شما اینجا هستید

اخبار » نقش اجتماعی مسجد را جدی بگبریم

( به بهانه روز جهانی مسجد)

نقش اجتماعی مسجد را جدی بگبریم

 

خبر بندر: محمد مظفری؛ دین رحمانی اسلام که مترقی ترین و کامل ترین  دین خداست و توسط بهترین انسان ها یعنی پیغمبر مهر دوستی حضرت محمد(ص) به بشریت معرفی شده در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز پیشروترین دین هاست و مصداق کامل این ادعا تاسیس و راه اندازی مسجد است. نهادی که به غیر از محلی برای انجام فرایض دینی و عبادی، مرکزی است برای گسترش فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و…

در طول تاریخ پر از فراز و نشیب ایران بعد از اسلام،  نمونه های متعددی از نمود مسجد به عنوان پایگاهی اجتماعی و فرهنگی و تاثیر گذار در مشارکت های اجتماعی شهروندان ایرانی را می توان مثال زد که این نهاد را به عنوان نمونه ای کامل از بروز و فعالیت بخش  غیرحکومتی و سازمانی مردم نهاد در جامعه ایران معرفی می کند.

در حقیقت اگر مراحل  مختلف ساخت و بعد از آن مدیریت مساجد درایران را در طول تاریخ مرور کنیم، کمترین ردپایی از حکومت ها و نظام های سیاسی  را مشاهده می کنیم تا بر اساس این مدعا  بتوانیم مسجد را به عنوان پیشروترین سازمان های مردم نهاد در نظام های اجتماعی دنیا معرفی کنیم.

مساجد در ایران در طول تاریخ با توجه به نیازهای مهم جامعه به عنوان مراکز بسیاری از خدمات آموزش، فرهنگی اجتماعی مطرح بوده است. به عنوان مثال در فقدان دانشگاه و مدارس، مساجد بار اصلی نظام آموزشی جامعه را بردوش داشته اند. در حوزه خدمات اجتماعی مساجد همیشه به عنوان سرپناه و محل اسکان موقت مستمندان و مسافران و در مواقع حوادث غیر مترقبه به عنوان مرکز امداد و کمک رسانی مطرح بوده است. به لحاظ اطلاع رسانی و تبلیغات مسجد، به عنوان یکی از مهمترین مرکز اطلاع رسا نی مطرح بوده و بسیاری از اعتراضات مدنی مردم نیز در محل مساجد انجام می شده است . ضمن اینکه بسیاری از دعاوی قضایی، حل اختلاف ها  نیز دراین مرکز مهم انجام می شده است.

در سالهای اخیر بحث مشارکت های اجتماعی  به عنوان دغدغه مشترک همه حکومت ها، دولت ها را به فکر ایجاد مراکز اجتماعی در شهرها و روستا ها انداخته است. بسیاری از کشور های توسعه یافته دنیا با الگو گیری از نظام های اجتماعی ایران  و دیگر کشورهای متمدن دنیا هم اکنون به عنوان سردمدار معرفی نهاد های و سازمان های مدنی،  مدل خود ساخته و غربی آن را به کشور های کمتر توسعه یافته و عمدتا مسلمان صادر می کنند!

ان جی او  یا سازمان های مردم نهاد یکی از همین مدل های غربی است که ما در سالهای گذشته از کشورهای توسعه یافته به عاریت گرفته ایم، غافل از اینکه مساجد ما به عنوان مدرنترین سازمان های مردم نهاد و غیر دولتی قرن هاست که به فعالیت در حوزه های اجتماعی می پردازند.

هرچند در سالهای اخیر  عدم توجه به کارکردهای اجتماعی مساجد  از سوی دولت ها بخصوص در  اجرای عدالت اجتماعی و توزیع متناسب ثروت، فقر زدایی تبعیض زدایی، خدمات اجتماعی و فرهنگی  واطلاع رسانی، ضربات جبران ناپذیری در روند توسعه جامعه ما وارد آورده ولی به تجربه ثابت گردیده هرگاه دولت ها  به اجبار نیز به نقش این نهاد مهم اجتماعی روی خوش نشان داده اند. توانسته اند کاستی های زیادی را مرتفع کنند.

بنظر می رسد با توجه به دغدغه های مهم فرهنگی و اجتماعی دنیای امروز  و چالش های بسیار مهم دولت در حوزه های هویتی و مباحث اعتقادی و بروز  روز افزون آسیب های اجتماعی در جامعه،  نگاه ویژه به مساجد و استفاده از این پتانسیل بالقوه، به عنوان سرمایه های اجتماعی در حوزه های غیر دولتی بیش از هر زمان دیگری ضروری بنظر می رسد.

۳۰مرداد روز جهانی مسجد گرامی باد/ محمد مظفری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر