شما اینجا هستید

اخبار » پنجشنبه ها را از خانواده های بوشهری نگیرید!

 

محمد مظفری: خبر بندر؛ این روزها و در پی ابلاغ قانون سازمان اموراداری و استخدامی کشور در مورد لغو تعطیلی پنجشنبه ها در کشور نگرانی در میان خانواده ها و کارکنان دولت بیشتر شده است. نگرانی هایی که می تواند علل متفاوتی داشته باشد. تعطیلی پنجشنبه ها از قدیم در تهران وجود داشته است. شهری که برای نفس کشیدن و فرار شهروندان از ترافیک، دود و همهمه نیاز به استراحت داشت این بود که در تهران سالهاست که دستگاه های دولتی دو روز تعطیل هستند. این اتفاق در سالهای اخیر در استان های جنوبی کشور که بیش از نیمی از سال را در شرایط نا متعادل و سخت زندگی می کنند، نیز اجرایی شد. استان های  بوشهر، خوزستان و هرمزگان، علاوه بر گرمای طاقت فرسا در سالهای اخیر دچار آلودگی هوا نیز شده اند. البته در استان های دیگری مانند اصفهان و چند استان دیگر نیز در راستای کنترل ترافیک این امر رخ داد و باعث رضایت مندی شهروندان این استان ها شد.

اکنون پس از گذشت سال ها از اجرای موفق این طرح ودر حالی که دولت نیز در سال گذشته، طرحی برای قاونی کردن دو روز تعطیلی در سراسر کشور برای رفاه مردم  داشت و بر سر تعطیلی پنجشنبه یا روز شنبه بحث بود و هنوز هم هست، سازمان امور استخدامی کشور به یکباره تصمیم به اجرای دقیق قانون آن هم فقط برای استان های جنوبی  گرفته است. بر پایه قانون خدمات کشوری، تمامی ادارات باید ۴۴ ساعت در هفته در استان ها فعالیت داشته باشند. در قانون تصریح شده که باید این ۴۴ ساعت در۶ روز کاری  درهفته اجرایی شود و سازمان امور استخدامی کشور براساس همین بند قانونی تعطیلی پنج شنبه ها و تمامی مقرارت مرتبط به آن را در استان ها را لغو و اعلام کرده که قانون باید اجرا شود.

تعطیلات دوروزه آخر هفته که هم اکنون در بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی و حتی کشورهای همسایه اجرا می شود، ممکن است، معایب و محاسنی داشته باشد که به نظر نگارنده با توجه به شرایط خاص کشور ما، محاسن آن خیلی بیشتر از آن چیزی است که مخالفان این طرح به عنوان معایب اجرای آن بیان می کند.

صرفه جویی در انرژی: درگیری بیش از نیمی از سال با گرمای طاقت فرسا در استان بوشهر، مصرف برق را در استان بوشهر به طور فزاینده ای افزایش داده و این روند در فصل بهار و تابستان عملا استان بوشهر را دچار بحران می کند و درخواست های پی در پی وزارت نیرو باعث تعدیل ساعات کاری در تابستان می شود.

حفاظت ازمحیط زیست: امروزه بیش از هر زمان دیگری محیط زیست  در کشور ما در معرض خطر است و برای حفاظت از آن باید اقدام های عملی انجام داد. که یکی از مهمترین اقدامات، کمک به کم کردن آلودگی می باشد. کمک به کم کردن ترافیک و کمتر شدن تردد خودروها در طول هفته، تعطیلی دو روزه نیروگاه ها و کارخانجات و… از جمله مهمترین اقداماتی است که می تواند دراین زمینه انجام شود.

 

تحکیم بنیان خانواده:  به باور مسوولان و برپایه آمار، ما هم اکنون در کشور دچار بحران های اجتماعیی متعدد در کشور هستیم. و مهمترین راه مقابله با این معضل تحکیم بنیان خانواده است. متاسفانه بیشتر اعضای خانواده های ایرانی، برای امرار معاش مجبورند، بیش از ۸ ساعت قانونی و مصوب کار کنند و بعضا مجبورند در چند شغل، مشغول به کار باشند. و این باعث می شود تا میزان با هم بودن فرزندان و خانواده در طول هفته بسیار اندک باشد. یقینا تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه در کنار تعطیلی ادارات دولتی به این مهم کمک می کند.

توسعه گردشگری: ایجاد تعطیلات آخر هفته می تواند به افزایش مسافرت خانواده ها کمک کند و این می تواند پشتوانه مهمی برای توسعه گردشگری در کشور و در نتیجه ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه شود. در این زمینه تعطیلی پایان هفته در تهران تاثیر خود را در سالهای گذشته در توسعه گردشگری شمال کشور به خوبی گذاشته و یکی از دلایل مهم در توسعه گردشگری در شمال کشور مربوط به تعطیلی آخر هفته در تهران و مسافرت های کوتاه مدت به شمال کشور است که این تجربیات می تواند در جنوب کشور نیز اجرایی شود.

ایجاد نشاط اجتماعی: یقینا با تحکیم بنیاد خانواده، توسعه گردشگری و افزایش میزان مسافرت های  سالانه و هفتگی، روحیه نشاط در جامعه بیشتر خواهد شد.

تبعیض چرا؟ نکته  مهمی که در ابلاغ  سازمان اداری و استخدامی کشور به چشم می آید تبعیضی است که بین شهروندان تهرانی و دیگر نقاط کشور قائل شده اند. و البته هیچ جوابی قانع کننده ای نیز برای آن وجود ندارد. ولی سخن اینجاست اگر قرار است قانونی اجرا شود باید برای همه اجرا شود. والاهمان دلایلی که تهران را از این قانون مستثنی کرده، استان های جنوبی را با ادله ای محکمتر می تواند مستثنی کند.

فرجام سخن:لزوم تعطیلات دوروزه آخر هفته برای سراسر کشور بر اساس ادله ای که ذکر شد بیش از همیشه احساس می گردد و مدیران محترم بجای اصرار بیهوده بر قانون موجود به فکر اصلاح قانون باشند  و اگر قرار بر اجرای کامل قانون باشد، باید قانون فوق در همه استان های کشور  و حتی تهران اجرایی شود.

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر