شما اینجا هستید

اخبار » بزرگترین بندر تجاری جنوب ایران ‌کشتی نجات ندارد!


خبر بندر: روز ۱۲ فروردین ماه تعدادی از ناخداها و ملوانان گناوه ای با حضور در مقر یگان های دریابانی شهرستان گناوه از رشادت و تلاش جانانه نیروهای دریابانی گناوه و جزیره خارگ برای نجات جان ۶ ملوان گناوه ای تقدیر کردند. در حاشیه این اتفاق زیبا و انسانی نماینده ناخدایان گناوه ای درد دل هایی داشت که با خبرنگار خبر بندر در میان گذاشت. اما قبل از اینکه صحبت های نماینده ناخدایان گناوه ای را بخوانید، بگذارید جزییات اتفاق ناگوار غرق شدن لنج گناوه ای را مرور کنیم
۷ روز بیش تر از سال ۱۴۰۰ نگذشته است که خبر غرق شدن یک لنج تجاری، تیتر اول رسانه های استان بوشهر می شود. یک لنج باری مربوط به یکی از شهروندان گناوه ای در راه برگشت از مسیر دبی به گناوه در ۳ مایلی بندر گناوه دچار حادثه شده و لنج دچار آبگرفتگی می شود، هوای نامساعد جوی اجازه خروج نیروهای بومی نمی دهد و شناور کوچک اداره بندر گناوه هم به همین دلیل نمی تواند برای کمک از خور گناوه خارج شود. پس با دریابانی تماس گرفته می شود و نا چه دریابانی خارگ به کمک لنج آسیب دیده می شتابد، تلاش ناجی دریابانی برای نجات سرنشینان به ثمر می رسد و شش ملوان لنج تجاری پر از بار نجات پیدا می کنند ولی لنج تجاری با بارهایش به عمق آبهای خلیج فارس می رود! و متاسفانه کاری از ناوچه دریابانی هم بر نمی آید ودر این راه ناوچه خودش نیز به گل می نشیند!

حجت خسروی رییس ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این خصوص به خبرنگاران گفته: ((یک لنج باری در فاصله سه مایلی بندر گناوه دچار آب‌گرفتگی شد که شناورهای امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند ولی با توجه به شرایط جوی، یدک‌کش آزادی قادر به امدادرسانی نبود و به پایگاه برگشت. و به همین دلیل، شناور ناجی ۹ مستقر در جزیره خارگ برای اقدامات امدادرسانی به محل حادثه اعزام گردید.))
این حادثه، یک بار دیگر براین مدعای ملوانان و لنجداران گناوه ای صحه گذاشت که در کوچکترین اتفاقات گناوه ای هیچ فریادرسی ندارند!
خسرو براتی از ناخدایان قدیمی گناوه ای در همین خصوص به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبر بندر می گوید: چرا بزرگترین بندر تجاری جنوب ایران نباید یک کشتی نجات استاندارد داشته باشد؟!
او می گوید:اگردر یک مایلی بندر تجاری گناوه اتفاق و حادثه ای برای یکی از شناورها بیفتد هیچ امکاناتی در اداره بندر برای نجات جان سرنشینان و کالاها و شناور در بندر گناوه وجود ندارد. وی می گوید شناور کوچکی که در اداره بندر گناوه برای اینکار اختصاص داده شده ودر دست بخش خصوصی می باشد اصلا استانداردهای لازم را برای عملیات نجات دریایی در مواقع بحرانی ندارد و در روز حادثه اخیر حتی نتوانست از خور هم خارج شود. این ناخدای گناوه ای می گوید متاسفانه در سالهای گذشته بدلیل نبود امکانات در حوادث مشابه شاهد از دست دادن ملوانان بسیاری در این بندر شده ایم.
خسرو براتی به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبر بندر می گوید: با وجود دو بندر مهم تجاری گناوه و ریگ در شهرستان و وجود بیش از هزار لنج تجاری، شهرستان گناوه نیازمند امکانات استاندارد نجات دریایی بخصوص ناجی دریایی است تا بتواند در مواقع لازم از جان و مال دریانوردان گناوه ای ودیگر دریانوردانی که در خلیج فارس طی مسیر می کنند محافظت کند.
نماینده ناخدایان و ملوانان گناوه با تشکر از رشادت و ایثار نیروهای دریابانی برای نجات جان ملوانان لنج غرق شده ، می گوید: ما امروز در محل پایگاه دریابانی گردهم آمده ایم تا از ایثار این عزیزان تقدیر کنیم.
وی می گوید: حضور نیروهای دریابانی را نعمتی بزرگ برای جامعه دریانوروان می داند که با کمترین امکانات ، علاوه بر نگهبانی از مرزهای دریایی در مواقع لزوم ودر حوادث نیز به یاری دریانوردان می آیند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر