شما اینجا هستید

اخبار » کهن ترین سند تعزیه ایران مربوط به استان بوشهر است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در دیدار هنرمندان تئاتر استان بوشهر با استاد داریوش مودبیان پیشکسوت تئاتر کشور، عنوان کرد: کهن ترین سند تعزیه ایران مربوط به استان بوشهر بوده که در سال ۱۷۶۵ میلادی در جزیره خارگ اجرا شده است.

جهانشیر یار احمدی ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به استاد گرانقدر و پیشکسوت تئاتر کشور داریوش مودبیان، از حضور و مشارکت با شکوه و پررنگ هنرمندان تئاتر استان بوشهر در این دیدار تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدواریم حضور این استاد گرانقدر در استان بوشهر برای این جغرافیا و اقلیم پرخیر و برکت بوده و بعد از ۷ ماه تعطیلی برنامه های تئاتر استان به دلیل شیوع ویروس کرونا گام خوبی باشد که در پی آن اتفاق‌های موثری برای تئاتر استان بوشهر رخ دهد.

یاراحمدی با اشاره به غنای فرهنگی این دیار که از دیرباز استان بوشهر یکی از نقاط پر استعداد کشور بوده و نویسندگان و شاعران بزرگی را به کشور معرفی کرده است، افزود: منوچهر آتشی در حوزه شعر، ایرج صغیری در حوزه تئاتر و صادق چوبک در حوزه داستان نویسی از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر استان بوشهر می باشند که با آثار خود خدمت بزرگی به رشد و توسعه این حوزه در استان بوشهر و کشور کرده اند.

وی گفت: استان بوشهر در حوزه تخصصی تئاتر در بخش تعزیه و نمایش رو حوضی، از پیش از دوره قاجار فعالیت داشته است.

جهانشیر یار احمدی تصریح کرد: بافت فرهنگی استان بوشهر به گونه‌ای بوده که تا زمانی که اثری مطابق با معیارهای فرهنگی این استان ساخته نشود، آن را نمی‌پذیرند و به همین دلیل زمانی که ما تعزیه بوشهر را می‌بینیم متوجه این موضوع می‌شویم که چه شاخصه های بومی اقلیمی در فرهنگ تئاتر بوشهر وجود دارد که در هیچ کجای کشور مثل آن را نمی توان یافت.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهرگفت: در هیچ کجای استان بوشهر چیزی به عنوان تکیه برای تعزیه وجود ندارد و تعزیه استان بوشهر بیشتر به عنوان یک تعزیه میدانی شناخته شده است.

یار احمدی عنوان کرد: جلال، جبروت و شکوه تئاتر استان بوشهر در اجرای میدانی آن بوده و بیش از آنکه به محتوای آن پرداخته شود به اجرا و جلوه های بصری آن توجه می شود.

جهانشیر یار احمدی با اشاره به این موضوع که کهن ترین سند تعزیه ایران مربوط به استان بوشهر است اظهار داشت:  کهن ترین سند تعزیه ایران در سال ۱۷۶۵ میلادی در جزیره خارک رخ داده ولی متاسفانه در بیش از ۹۰ درصد آثار پژوهشی موجود در حوزه تئاتر هیچ کس به این سند اشاره نکرده که این یکی از مصیبت‌های دورافتادگی است.

جهانشیر یار احمدی با اشاره به آشنایی بوشهری ها به فرهنگ تئاتر به شکل و شیوه  غربی ها عنوان کرد: اسنادی وجود دارد که انگلیسی ها در بوشهر کار نمایش انجام می دادند و حتی از یادداشت هایی که از کنسولگری انگلیسی به جای مانده اشاره به آثاری که در فضای بسته در این کنسولگری ها به مناسبت اعیاد اجرا می‌کردند ولی چون عموم مردم این نمایش ها را نمی دیدند، در آثار آن ها تئاتر غربی تاثیری قابل ملاحظه ای نداشته است.

وی گفت: آشنایی مردم کشور با تئاتر از طریق مدارس اتفاق افتاده و نقشی که دارالفنون در تهران برای تئاتر کشور ایفا کرده، در بوشهر مدرسه تاریخی سعادت برای استان بوشهر انجام داده است.

وی افزود: در دهه ی ۵۰ تئاتر بوشهر همزمان به ایران و جهان معرفی شد و با تلاش های استاد صغیری در نمایش قلندرخانه در این رویداد، جهانیان متوجه شدند که ما چه فرهنگ غنی از تئاتر در استان بوشهر داریم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص معرفی پیشکسوت تئاتر کشور عنوان کرد: در آستانه ۷۱ سالگی داریوش مودبیان، این استاد گرانقدر مثل شاگردان خود هنوز فعال بوده و هم اکنون آثار او در  2 فستیوال بین المللی  به نمایش گذاشته است.

یاراحمدی گفت: استاد داریوش مودبیان آثار فراوانی در حوزه تئاتر و تله تئاتر کار کرده است که بوی پیراهن یوسف یکی از شاخص ترین آثار استاد بوده که همه آن را می شناسیم.

جهانشیر یار احمدی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضور گرم و صمیمانه اهالی هنرمند تئاتر و مخاطبین مجازی که به صورت زنده این دیدار را از صفحات اینستاگرامی دنبال کردند، خاطرنشان کرد: امیدواریم که این نشست ها ادامه دار و جهت دار بوده تا در رشد و توسعه فرهنگ و هنر تئاتر استان بوشهر تاثیر بسزایی داشته و شاهد حضور مجدد پر از مهر این استاد ارجمند در استان هنردوست بوشهر باشیم.

منبع خبر : روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر