شما اینجا هستید

اخبار » روند افزایشی قیمت خرما در استان بوشهر/ نخلداران ارزان نمی‌فروشند

روند افزایشی قیمت خرما در استان بوشهر/ نخلداران ارزان نمی‌فروشند

خبر بندر: قیمت خرما در استان بوشهر در فاصله بیش از یک ماه تا زمان برداشت، روند صعودی داشته و در حال حاضر نخلداران حاضر به فروش محصول خود با قیمت‌های پائین نیستند.

به گزارش خبر بندر به نقل از خبرگزاری مهر استان بوشهر یکی از قطب‌های کشاورزی به ویژه در عرصه نخل و خرما محسوب می‌شود و با تولید سالانه ۱۶۵ هزار تن خرما سهم ۱۳ درصدی در تولید این محصول در کشور دارد.

محصول نخیلات استان بوشهر ابتدا به صورت نوبرانه در قالب خارک و رطب و سپس به صورت خرما برداشت می‌شود که سالانه حدود ۵۵ هزار تن خارک و رطب و ۱۱۰ هزار تن خرما در این استان برداشت می‌شود.

نخل سالانه یک بار ثمر می‌دهد و نخلدار باید با برداشت محصول و فروش آن، هزینه‌های یک سال زندگی خانواده خود را تأمین کند؛ کاری که در سال‌های گذشته یک چالش اساسی برای نخلداران استان بوشهر بوده است.

در سال‌های گذشته تاجران و واسطه‌های آنها دست برتر را در بازار خرمای استان داشتند و نخلداران در بازار ملتهب خرما در زمان برداشت تعیین کننده قیمت برای محصول تولیدی خود نبودند.

یکی از مهمترین مشکلات در بازار خرما، ورود یکباره محصول بود که باعث می‌شد تناسب عرضه و تقاضا به هم خورده و کشاورزانی که امکان برداشت و نگهداری محصول خود را نداشتند، در روزهای برداشت و یا قبل از آن محصول خود را بفروشند که با پائین‌ترین قیمت روبرو بود.

طی سال‌های اخیر با توسعه سردخانه‌ها در سطح استان بوشهر، امکان و شرایط بهتری برای نگهداری خرما فراهم شده است و حالا کشاورزان ناچار نیستند که خرمای خود را پیش‌فروش کنند و سود اصلی را به تاجران بدهند.

ورود خریداران بزرگ و ایجاد بازارهای صادراتی برای خرمای استان بوشهر از اتفاقات خوبی است که امسال می‌تواند گره‌گشای بازار خرمای استان باشد و به نظر می‌رسد تأثیر خوی روی بازار خرما به نفع نخلداران خواهد گذاشت.

خرمای استان بوشهر علی‌رغم اینکه دارای کیفیت بسیار خوبی است ولی همواره دارای پائین‌ترین قیمت در بین سایر گونه‌ها بوده است و این موضوع علاوه بر اینکه یک چالش برای نخلداران است، یک مزیت هم برای بازاریابی محسوب می‌شود.

چندی پیش خبری مبنی بر موافقت وزیر جهاد کشاورزی با پیشنهاد نماینده دشتستان در مورد قیمت ۲۰ هزار تومانی خرید تضمینی خرما منتشر شد که بر روی بازار تأثیرگذار بوده و حالا نخلداران حاضر نیستند خرمای خود را با قیمتی پائین‌تر از این نرخ بفروشند.

نخلداران ارزان نمی‌فروشند

مهدی بحرینی عضو هیئت‌مدیره انجمن خرمای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر تاجران خرما کم کم به سمت نخلداران برای تفاهم و توافق برای خرید می‌روند و به زودی شاهد تعیین قیمت فروش خواهیم بود.

وی اضافه کرد: قیمت خرمای کبکاب که واریته غالب خرما در استان بوشهر است به اندازه تورم رشد نکرده است و اگر بخواهیم به نسبت تورم قیمتی را برای خرمای کبکاب تعیین کنیم حداقل ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

بحرینی ادامه داد: در صورتی که حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن خرمای استان بوشهر به کشورهای دیگر صادر شود شاهد تأثیر بسیار زیادی بر روی بازار خرما خواهیم بود و رشد قیمت را به نفع نخلداران رقم می‌زند.

قیمت خرما متناسب با تورم رشد کند

وی با اشاره به حضور فروشگاه‌های بزرگ در بازار خرمای استان بوشهر اتفاق بزرگی خواهد بود بیان کرد: در حال حاضر باغداران حاضر نیستند که خرمای خود را با قیمت کمتر از ۲۰ هزار تومان بفروشند چراکه قیمت خرما باید متناسب با تورم افزایش یابد.

همه میوه‌ها در قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند و اگر خرما هم با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اصلاً زیاد نیست
این کشاورز دشتستانی با اشاره به اینکه همه اقلام با رشد قیمت چند برابری روبرو بوده‌اند خاطرنشان کرد: خرما فرصت بسیار خوبی برای تاجران است و قیمت مناسبی دارد و فرصت خوبی نیز در اختیار تاجران برای تسویه حساب با کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت خرید خرما از باغدار تا مصرف‌کننده در برخی از فصول به چند درصد می‌رسد افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که این فاصله کم شود و هم سود اصلی نصیب باغدار و فعالان حوزه بسته‌بندی و فرآوری خرما شود و هم مصرف‌کننده خرما را با قیمت مناسبی بخرد.

مزیت خرمای استان بوشهر

عضو هیئت‌مدیره انجمن خرمای استان بوشهر با بیان اینکه خرما به تنهایی یک غذای کامل است، گفت: همه میوه‌ها در قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند و اگر خرما هم با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اصلاً زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه کبکاب ارزان‌ترین گونه خرما در کشور است اضافه کرد: این یک مزیت برای خرما است که می‌تواند دست برتر را در بازار داشته باشد.

بحرینی تاکید کرد: باید شرایط صادرات خرما تسهیل شود و مشکلات صادرکنندگان رفع شود تا با صادرات درصدی از خرمای استان، شاهد بروز مشکل برای نخلداران نباشیم.

لزوم توسعه سردخانه‌ها

وی با اشاره به اینکه خرمای سال قبل الان با قیمت بیش از ۳۵ هزار تومان توسط تاجران به فروش می‌رسد، تاکید کرد: قطعاً ارزش خرمای امسال خیلی بیش از اینها است و باید خرما با قیمت خوبی به فروش برسد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن خرمای استان بوشهر افزود: باید سردخانه‌ها برای نگهداری خرما توسعه یابد و تسهیلات مناسب به نخلداران داده شود که در زمینه سردخانه سرمایه‌گذاری کنند و بتوانند خرما را نگهداری کنند و در زمان لازم به فروش بفروشند.

پیگیری جدی برای بهبود بازار

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود و ۷۰ درصد خرمای استان در این شهرستان تولید می‌شود.

ابراهیم رضایی یکی از چالش‌های اساسی در حوزه نخل و خرما را فروش محصول توسط نخلداران دانست و اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های قبل خرما با قیمت ناچیزی از کشاورزان خریداری می‌شد که باعث فشار مضاعف به آنها بود.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های کاری خود را بهبود وضعیت بازار خرما قرار داده و در این راستا طی دو سال گذشته پیگیری‌های مستمری را در داخل و خارج از کشور داشته‌ام.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مهمترین اقدامات در این زمینه تلاش برای تسهیل در صادرات خرما، حمایت از صادرکنندگان خرما، توسعه صنایع مرتبط با خرما، ورود خرما به فروشگاه‌های بزرگ داخل و میادین بزرگ میوه و تره‌بار، حمایت از کشاورزان و فعالان صنایع مرتبط با خرما بوده است.

برگزاری میز ملی خرما

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای تشکیل میز ملی خرما در استان بوشهر خاطرنشان کرد: برگزاری چنین برنامه‌های بر روی بازار خرما تأثیر زیادی خواهد داشت و زمینه‌ساز پیدایش بازارهای جدید برای خرما می‌شود.

رضایی با اشاره به پیگیری جدی برای رفع مشکل کشاورزان، صاحبان کارگاه و صنایع فرآوری و صادرکنندگان ادامه داد: حضور فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خریداران عمده در بازار خرما استان بوشهر تأثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: در مذاکره با شهردار تهران آمادگی این شهرداری برای عرضه خرما استان بوشهر در ۲۶۰ میدان میوه و تره‌بار تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام شد که این مهم ظرفیت خوبی محسوب می‌شود.

نخلداران خرمای خود را نگهداری کنند

یکی از فعالان حوزه خرما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر شاهد روند افزایشی قیمت خرما در سطح استان بوشهر هستیم که در روزهای آینده می‌تواند باز هم دچار افزایش شود.

حبیب بنافی با بیان اینکه نخلداران امسال تصمیم به فروش خرما با قیمت پایین ندارند تصریح کرد: بی‌شک مقاومت نخلداران و پیش‌فروش نکردن خرما می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بازار داشته باشد.

وی تاکید کرد: در صورتی که نخلداران محصول خود را به جای فروش در ابتدای فصل در سردخانه‌ها نگهداری کنند، می‌توانند سود بیشتری را از این فروش نصیب خود کنند.

این کشاورز با اشاره به اینکه با پیگیری نماینده دشتستان قیمت خرید تضمینی خرما مورد موافقت وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته است افزود: این قیمت خرید تضمینی قیمت کف است و نخلداران متقاضی قیمتی بیش از این برای فروش محصول خود هستند.

برگزاری میز ملی خرما در دشتستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز با اشاره به تشکیل میز ملی خرما در دشتستان خاطر نشان کرد: هدف اصلی تشکیل میز ملی خرما هماهنگی لازم برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در تحقق مطالبات کشاورزان و فعالان عرصه خرما از تولید، فرآوری تا صادرات است.

علی باستین استفاده از تجربه میز ملی خرما در سال‌های گذشته را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تمام تلاش این است که منفعت اصلی به کشاورز و صاحبان صنایع و کارگاه‌های تولید و فرآوری خرما برگردد.

وی توسعه زیرساخت‌ها در نخلستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تلاش می‌شود مشکلات سال گذشته کشاورزان و فعالان عرصه خرما امسال تکرار نشود.

انتظار می‌رود با تلاش و همت مسئولان استان و نمایندگان مجلس و حمایت ویژه وزارت‌های جهاد کشاورزی، صمت، وزارت امور خارجه و دیگر نهاد مرتبط شاهد بهبود و رونق بازار خرما در داخل و خارج از کشور باشیم و کشاورزان بابت فروش محصول خود نگرانی نداشته باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر