شما اینجا هستید

ادیان گردی » دریاچه تخت سلیمان
گروه : ادیان گردی

دریاچه تخت سلیمان

طیبه مالکی

خبر بندر، طیبه مالکی: چند روز قبل موفق شدیم به اتفاق همسرم یک دور کامل دور دریاچه چیتگر پیاده روی کنیم. این موضوع را بهانه ای کردم برای اشاره به دریاچه تخت سلیمان. پس بعد از یک عکس-استوری از دریاچه و گردش کامل شبانه مان به دور آن، آنهم در جهت خلاف عقربه های ساعت، از مخاطبمانم پرسیدم چه مکان هایی را سراغ دارند که خلاف ساعتگرد به دور آنها میگردند؟

تنها پاسخی که انتظارش را میکشیدم اشاره به طواف بود گرد خانه ی خدا. اما حجم متنوع جوابها متحیرم کرد! از اشاره به سماع و گردش به دور خود گرفته تا توضیح در مورد پیست دو میدانی و اتوموبیل رانی!

پس مشتاق شدم و به جوابی که می دانستم کفایت نکردم. بعد از یک جست و جوی کوتاه متوجه شدم از گردش کثیری از اتم ها به دور هسته گرفته تا گردش سیاره های منظومه شمسی به دور خورشید، در جهت خلاف عقربه های ساعت انجام میگیرد (عده ای معتقدند طراحی سماع مولویه بر اساس همین ساختار گردشی سیارات صورت گرفته. از صحت و سقم آن بی اطلاعم!). به همین ترتیب در پیست های ورزشی و میدان های شهری اوضاع به همین منوال است (به استثنای کشورهایی که فرمان ماشین سمت راست آن قرار دارد). جهت چرخش گردباد و گرداب و جهت گردش بسیاری حیوانات و پرندگان هم همچنین. صد البته با توضیحات متفاوت و موارد استثنا. بعد از تمام این حرفها یک سؤال فقط باقی ماند: اگر تقریبا همه عالم چرخشِ خلاف جهت ساعت دارند، چرا مخترع ساعت همین وضع را مد نظر قرار نداده؟

پاسخ بسیار ساده بود: ساعت از روی الگوی ساعتهای آفتابی ساخته شده است. یعنی در واقع با توجه به حرکت سایه! نه آفتاب.

برگردیم به مطلب اصلی. در بحثهای انرژی کیهانی، یک مثلث فرضی را چاکرای گلوی زمین نامیده اند. در واقع با کشیدن خط و اتصال سه نقطه بر روی زمین این مثلث پدید آمده است: کعبه در عربستان، اهرام ثلاثه در مصر و تخت سلیمان در تکاب، آذربایجان غربی. در ایران ما.

خبر جالب من برای دوستانم این بود: افرادی که به وجود انرژیهای کیهانی قائل هستند، معتقدند به وقت اعتدال پائیزی (ابتدای مهر ماه) انرژی فوق العاده ای از این نقطه (دریاچه تخت سلیمان) ساطع می شود که با هفت بار طواف به دور آن می شود بیشترین میزان از این انرژی را دریافت کرد. به شخصه قادر به ردّ یا اثبات این نظر نیستم اما به عنوان یک ادیانگرد، به نظرم «طواف» نکته جالب و در خور تأملی است.

نکته دیگر اینکه از قدیم الایام بحث ناپک (ناف زمین) در میان محلی های بسیاری نواحی وجود داشته است. (اگر برایتان جالب است می توانید پیگیر همین نکته در قالب «ستون آسمان» در میان اعتقادات سرخپوستان امریکا و معتقدین به هندوئیسم نیز باشید).

گفته می شود ناف زمین سوراخ عمیقی است که سطح زمین را به اعماق نادیده ی آن وصل می کند. یکی دیگر از اعتقادات افسانه مانند در خصوص دریاچه تخت سلیمان همین ادعای عمق بی پایان آن است که باعث شده افراد محلی شنا در آن را ممنوع کنند چرا که داستانهای بسیاری از قدمای خود شنیده اند مبنی بر اینکه هرکس اقدام به شنا در این دریاچه کرده، هرگز زنده برنگشته، و اصولا برنگشته است! غواصیهای جستجوگرانه ی اخیر البته این مدعیات را رد کرده اما حرف من الان معتقدات فولکلور مردم محلی است.

از دیگر جاهایی که شخصا دیده و با محلیها گفت و گو داشته ام و معتقدات مشابهی در آن یافته ام می توانم به جاهایی نظیر چشمه گل رامیان در استان گلستان، چاه دریا در کرمان و چشمه گل فشان تنگ در سیستان و بلوچستان اشاره کنم. گل فشان تنگ علاوه بر ناپک و ناف زمین گاهی نیز ناف دریا نیز خوانده می شود. این چشمه که به جای آب، گِل از آن میجوشد و از نوادر جغرافیایی است، در نزدیکی روستای کهیر از توابع چابهار قرار دارد. چند نفری از افراد محلی که موقع بازدید ما از این مکان آنجا حضور داشتند تعریف می کردند که پدربزرگهایشان خاطراتی دارند از کسانی که در این چشمه پریده اند و چند روز بعد جسدشان سر از دریا بیرون آورده که یعنی این چشمه در اعماق خود به دریا متصل میشود. محلی ها از گِل این دریاچه به قصد شفای امراض پوستی استفاده میکنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر