شما اینجا هستید

اخبار » گلایل های جبری و خراسان رضوی
گروه : اخبار , گزارش

                         

معرفی کتاب / گلایل های جبری و خراسان رضوی

خبر بندر: عبدالکریم نیسنی، خاطره نویسی شکوفاترین حوزه ادبیات و از غنی ترین محور داستان نویسی به شمار می رود. اگر این خاطرات با تاریخ شفاهی تلفیق شوند بخصوص با تم محلی و گویش همراه باشد، مورد توجه مخاطبین قرار می گیرد.

در این راستا اخیراً سبخ زارهای بوشهر  رفته است تا تلنگری بر خواسته تا محله جبری در شرق شهر بوشهر را به آفتاب درخشان خراسان متصل نماید.

با این مقدمه از مجموعه خاطرات، سخن به میان می آوریم که در بیش از چهارصد صفحه موسوم به از سبخ زارهای جبری تا خراسان، نوشته یکی از فرزندان نقری بوشهری محمدرضا دباش از بچه‌های محله جبری بوشهر که هم اکنون پا به هفتاد سالگی از روزگار خود گذاشته تا با رشته خود یعنی زبان ادبیات انگلیسی با ولایت خود یعنی بوشهر و محله جبری ساخته و پرداخته شود.

اما نوشته خاطرات وی مانند یک نرم افزار و سخت افزار به یکدیگر یعنی زبان و گویش محلی گره خورده است. وقتی از سبخ زارهای جبری می گذری که توأم با طنز و طنزوک همراه گردیده.

توانایی نویسنده هم مانند هوشنگ مرادی کرمانی در شرح ماجرای شیرین گلال نذری و رویدادهای مرتبط با آن در سطر سطر کتاب دیده می شود.

کتاب در پنج فصل شمارش یافته است و در انتشارات نایبند بوشهر با طرحی قابل قبول و گویا از استاد اسماعیل منصورنژاد با بهای پنجاه هزار تومان بدون تشریفات رونمایی در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. ما پیشنهاد می نمائیم این کتاب را که اولاً از پنهانکاری و خودسانسوری مبرا است و به مسائل دینی، اقصتادی، تغییرات آب و هوایی و اجتماعی و مفاهیم انتظار و گویش بومی برخوردار است و خواننده از تورق آن احساس آرامش می نماید و به اتلاف وقت فکر نمی کنند در کتابخانه خود داشته باشند. قسمتی از این خاطرات به صورت پا ورقی در نشریه نسیم و نصیر بوشهر نگاشته شده  است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر