شما اینجا هستید

اخبار » برگزاری همایش آیینی مذهبی گریگشو


گزارش: اعظم کدایی
صدای بندر: آیین گریگشو آیینی دیرین در استان بوشهر است که سالیان بسیاری است مردم این دیار آن را درشب میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می کنند.
بچه های برگزار کننده اصلی این آیین هستند و خانواده ها در کنارشان.
در شهرستان گناوه کودکان و نوجوانان در غروب روز چهاردهم رمضان با پوشیدن ماه مبارک رمضان و در دست داشت کیسه به درب خانه می روند و خانواده ها از هنها با شیرینی و تنقلات پذیرایی می کنند.
موسسه نیمدری سبز چند سالی است که در ۱۵ ماه مبارک رمضان همایشی را با نام گریگشو برگزار می کند

محمد مظفری دبیر همایش  و عضو هیات مدیره موسسه نیمدری سبز گناوه در حاشیه این برنامه به گفت: این همایش باهدف ترویج و پاسداشت فرهنگ ماه مبارک رمضان و یادآوری و زنده نگه داشتن آیین های فرهنگی این ماه مبارک در استان بوشهر و این شهرستان که به فراموشی سپرده شده است، برای پنجمین سال متوالی برگزار می شود.
محمدمظفری افزود: یکی از سنت های دیرینه این دیار، مراسم گره گشو است که در این جشنواره با حضور دو گروه دختران و پسران خردسال برای شرکت کنندگان اجرا می شود.
وی افزود پنج سال است جشنواره گریگشو را در گناوه برگزار می کنیم که با استقبال خوبی روبرو می شود و امسال نیز با استقبال غیر منتظره و پرشوری روبرو گردید.
 وی گفت : در این جشنواره برنامه های مختلفی شامل چاووش خوانی، آبی بنوش، تجلیل از پیشکسوتان و پیرغلامان و مناجات خوانان و آثار هنری هنرمندان به اجرا در آمد.
برگزاری جشنواره نان و حلوا را یکی دیگر از برنامه های این جشنواره عنوان نمود و افزود: به بیست نفر از برگزیدگان جشنواره نان وحلوا جوایزی اهدا گردید.
ضمن اینکه مسابقه پاک کردن میگو بین خانم های غیر بومی حاضر در جشن برگزار گردید
یکی دیگر از برنامه های خوب این جشنواره اهدای نهال درخت به خانواده هایی بود که فرزند نوزد یک ساله داشتند .
اجرای دف نوازی، موسیقی سنتی، وموسیقی پاپ از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
ودر پایان نیز آیین گریگشو توسط دو گروه از نوجوان دختر و پسر اجرا گردید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر