شما اینجا هستید

اخبار » از شیخ عباس معتمدی تا اصغر چارلی در محله کوتی بوشهر
گروه : اخبار , گزارش

از شیخ عباس معتمدی تا اصغر چارلی در محله کوتی بوشهر

خبر بندر: عبدالکریم نیسنی ،حضرت حجه الاسلام والمسلمین مرحوم حاج شیخ عبدالحسین معتمدی «طاب ثراه» در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی در شهرستان بوشهر پا به عرضه وجود گذاشت، پدر آن بزرگوار، مرحوم حاج عباس معتمدی، از افراد خیر و نیکوکار و موسس حسینه معتمدی در گناوه بودند بود، و مادر گرامی آن مرحوم، بانوی صالحه، بی بی خیری بیگم نام داشت. زهد و تقوی و وارستگی آن جناب، زبانزد خاص و عام بوده و تاکنون که قریب نیم قرن از رحلت آن بزرگوار می گذرد، با ذکر یاد و خاطره آن مرحوم در اذهان عموم اهالی گناوه و همچنین کسانی که با ایشان مجالست و موانست داشتند تداعی می کند. آن مرحوم بسیار مردم دار، و اهل صداقت و امانتدار و خصائل پسندیده بودند.

آن بزرگوار از کودکی فردی مومن، با ایمان و مهذب و در کسب علوم و معارف اسلامی بسیار علاقمند بودند و همین انگیزه ایشان نسبت به دین، باعث گردید که به کسوت روحانیت در آمده و ملبس به لباس روحانی گردند و برای کسب علوم و معارف اسلامی به نجف اشرف مشرف می شدند. ذوق و استعداد و نبوغ فوق العاده ایشان در کسب معارف دین به گونه ای بود که در همان اوایل جوانی و در مدتی کوتاه، تمام دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در حوزه علمیه نجف اشرف به پایان می رسانند و سپس در دروس اصول و فقه، از اساتید بزرگی همچون آیات عظام سیدابوالحسن اصفهانی و مرحوم اصطهباناتی بهره جویند.

معظم له پس از اخذ درجه اجتهاد از اساتید بزرگ خود به گناوه مراجعت می نمایند و به عنوان نماینده آن بزرگواران در حل مسائل و مشکلات دینی مردم این سامان همت می گمارند، ضمن اینکه شاگردانی خوب و مجرب در کسوت روحانیت به جامعه تحویل می نمایند.

ایشان حسینیه معتمدی و آله و اله نیکوکارشان در گناوه تأسیس نموده بودند و هم اکنون به عنوان بزرگترین پایگاه امورات دینی و مذهبی این خطه می باشد مرکز درس و بحث و اقامه نماز جماعت قرار می دهند. منبر وعظ و خطابه آن حضرت در حسنیه مذکور و همچنین روضه خوانی و عزاداری خامس آل عبا و ائمه اطهار علیهم السلام بسیار نافذ وتأثیر پذیر بود. لحن زیبا و صدای حزین و دلنشین او بسیار شیوا و جذاب بود صدای روح نواز و دل انگیز اذان او هر شنونده ای را تحت تأثیر قرار می داد. در مورد رسیدگی به خانواده های مستضف و فقیر اهمیت بسیار قائل بودند.

ایشان همچنین در منزل مسکونی خود که در حال حاضر ضمیمه محوطه حسینیه گردیده دو اطاق را یکی به عنوان مجلسی جهت مراجعات مردم و رسیدگی به امورات شرعی آنان و دیگری را به عنوان کتابخانه شخصی خود قرار داده بودند. که در این کتابخانه حدود پنج هزار جلد کتاب موجود بود که پس از رحلت آن بزرگوار جهت استفاده طلاب علوم دینی و نیز جهت خیرات آن مرحوم به کتابخانه حوزه علمیه قم و تعدای نیز به حجج اسلام در بندرگناوه اهدا می گردد.

مرحوم حاج عباس معتمدی که فردی مومن و نیکوکار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بودند. در مدت زمانی اندک حسینیه ای را احداث و تأسیس می نمایند. اکنون بیش از ۹۵ سال از تأسیس آن می گذرد و تاکنون ۴ بار توسط مردم خیر گناوه تجدیدنبا گردیده و در حال حاضر به بهترین وجه و توسط هیئت امناء محترم حسینیه به صورت بسیار شایسته ای اداره میگردد. ضمن اینکه قاطبه مردم گناوه نسبت به این مکان مقدس عشق و علاقه وافر ابراز می دارند.

شایان ذکر است در رابطه با رحلت آن بزرگوار که در تاریخ ۱۶/۰۵/۱۳۲۹ هجری شمسی در راه گناوه به دیلم اتفاق افتاد اجمالا ذکر می شود. و آن اینکه آن بزرگوار جهت دیدار با پدر عیال خود عازم شهرستان اهواز شدند که در بین راه گناوه – دیلم تحت بازرسی مأموران پاسگاه ژاندارمری قرار میگیرند و آن جناب از نحوه برخورد مأموران هنگام بازرسی سخت عصبانی می شوند و همین عمل باعث حمله قلبی آن بزرگوار می گردد. لذا ایشان را جهت معالجه و مداوا به بندر دیلم می رسانند که معالجه موثر واقع نگردیده و آن حضرت در همانجا دار فانی را وداع و به ندای حق لبیک می گویند و لذا آن مرحوم را برای خاکسپاری به گناوه منتقل می نمایند و مردم شریف گناوه با تشییع پیکر پاک آن مرحوم بنحوی بی سابقه ای او را در قبرستان امیرالمومنین به امانت میگذارند و پس از گذشت مدت زمانی لازم طی مراسم خاصی در همان قبرستان که به محله عبدامام معروف است به خاک می سپارند. که تنها مرقد باقی مانده از قبرستان قدیمی شهر گناوه است، روحش شاد و یادش گرامی باد.

اما در جهتی دیگر اینکه این بزرگوار اصالتاً از ساکنین محله کوتی شهر بوشهر می باشد و منزل جد بزرگوارش حاج عباس معتمدی و زادگاهش آنجا بوده که هم اکنون ساختمان فوق همچنان پا بر جاست که به عنوان برگزاری مراسم دعا و نیایش توسط بانوان محل موسوم به برادران اصغر چارلی از خادمین ارزشی اهل بیت، ساختمان نیز توسط میراث فرهنگی و کمک خود اهالی مرمت گردید که اساساً هیچگونه وقفی در جهت واگذاری به اشخاص صورت نگرفته زیرا فرزندان ایشان در شیراز بسر می برند .

لذا پیشنهاد می نمائیم که این ساختمان بنام حاج عباس معتمدی و برادران چارلی نامگذاری گردد.  / منبع هفته نامه صدای بندر شماره ۲۴۵

Text Box: عمارت حاج عباس معتمدی و اصغر چارلی محله کوتی
Text Box: داخل عمارت محل برگزاری مراسم مذهبی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر