شما اینجا هستید

اخبار » تعزیه در اهرم امسال پرشورتر از همیشه
گروه : اخبار

تعزیه در اهرم امسال پرشورتر از همیشه

صدای بندر – اهرم: به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و همچون سال های گذشته مجالس تعزیه خوانی ویژه این این ایام توسط هیات تعزیه عزادارات خامس آل عبا(ع) اهرم (علمدار) و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی این شهر برگزار شد.

ابتدا در هفتمین روز از ماه محرم و با اجرای مجلس تعزیه خوانی طفلان مسلم، شهادت طفلان مسلم بن عقیل توسط هنرمندان تاتر و تعزیه اهرمی به تصویر تصویر کشیده شد.

در این مجلس تعزیه خوانی که توسط هیات عزاداران خامس آل عبا (ع) اهرم و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی در میدان ورزشی ایرانجوان اهرم برگزار شد، با شبیه خوانی محسن زنده بودی، سعید گلچمن، علیرضا احمدزاده، سجاد گرامی، عبدالله عبدی، محمد انصاری و مهدی رسولی و با راوی گری ماشاللله عبداللهی نحوه شهادت مظلومانه و غریبانه دو کودک مسلم بن عقیل (ع) روایت گردید. کارگردانی این مجلس تعزیه بر عهده ناصر بهزادی پور بود.

این مجالس تعزیه خوانی در روزهای ۸،۹ و ۱۰ محرم و با اجرای مجالس تعزیه خوانی شهادت حضرت علی اکبر، حضرت قاسم (ع)، حضرت ابالفضل(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، و حضرت امام حسین(ع)ادامه پیدا کرد که با استقبال بسیار گسترده مردم شهر اهرم و شهر و روستاهای همجوار قرار گرفت، ضمن اینکه مهمانانی از استان های کرمان، فارس و اصفهان نیز در این مجالس تعزیه خوانی حاضر بودند ضمن اینکه یک تیم عکاسی ۳۰ نفره از عکاسان تهرانی نیز لحظه های ناب این مراسم تصویری را پوشش می دادند.

این مجالس تعزیه خوانی را هنرمندان تئاتر و تعزیه اهرم به نام های سعید گلچمن،فاطمه زنده دل، فاطمه ستارزاده،علیرضا احمدزاده ، اصغر صداقت، عباس خالدی، ابراهیم انصاری حقیقی، محمد خالدی، عبدالله عبدی،علی شکاری، حامد آرمین ،مهدی و احمد قائدی ،سجاد گرامی و سعید دشتی شبیه خوانی کردند.

سخنی در باب هیات تعزیه عزادران خامس آل عبا اهرم و مسئول آن

مسئولیت تعزیه هیات عزادران خامس آل عبا (ع) اهرم – که بنیان گذار تعزیه خوانی در شهرستان تنگستان است – بر عهده غلامحسین علمدار می باشد که خاندان وی با بنیانگذاری پدر بزرگش یعنی مرحوم حاج شیر علی علمدار و سپس پدرش حاج اسفندیار علمدار نزدیک به ۱۰۰سال است  که بانی مراسمات تعزیه خوانی در اهرم هستند. علمدار که میراث دار این هیات با قدمت می باشد، به کمک عاشقان امام حسین (ع) و هنرمندان تنگستانی هر سال بیش از ۱۰ مجلس تعزیه خوانی در شهر اهرم و شهرها و روستاهای اطراف برگزار می کنند که این مجالس از این قرارند:

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت حضرت علی (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت امام حسین (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت امام حسن(ع)

–         مجلس تعزیه خوانی وفات حضرت محمد (ص)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت حضرت ابالفضل (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت علی اکبر(ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت حضرت قاسم (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت طفلان مسلم (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت علی اصغر (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی حضرت رقیه (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت فرزندان حضرت زینب (ع)

–         مجلس تعزیه خوانی شهادت حر

همچنین هیات تعزیه هیات عزادران خامس آل عبا (ع) اهرم تاکنون ۳ بار و در سال های ۸۸،۸۹ و ۹۰ به عنوان تنها گروه تعزیه استان بوشهر موفق به راهیابی و شرکت در سوگواره تعزیه کشوری عاشوراییان لامرد فارس شده است و نیز در ۳ دوره برگزاری سوگواره تعزیه استان بوشهر در اهرم، درودگاه و جم بیشترین جوائز و مقام های برتر شامل اولیاء خوانی و اشقیاء خوانی برتر، کارگردانی اول، طراحی لباس برتر، زن خوان اول و طفل خوان برگزیده را به خود اختصاص داده است و از این حیث افتخارات زیادی  برای تعزیه  شهرستان تنگستان کسب نموده است.

غلامحسین علمدار مسئول این هیات بزرگترین مانع و مشکل را در برگزاری مجالس تعزیه خوانی مشکل مالی می داند و می گوید: البته مردم از این حیث همکاری زیادی با این هیات دارند ، اما هزینه های برگزاری این مجالس تعزیه خوانی با توجه به نیازبه حجم عظیم امکانات، آنقدر زیاد است که  نذر و نذورات مردم نیز کفاف این مخارج  را نمی دهد. وی با این وجود خود و هیاتش را وامدار مردم خوب اهرم می داند و معتقد است برگزاری با شکوه مجالس تعزیه خوانی در اهرم مرهون لطف ائمه اطهار و  تلاش های صادقانه مردم است و به نوعی مردم را جزء لاینفک تعزیه می داند.غلامحسین علمدار در ابراز امیدواری می کند که مسئولین امر نگاه ویژه تری به مقوله مهم تعزیه و هیات های تعزیه خوانی شهرستان داشته باشند و آنها را زیر چتر حمایت های مادی و معنوی خود بگیرند.

مسئول هیات عزادران خامس آل عبا (ع) اهرم در پایان از مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خواستی دارد و می گوید: سوگواره تعزیه استان بوشهر در طول مدت برگزاری خود دلگرمی و مشوق بسیار خوبی برای رقابت سالم تعزیه گردانان و شبیه خوانان تعزیه استان بود که متاسفانه بعد از سال ۹۰ به خاطر یک سری مشکلات دیگر برگزار نشده است و من از متولیان فرهنگی استان می خواهم که تمام تلاش خود را جهت برگزاری دوباره این سوگواره به کار گیرند زیرا از این طریق هم رقابتی معنوی و سالم در بین تعزیه خوانان شهرهای مختلف استان به وجود می آید و هم با دیدن و تبادل شیوه های مختلف تعزیه خوانی هیات های تعزیه هم استانی ، به ارتقاء این هیات ها کمک شایانی می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر