شما اینجا هستید

اخبار » صیانت از سلامت جامعه در دومین سیزده بدر متفاوت

نوروز گذشته، کمتر کسی انتظار این را داشت که کووید ۱۹ اینچنین سرسخت مهمان زمین باقی بماند، اما امروز دومین سیزده‌بدر روزگار کرونایی با همه ناباوری‌ها از راه رسید، در حالی که سایه‌ این ویروس همچنان بر اجرای آیین‌های دیرینه ایرانی سنگینی می‌کند.

ایرانیان از دیرباز، پس از جشن‌ها، دید و بازدیدها و شادمانی‌های ۱۲ روزه نوروزی روز سیزدم سال نو را به هدف بهره بردن از شمیم روح افزای بهار، آشتی با طبیعت و یا دور کردن غم و غصه در دامان سرسبز محیط پیرامون خود  می‌گذرانده‌اند.
در باور پیشینیان در این روز شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه نشانه هدیه دادن به ایزد آب «آناهیتا» و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد است.

اما برگزاری این آیین نشاط آور در ۲ سال اخیر رنگی متفاوت به خود گرفته است که با نگرانی از ابتلا به یک بیماری نوظهور و از دست رفتن جان‌های عزیز گره خورده است؛ طوریکه دیگر به هیچ عنوان جمع‌های دوستانه و انجمن‌های حضوری خویشاوندی توصیه نمی‌شود و در آغوش گرفتن عزیزان، تجمع‌های انسانی و آیین‌های گروهی حضوری منع می‌شود.

بسیاری از اهالی استان ساحلی همجوار  خلیج فارس اما علاوه بر حضور در دشت‌ها و طبیعت سبز کوهپایه‌ای، هر ساله سیزده‌بدر خود را در کنار نوار ساحلی این بیکران آبی سپری می‌کرده‌اند.

اما تجربه بصری هر ساله بوشهر نشان می‌دهد که حضور در خط ساحلی و پارک‌های حاشیه ساحل و همچنین بسیاری دیگر از نقاط طبیعی پرطرفدار چنان متراکم بوده است که امکانی برای رعایت کردن فاصله فیزیکی ۲ متری برای پیشگیری از کرونا آن هم از نوع جهش یافته وجود ندارد.

این تصویر مربوط به روز طبیعت ۹۸ در بوشهر است

تعطیلی تفرجگاه‌های عمومی، بستن راه‌های خطر

از این روی ستاد مقابله با کرونای استان بوشهر و مسئولان دستگاه‌های مختلف دیروز راه را بر خطر این تجمع‌های خطیر بستند و ورود به پارک‌های جنگلی، بوستان‌ها و سواحل را ممنوع اعلام کردند و همه ورودی‌های استان را به روی خودروهای غیر بومی بستند.

استاندار بوشهر روز گذشته در نخستین نشست مقابله با کرونای استان درسال ۱۴۰۰، دلیل این محدودیت‌های همه جانبه  را حفظ سلامت مردم و شکستن زنجیره کرونا در استان دانست و گفت: برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا همه موارد ابلاغی در طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی در استان بوشهر با قاطعیت اجرا می‌شود.

گراوند پس از بیان آمارهایی از کرونا که نزدیک بودن موج چهارم کرونا به بوشهر را نشان می‌داد، تاکید کرد که شهرداری‌ها باید نقش خود را در جلوگیری از ورود خودروها به پارک‌ها و سواحل به درستی ایفا کنند اما برای صیانت از سلامتی مردم و ایجاد ایمنی لازم در جامعه همه باید مشارکت کنند.

پیش از این مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز خبر از تعطیلی و عدم ارائه خدمات در هشت پارک جنگلی استان داده بود و گفته بود: بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی استان بوشهر در ۱۳ فروردین تعطیل و پذیرای گردشگران نیست  تا از سلامت مردم محافظت شود.

همه این مقررات و محدودیت‌ها که کم و بیش در سراسر پهنه ایران‌زمین اعمال شده است نشان می‌دهد که  کرونا این بار نیز نقشی شوم و پررنگ در لغو کردن یا نحوه اجرای آیین‌های ایرانی داشته است. اما همزیستی با این ویروس تا حدی در جامعه نهادینه شده است و می‌توان امید داشت که بوشهری‌ها این‌بار نیز برخوردی شایسته مقابله با این ویروس مسری در قبال آیین‌های دیرینه در پیش گیرند.

اکنون زمان خستگی نیست

به گفته  مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر، بوشهری‌ها سال گذشته در چنین روزی همدلی بسیار خوبی با کادر درمان نشان دادند، یا در خانه ماندند و یا جایی را برای گردش برگزیدن که کمترین خطر آنها را تهدید کند.

شاید همین امر نیز سبب شد تا بوشهر تا مدت‌ها پس از شیوع کرونا در کشور وضعیت کم خطری داشته باشد و پیک کرونا در این استان دیرتر از سایر نقاط کشور رخ داد.

اما محمد مظفری روز جمعه  در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف شرایط کرونایی حاضر و تغییر نگران کننده آمارهای بیمارستانی، اظهار کرد: اکنون همه مسئولیت پیشگیری از افزایش شیوع ویروس و حفاظت از جامعه را به عهده داریم و نباید تنها دانشگاه علوم پزشکی را مسئول دانست.

او معتقد است هر چند ۱۳ بدر یکی از آیین‌های مهم تقویم ایرانی است اما در شرایط حاضر باید به حفظ سلامت جامعه توجه داشته باشیم و آن را به مخاطره نیندازیم.

به بیان مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر مردم هرگاه جامعه و کشور در خطر بوده است برای صیانت از آن پیشگام شده‌اند و حالا باید بدانند که جامعه در خطر است.

اکنون چهار شهرستان بوشهر، دشتستان، گناوه و دیلم در وضعیت نارنجی کرونایی و به گفته مسئولان استان بسیار به قرمز شدن نزدیک هستند.

مظفری معتقد است افزایش عادی‌انگاری کرونایی در این شهرستان‌ها آغاز افزایش شیوع و تغییر رنگ کرونایی بوده است و در شرایطی که کرونای جهش یافته با قدرت سرایت بالا در حال چرخش در استان است تجمع‌ها و سهل انگاری در قبال آن بسیار خطرناک است.

او گفت: بیش از یکسال است که در جنگ با کرونا هستیم و اکنون که چندماه تا پیروزی و پایان کرونا مانده است نباید خسته شویم، چرا که هیچکس چون خود مردم نمی‌توانند اتفاقی که باید را رقم بزنند.

مظفری معتقد است نقش رسانه‌ها، هنرمندان، روخانیون و بزرگان دینی و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بسیار مهم است و همگی باید با فرهنگ سازی  برای حفاظت از جامعه در برابر کرونای سرکش همت کنند.

صدای موج چهارم کرونا در همسایگی خلیج فارس، تجمع ممنوع

سیزده‌بدر یا روز طبیعت؛ امسال در شرایطی از راه رسیده است که کرونای موتاسیون یافته راه گردش در کشور را در سراسر کشور در پیش گرفته است و به گفته رئیس جمهور “خطر موج چهارم بیماری جدی است”.

در بوشهر نیز صدای این موج تازه به صدا درآمده است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی روز گذشته به رسانه‌ها گفت: افزایش بستری‌ها نشانه نواختن زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا در استان بوشهر است.

سعید کشمیری تاکید کرد: با توجه به سرعت انتقال بالای ویروس جهش یافته انگلیسی، لازم است مردم استان بوشهر بیش از پیش شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و از حضور در اجتماعات و برگزاری دورهمی‌ها به خصوص در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین به طور جدی خودداری کنند.

به گفته او تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر نسبت به دی ماه گذشته ۸ برابر شده است و روزانه ۶۰ تا ۶۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری می‌شوند و همه اینها نتیجه تجمع‌ها و عادی انگاری‌هاست.

اکنون بوشهر ۱۶۶ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها دارد در حالی که در چهار ماه منتهی به اسفندماه این شمار پیوسته ۲ رقمی بوده است و در روزهایی سخت و نگران کننده به استقبال روز طبیعت آمده است.

اگر برای کسب شادی و نشاط، اگر برای دوری از درد و غم و اگر برای آغاز پر انرژی روزهای کاری پیش رو تصمیم به حضور در طبیعت به ویژه سواحل و پارک‌های سطح شهر گرفته باشیم، لازم است بدانیم حضور در تجمع‌هایی که کرونا در میان آن موج می‌زند شادی‌های را می‌رباید، درد و غم به بار می‌آورد و شاید روزهای پیش رو را برای بسیاری تیره رنگ کند.

هر چند ویروس کرونا در محیط‌های باز کمتر مجال چرخش دارد اما اجتماع‌های متراکم امکان رعایت فاصله مناسب را سلب می‌کند و فضا را برای میدانداری کرونا مساعد می‌کند.

سخن پایانی اینکه در زمان حاضر که کرونا هر گوشه شهر و دیار در کمین است،تنها با در خانه ماندن و یا انتخاب فضاهایی با کمترین تراکم انسانی است که می‌توان سبزه عید را به آرزوی دیدن  روزهای شاد پسا کرونا گره زد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر