شما اینجا هستید

اخبار » همایش قاید حیدر گناوه ای برگزار شد.

 

خبر بندر: همایش تاریخی قاید حیدر گناوه ای با رویکردی فرهنگی، اجتماعی در بندر گناوه برگزار گردید.

به گزارش خبر بندر؛ محمد مظفری مدیر عامل موسسه نیمدری سبز در این همایش گفت: در مواجهه فرهنگ و جریان جهانی شدن؛ توجه به هویت قومی و ملی در عرصه های بزرگ و کوچک تاریخ و تمدن جامعه ضروری می نماید و دراین بین یکی از عناصر هویت قومی و ملی، نخبگان ومفاخر هر جامعه هستند که می توانند، شکاف بین نسل ها را پر کنند.


وی افزود:بر همین اساس موسسه فرهنگی هنری نیمدری سبز چند سالی است در خصوص معرفی مفاخر استان بوشهر فعالیت هایش را شروع نموده و همایش قاید حیدر گناو ه ای نیز در همین راستا می باشد.

این پژوهشگر با بیان اینکه قاید حیدر گناوه ای از حاکمان پر قدرت جنوب ایران در عصر زندیه بوده، افزود: تاریخ فرهنگی، اجتماعی گناوه و منطقه حیات داوود در دوره حاکمیت قاید حیدر  از جمله دوره های مهم تاریخی این منطقه بوده است.

مظفری همچنین از برگزاری همایش های دیگر با موضوع معرفی مفاخر استان درآینده نزدیک از سوی موسسه نیمدری سبز خبر داد.

خورشید فقیه پژوهشگر و مورخ بوشهری نیز در این نشست با اشاره به داشته های فرهنگی بندر گناوه و بندر ریگ  خواستار  توجه بیشتر مسولین و کارشناسان به مقوله فرهنگ در این شهرستان تاریخی شدند.

این پژوهشگر با مهم دانستن نقش پیشینه تاریخی هر منطقه در توسعه آینده آن افزود: متاسفانه آنچه که امروزبه عنوان تاریخ و یا درس تاریخ، دربرنامه های آموزشی مراکز آموزشی مااز دبستان گرفته تا دانشگاه بکارگرفته میشود، واقعا تاریخ نیست !! بلکه یک مشت احادیث و قصه ها و درنهایت شرح حال تعداد پُرشماری ازحاکمانی است که یک روزبه علت حوادثی براریکه ی قدرت نشسته و کارهایی کرده اند و یکروزدیگر فرد دیگری از راه رسیده است.

وی افزود: زعامت قائد حیدر، درامتداد راه ساحلی، دوازده کیلومتری بندرریگ ، و هفتاد و دو کیلومتری بندر بوشهر قرارداشته که خاندان های ایرانی عرب تباری بنام های «زعابی ، یا وغایی» در بندرریگ و آل مذکور دربوشهر، برآن بنادرحکومت میکرده اند.

این مورخ بوشهری در ادامه افزود: در سال ۱۱۷۸قمری برابر با ۱۱۴۳شمسی بوده که کریمخان زند بمنظور تنبیه حکام مناطق لیراوی و گناوه و ریگ که بخاطر وجود یک قحطی چندین ساله، قادر به پرداخت خراج و مالیات خود نبودند، با لشکری به استعداد چندین هزارنفر، درابتدا راهی بندر گناوه میشود و ازطریق خشکی آنجا را به محاصره میگیرد، ولی توفیقی بدست نمی آورد.

علیرضا مظفری زاده از دیگر مورخین و پژوهشگرانی بود که دراین نشست به رابطه بین خاندان آل مذکور در بوشهر، خاندان ذعابی در ریگ و قاید حیدر در گناوه پرداخت.

وی افزود حاکمان گناوه ، بوشهر و ریگ با کمک دولت مرکزی در دروازه کازرون در برابر آزاد افغان ایستادند، همچنین بحرین را در نبردی به ایران برگرداندند.

وی خاندان آل مذکور را دراین دوره ی تاریخی با ثبات ترین حاکمان منطقه دانستند.

امیر حسین حیات داوودی پژوهشگر و مورخ گناوه ای نیز در این نشست گفت: قاید حیدر گناوه ای در حدود سالهای ۱۷۵۴ میلادی در قلعه  ای در روستای قلعه حیدر گناوه  حکومت داشته و بر منطقه حیات داوود حکم رانی می کرده است.

حیات داوودی یکی از آسیب های دوره زندیه در بین حاکمان  مناطق جنوبی را اختلاف بین حاکمان ذکر نمود و افزود: اگر استعمار بین  قاید حیدر گناوه ای و میر مهنا اختلاف نمی انداخت اتحاد این دو قدرت باعث شکست سخت تر متجاوزان می شد.

در این همایش همچنین ماندنی عربزاده در خصوص تاریخ و جغرافیای حیات داوود و مسعود آریا از باستان شناسان گناوه ای در خصوص منطقه تاریخی تل گوری گناوه سخنرانی کردند. و ناصر علیپور از اهالی روستای قلعه قاید حیدر در خصوص ارتباط قاید حیدر و مردم منطقه صحبت کردند.

لازم به ذکر است که این همایش در اولین شب برنامه های جشن فرهنگ گناوه برگزار گردید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر