شما اینجا هستید

ویژه » مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه:آیین نامه کالای ته لنجی باید اصلاح شود
گروه : ویژه

خبر بندر:  مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت: آیین نامه جدید کالای ته لنجی (کالای همراه ملوان) قابلیت اجرایی در این بندر ندارد و باید در آن اصلاح و بازنگری کلی اعمال شود.

به گزارش خبر بندر؛سیدعلی موسوی گمارانی روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: زندگی و شغل عمده مردم این منطقه از دیرباز با دریا و ته لنجی گره خورده و باید مرکزنشینان این فرصت اشتغال زایی را از مردم نگیرند.
وی با بیان اینکه اجرای مصوبه به معنای حذف ته لنجی است، گفت: رشد قاچاق و ناهنجاری های اجتماعی، بیکارشدن هزاران نفر، گرانی سرسام آور و رکود بازار تجاری این بندر از پیامدهای مهم و ناگوار حذف ته لنجی دراین منطقه است.
گمارانی اظهارکرد: با اجرای مصوبه جدید عده زیادی از مردم این شهرستان از ملوان گرفته تا بازاری و کارگر در بلاتکلیفی بسر می برند و از مسئولان مرکزنشین انتظار داریم به ساحل نشینان این دیار که بی مزد از مرزهای آبی میهن حراست می کنند، چاره ای بیاندیشند.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه با بیان اینکه اجرای این مصوبه به هیچ وجه برای ملوانان و صاحبان شناورها مقرون بصرفه نیست، گفت: هزینه هر شناور چوبی ۲۰۰ تنی بطور متوسط در هر سفر دریایی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که با اجرای قانون جدید شناورها قادر به تامین این هزینه نیستند.
وی اظهارکرد: شناورهای چوبی در این منطقه نیروی محرکه بنادر هستند و هروقت مشکلی برای آنان پیش بیاید تمامی فعالیت های بندری متوقف و تعطیل می شود.
گمارانی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد مردم این شهرستان بصورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با ته لنجی ازجمله ارتزاق می کنند گفت: مردم این دیار از هرگونه فرصتی که اشتغال فراهم کنند محروم هستند و تنها ته لنجی توانسته حجم بار اشتغال را که دغدغه ای بزرگ در کشور است از دولت بردارد.
وی بیان کرد: حدود یکهزار و ۴۰۰ شناورچوبی در این شهرستان وجود دارد که در هر شناور ۶ تا ۸ نفر اشتغال زایی فراهم کرده که با اجرایی شدن آیین نامه جدید فشارمضاعفی بر آنان وارد خواهد شد.
گمارانی بیان کرد: مردم این دیار همواره پشتیبان نظام و انقلاب بوده و حتی در دوران دفاع مقدس با بکارگیری شناورهای چوبی نقش بسزایی در تامین مهمات رزمندگان داشتند و شایسته بهترین خدمات هستند.
هیات وزیران درجلسه ۱۸/ ۵/ ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در ۱۸ ماده مصوب کرد.
براساس ماده ۷ این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از۵۰۰ تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره ۲ ماده ۷ این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر ۲۰۰ تن حداکثر ۶ نفر، برای۲۰۱ تا ۳۵۰ تن حداکثر هفت نفر و برای ۳۵۱ تا ۵۰۰ تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر ۶ سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از ۶سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر