شما اینجا هستید

اخبار » گناوه، بندر بی نماد!

خبر بندر؛محمد مظفری: در حوزه های فرهنگی و هویت شهری یکی از مهمترین  شیوه های رسیدن به هویت جوامع پیشین بشری، کالبد شکافی معماری شهرها و روستاها در دوره های مختلف بشری بوده است. بطوریکه بسیاری از باستان شناسان  با پژوهش و نحقیق در حوزه معماری، نوع سازه ها، نحوه آرایش ساختمان ها والبته شکل و فرم المان ها و مجسمه های باقی مانده از شهرهای پیشین، پی  به هویت فرهنگی آن منطقه مکشوفه می برند و بر همین اساس امروزه شهرهای چند هزارساله ای در تمام دنیا شناسایی شده و با همان هویت اصیل، بازسازی شده و در معرض دید شهروندان قرار گرفته اند و البته بسیاری نیز در خدمت صنعت گردشگری قرار گرفته اند. شهرهای دیرین و کهن ایران نیز همچون دایرالتمعارفی،  بیانگر هویت فرهنگی ایران باستان تا چند صد سال اخیر بوده اند.شهرهای ما امروز اما بخاطر نبود برنامه ریزی شهری مناسب، نبود علم مدیریت شهری در بین متصدیان و عدم توجه به هویت های فرهنگی در مدیریت شهری،  به هیچ وجه نتوانسته اند حق مطلب را در این حوزه ادا کنند. بطوریکه به جرات می توان گفت امروزه در اکثر شهرهای ما بافت معماری ، نماها، المان ها شهری و نمادهای مورد استفاده در فضاهای شهری ، هماهنگ با آنچه در جامعه ما می گذرد نیست و نتوانسته آیینه هویت فرهنگی جامعه ما باشد. نمادهای شهری که می توان آنها را در قالب معماری های خاص، بناهای متمایز و مهم، تندیس ها، المان ها، سردیس ها معرفی نمود را  یکی از مهمترین چالش های سالهای اخیر  مدیریت شهری در ایران عنوان نمود. چالشی که شهرهای ما را بی نماد و در نتیجه بی هویت ساخته است.تخریب و جابجایی نماد یک شاعر محبوب و مردمی و همچنین نصب چند تندیس در ساحل شهرتوریستی گناوه و بحث های پیرامونی آن در فضای مجازی در روزهای اخیر  که بعضا نارضایتی های  مردمی نیز در پی داشت!  چالشی فراگیر است که ر یشه اش را می توان فراتر از مدیریت شهری در این بندر جستجو کرد. ولی آنچه برای مدیریت شهری در شهرهای بندری و گردشگر که دارای جذب بالای گردشگر هستند، باید بیشتر حائز اهمیت باشد ساخت منظر های شهری بر اساس هویت و داشته های فرهنگی همان شهر است. مساله ای که عدم رعایت آن در بینمدیران شهری باعث تبدیل جوامع شهری ما به مکان هایی بی هویت نموده است.بندر گناوه با هویتی مشخص در تاریخ، فرهنگ، مذهب، جغرافیای سیاسی و با داشتن پشتوانه های فرهنگی و دینی یکی از بنادری است که متاسفانه بدون در نظر گرفتن کارکردهای فرهنگی در سالهای اخیر به محابا و بی برنامه، شاهد رشد قارچ گونه ساختمان ها ، سازه ها و معابر در حوزه های اقتصادی، بندری، تجاری، مسکونی و گردشگری بوده است. در حوزه نماد های شهری هرچند بندر دیرین گناوه نمادهای تاریخی بسیاری داشته ولی به علت سوء مدیریت بسیاری از این المان ها و بناهای مهم تاریخی که به عنوان نمادهای هویتی این دیار مطرح بوده اند از بین رفته و دیگر اثری از آنها نیست. و تنها امام زاده سلیمان بن علی با گنبد زیبای پله کانیش در شهر توریستی گناوه به عنوان نمادی فرهنگی و مذهبی خودنمایی می کنددر حالیکه در یک قرن اخیر ، نه تنها در حوزه نماد سازی شهری در بندر گناوه تلاشی صورت نگرفته، بلکه در حفظ نمادهای باستانی آن نیز تلاش نشده است؛ بیش از همیشه سوالاتی پیش می آید که برای جبران این خسارت چه باید کرد؟ مدیریت شهری بر چه معیارهایی نمادهای شهری را انتخاب نموده ودر چه فضاهایی نصب کند؟ نمادهای شهر باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟ این سوالات و بسیاری دیگر از پرسش هایی که شهروندان از مدیران شهری دارند جواب هایی می خواهد که متاسفانه بدنه غیر متخصص مدیریت بسیاری از شهرهای ما و از جمله گناوه نمی توانند جوابی برای آن بیابند! و این خطری است که بیش از همیشه هویت فرهنگی بندر گناوه را به چالش کشیده است.امامدیران در حوزه مدیریت شهری برای هویت دادن به  شهر با استفاده از المان ها و نمادهای شهری باید به چه مواردی دقت کنند؟۱-با توجه به اهمیت نمادهای شهری شورای شهر باید مشاورین با تجربه ای را دراین زمینه دعوت به همکاری نموده و در شهرداری باید یک واحد یا کارگروه تخصصی باهمین موضوع یعنی نماد سازی و هویت شهری مسولیت طراحی، برنامه ریزی، تولید و حفظ نمادهای شهری را برعهده بگیرد۲-برای تولید نمادهای فرهنگی باید از توان فرهنگی جامعه استفاده نمود اینکار می تواند جامعه را در برابر هجوم فرهنگ های مهاجم مصون نگه دارد. متخصصین و فعالین شهر از جمله دانشجویان و هنرمندان و کارشناسان فرهنگی و معماری و شهرسازی می توانند بهترین یاری دهنده به مدیریت شهری باشند.۳- برای تولید نمادهای هویتی شهری و استقرار آنها باید تولید نمادهای دایمی و موقتی یا مناسبتی در دستور کار قرار بگیرد.یعنی اینکه علاوه بر ساخت المان ها و نمادهای دایمی و استقرار آنها در مکان های مشخص،  بر اساس مناسبتهای مختلف مثل نوروز، محرم، ماه رمضان و غیره، المان ها و نمادهای مختلفی بصورت موقت در سطح شهر نصب شود.۴- نمادهای دایمی شهر باید بر اساس ویژگی ها و هویت تاریخی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و با نگاهی به معماری شهر و در جهت معرفی بزرگان، نوابغ، مشاهیر، فضاهای شهری، موقعیت های طبیعی و گردشگری بندر گناوه ساخته  و نصب شوند.۵- در جانمایی و نصب نمادهای فرهنگی باید ویژگی هایی مثل مناسب بودن فضا، ایجاد فضای کافی برای تجمع شهروندان، ایجاد مبلمانی مناسب برای نشستن در کنار المان یا نماد، همچنین در معرض دید قرار داشتن و سهولت دسترسی به نماد، مورد توجه قرار گیرد۶-در ساخت و ونصب نمادهای شهری علاوه بر پیشینه تاریخی و هویتی شهر ، نمادها باید با دادن پیام های فرهنگی و اجتماعی در توسعه نشاط و سرزندگی به شهر کمک کنند.۷- طراحی میدان های شهری، بناها و برج های بلند مرتبه، نامگذاری خیابان ها و معابر شهری، طراحی پارک ها و بوستان های شهر باید به عنوان بخشی از مبلمان شهری در کارگروه نمادهای شهری مورد بحث قرار گرفته و تایید شود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر