شما اینجا هستید

اخبار » دفترچه‌های سلامت، بازنشسته شدند

از اول تیرماه نسخه‌های الکترونیک جایگزین دفترچه‌های کاغذی شده‌اند و حالا بیماران تنها با داشتن کد ملی می‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

اداره کل بیمه سلامت از جمله بیمه گذارهایی است که از سال ۹۷ اقدام به شروع نسخ نویسی الکترونیک کرده است و  در سه سال توانست به ظرفیت صد در صدی در این مسیر برسد، از نیمه تیر چاپ مجدد دفترچه از روند این بیمه گذار برداشته و بیماران تنها با داشتن کد ملی می‌توانند از خدمات این بیمه بهره‌مند شود، بدیهی‌ست وجود این اینگونه خدمات الکترونیک کمک شایانی چه در حوزه هزینه‌های جاری و چه در پیشگیری از اشتباهات نوشتاری و خوانشی رخ خواهد داد.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر از پایان کار چاپ دفترچه و فعالیت نسخ کاغی از تیرماه امسال و همچنین خارج شدن دفترچه‌های بیمه با توجه به نیاز مدت زمان دوهفته از نیمه تیرماه در نشست امروز با نمایندگان نظام پزشکی خبر داد و اظهار کرد: برنامه نسخه نویسی الکترونیکی اسفند سال ۹۷ از شهرستان گناوه به صورت پایلوت آغاز کردیم و بلافاصله در عرض سه ماه در خرداد سال ۱۳۹۸ دو شهرستان دیلم و دشتی به برنامه افزوده شدند و در سال گذشته با توجه به اهمیتی که حذف دفترچه کاغذی و استقرار برنامه نسخه نویسی الکترونیکی داشت ما هفت شهرستان دیگه استان را به صورت الکترونیکی اجرایی کردیم که از خرداد ۱۳۹۹ کلیه شهرستان‌ها به سیستم نسخه نویسی الکترونیک اضافه شدند.

مهیا شدن فضای تمام الکترونیکی 

رمضانی ادامه داد: با توجه به پیشرفتی روند الکترونیک شدن نسخ نویسی ، فضای تمام الکترونیکی شدن تعهدات بیمه سلامت به وجود آمد و ما مکلف به حذف دفترچه‌های کاغذی شدیم، در برنامه‌ای هماهنگ از اردیبهشت چاپ دفترچه صندوق بیمه سلامت همگانی متوقف، خرداد دفترچه بیمه روستایی و از نیمه تیر کلیه دفترچه بیمه خدمات درمانی متوقف شد.

وی عنوان کرد: از  اول تیرماه هیچ دفترچه‌ای صادر نشده است و با توجه به دسترسی مراکز به نسخه نویسی الکترونیکی به تمام مراکز و مطب‌ها اعلام شده که از پذیرش دفترچه به صورت کاغذی و نسخه نویسی دستی خودداری کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر ادامه داد: با توجه به وضعیت مراکز بیمارستان‌ها که بیشتر بیمارستان‌های دولتی هستند و درگیر شرایط کرونا هستند و هنوز امکانات کافی به دست نیامده است، ما بیمارستان‌ها و مراکز دولتی را مستثنا کردیم و همچنان می‌توانند مراکز از دفترچه‌های قبلی به شرط داشتن برگه سفید و یا در غیر این صورت از سربرگ مراکز استفاده کنند.

این طرح تنها در بخش خصوصی یا دولتی؟

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر در خصوص محیا بودن این امکان در بخش خصوصی و دولتی گفت: کار از بخش خصوصی آغاز شده و ۱۰۰ درصد مطب‌های طرف قرارداد داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تصویربرداری‌ها و درمانگاه‌های سطح استان نسخه نویسی الکترونیکی را شروع کردند.

رمضانی اضافه کرد: حتی در خصوص بیمارستان‌ها دسترسی کامل ایجاد شده، ولی با توجه به شرایط موجود فعلا فقط بیمارستان‌ها همچون گذشته عمل می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: طبق ابلاغی که مراکز طرف قرارداد دادیم که از نیمه تیر فقط نسخه الکترونیک پذیرش شود، تعدادی از پزشکان طرف قرارداد ما نبودند یا فعالیت به صورت پذیرش مطب نبود و امکان اخذ قرارداد نداشتند، از چندی پیش به صورت جدی پیگیری کردیم و با تماس و ارتباطی که گرفته شد اطلاع دادیم که حتی در صورت قرارداد نداشتن هم این امکان برای آنان فراهم خواهد بود که خوشبختانه تعداد زیادی از پزشکان استقبال کردند و دسترسی برای آنان ایجاد شد.

پشتیبانی سیستم‌های الکترونیک 

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر در پاسخ به نحوه پشتیبانی از پنل‌های الکترونیک این بیمه تصریح کرد: ایجاد پشتیبانی در حوزه الکترونیک همکاری‌های خوبی به وجود آمد ک قبل از راه‌اندازی طرح جلساتی با اداره مخابرات و مراکز ارتباطاتدر سطح استان برگزار شد و عنوان داشتند که درصورت بروز هرگونه خطا فیبر نوری و اینترنت را تقویت کنند.

رمضانی بیان کرد: گروه‌های مجازی نیز در چند بخش برای پاراکلینیک‌ها، پزشکان، داروخانه‌ها و همچنین مراکز خاص شیمی درمانی وبیماران خاص ایجاد شده است تا همکاران ما در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگو شبهات و مشکلات در روند ثبت نسخه باشند.

وی  افزود: سیستم بیمه خدمات درمانی بسیار ساده است به نحوی که نیاز نیست همیشه با وب این مهم صورت پذیرد. سهولت سیستم نسخه نویسی بیمه خدمات درمانی به شکلی است که می‌توانند حتی از طریق اینترنت موبایل و گاهی با نرم‌افزار بیمه سلامت نیز نسخ نویسی برای بیمار انجام دهند.

تمدید دفترچه‌های سلامت

مدیرکل بیمه سلامت همگانی در پاسخ به نحوه تمدید دفترچه بیمه شدگان تصریح کرد: علیرغم پایان اعتبار خدمات با دفرچه‌های بیمه شدگان و نبود دفترچه کاغذی در دست بیمه شده ما یک دسترسی الکترونیکی در اختیار بیمه شده قراردادیم تحت عنوان سامانه شهروندی که بیمه شده‌ها می‌توانند با ورود به این سامانه و درج کد ملی خود تاریخ اعتبار دفترچه خود را مشاهده و همچنین نسخی که برای آنان نوشته شده قابل رویت است، همچنین از طریق شماره گیری #۱۶* می‌توانند استعلام خود را انجام دهند و تاریخ دفترچه خود را مشاهده کنند، لازم به ذکر است که دفاتر پیشخوان همچون گذشته فعال هستند، همچنین صندوق‌های رایگان ما می‌توانند از سیستم دیگر این مسیر را سپری کنند.

مقاومت در برابر دفترچه الکترونیکی

رمضانی ضمن اشاره به همکاری خوب مراکز و پزشکان یادآور شد: برنامه نسخه نویسی الکترونیک یک تکلیف قانونی است که تمام موسسات اعم از خصوصی و دولتی موکلف به اجرا هستند. سازمان بیمه سلامت و سایر سازمان‌های بیمه گر هم طبق قانون موکلف شده‌اند که خرید خدمات سلامت شامل دارو و پاراکلینیکی از طریق الکترونیکی خرید خدمت کنند، اما اگر پزشکی نسخه الکترونیک ننویسد علیرغم اینکه قرارداد بسته شده، تخلف پزشک محسوب می‌شود و اگر پزشک طرف قرارداد باشد از طریق سازمان بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌شود.

تکلیف اتباع خارجه و سلامت همگانی در نسخ نویسی الکترونیک

وی تاکید کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با دفتر اتباع خارجه و وزارت کشور، بیمه شدگان اتباع خارجه امکان پذیرش در تمام موسسات میسر شده است. در خصوص بیمه سلامت همگانی، چون در راستای نظام سلامت به صورت رایگاه بیمه شده‌اند می‌بایست از مراکز دولتی خدمات دریافت کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر