه برداری  و کوهپیمایی در کوههای بلند و مرتفع و … توصیه نمی شود.

۳_ دخانیات ممنوع :اغلب افراد تصور می کنند مصرف دخانیات فقط کشیدن سیگار است در حالی که هر ماده و یا فرآورده ای که تمام یا بخشی از ماده ی خام تشکیل دهنده ی آن ، گیاه توتون و یا تنباکو یا مشتقات آن باشد جزء دخانیات محسوب می شود و استفاده از آن ها در هر شکلی مضر بوده و باعث مرگ و میر و ناتوانی می شود.( فردا برای ترک سیگار ،قلیان یا هر ماده ی دخانی دیر است ، همین امروز با مراجعه به کلینیک های مشاوره ترک دخانیات ، خود و خانواده مان را از عوارض مرگ دخانیات حفظ کنیم.

۴_کنترل استرس  و اضطراب : امید داشتن و توکل به خداوند مهمترین انگیزه در زندگی است و مهمترین اثر و کارکرد امید در زندگی ،آسان شدن سختی ها و تقویت روحیه ی انسان می باشد.در این راستا نقش عواطف و احساسات در زندگی بیشتر از عقل و خرد است ، پس بنابراین داشتن این روحیه در کاهش بروز دیابت و همچنین در صورت ابتلا در کنترل بیماری بسیار مؤثر است.

بررسی های مختلف تأثیر باورها و اعتقادات مذهبی را در ارتقای سلامت جسمی و روحی و روانی افراد و همچنین افزایش طول عمر به اثبات رسانده است.

۵ _ بررسی سالانه ی قند خون در افراد در معرض خطر :افراد در معرض خطر دیالت شامل : ۱_ سن بالای ۳۰ سال (در هر دوجنس ) ، ۲_ افراد چاق ( وجود چربی زیاد مخصوصأ در ناحیه ی شکم ) ، ۳_ کسانی که عادات غذایی بدی دارند (نخوردن صبحانه ، شام دیر خوردن و بلافاصله خوابیدن ، مصرف شیرینی جات و غذاهای پرچرب ، ۴_ سابقه ی فامیلی ، ۵ _کم تحرکی ، ۶_سابقه ی دیابت در حاملگی ،۷ _افرادی که دچار افزایش فشار خون هستند، ۸ _ افرادی که دچار چربی خون هستند.

چند توصیه برای دیابتی ها :

۱_ کنترل قند خون در حد مطلوب (تشخیص میزان قند خون توسط آزمایش خون )

۲_معاینه ی چشم حداقل سالی یک بار

۳_پا برهنه راه نرفتن مخصوصأدر سطوح ناصاف و ناهموار

۴_پیاده روی کردن

۵_اجتناب از پوشیدن کفش تنگ (کفش تنگ باعث آزردگی پوست مخصوصأ در ناحیه ی انگشتان و یا پاشنه ی پا می شود.جنس کفش باید از چرم طبیعی بوده و زمان خرید کفش نیز باید بعد از ظهر باشد که اندازه ی پا در این موقع دقیق تر از اندازه ی صبح است )

۶_عدم مصرف دخانیات

۷_رژیم غذایی مناسب ( انواع سالاد ،سبزی ها ، حبوبات ،میوه ها ، گوشت قرمز ،مرغ ، ماهی ،سفیده ی تخم مرغ ، ماست و پنیر کم چرب )

۸_ کوتاه نکردن عمیق ناخن ها.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر