شما اینجا هستید

یادداشت اول » پروژه نیمه تمام کمربندی گناوه پس از ۱۳ سال دوباره فعال شد
نویسنده : غلامحسین آقاجری

محورهای ارتباطی شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر از جمله بزرگراه گناوه – دیلم، نقش حیاتی و راهبردی و اقتصادی در جنوب کشور دارند که در این میان ، محور کمربندی آن بلحاظ توانایی هدایت تراتزیت عبوری و خودروهای سنگین فوق العاده حائز اهمیت است.

بزرگراه گناوه – دیلم  یکی از پروژه‌های مهم ارتباطی در شمال استان بوشهر است که در دولت گذشته باند رفت آن و بخشی عمده‌ای از برگشت آن تکمیل و به بهره برداری رسید، اما بیش از هشت کیلومتر در مسیر برگشت واقع در محل کمربندی حوزه استحفاظی گناوه به دلیل مشکلاتی از جمله نبود اعتبار و عبور آن در زمین‌های مالکان و پرداخت نشدن حق تملک آنها بلاتکلیف مانده‌ بود.

در این محور کارهایی از قبیل زیرسازی و احداث پل و ابنیه های فنی صورت گرفته است اما سال‌ها به همین شکل ماند تا اینکه به همت و پیگیری های مسئولان دولت سیزدهم احیا و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

با متوقف شدن این قطعه پس از گذشت ۱۳ سال،  تردد خودروها از جاده کمربندی حوزه استحفاظی گناوه در بزرگراه برازجان – گناوه به دیلم تنها بصورت رفت وجود دارد و بدلیل نبود مسیر برگشت، تردد  از جاده قدیم گناوه حدفاصل خیابان‌های ایران خودرو- سیدرضا و میدان بسیج صورت می‌گیرد.

در مسیر جاده کمربندی قدیم از میدان ورودی شهر سمت پلیس راه تا میدان امام علی (ع) در ورودی سه راهی به دیلم به علت عرض کم و وجود یک پل قدیمی روزانه صدها خودرو سبک و سنگین تردد می‌کنند که تاکنون تصادفات ناگواری در این نقطه به وقوع پیوسته است.

جاده کمربندی در هر شهری علاوه بر تسهیل در ترافیک و کاهش حوادث جاده‌ای، نقش بارزی در جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به خیابان‌های سطح شهر دارد و در کاهش آلودگی‌ها و جلوگیری از بروز حوادث، کوتاهتر شدن زمان و مسافت مسافرت‌ها و رسیدن زودتر و امن‌تر مسافر و بار به مقصد موثر است.

باتوجه به اینکه هم اکنون بار ترافیکی استان بوشهر که از مسیر جاده  کمربندی قدیم سیدرضا و میدان بسیج می گذرد، دارای پیامدهای منفی زیادی است، تسریع در تکمیل جاده کمربندی در بزرگراه گناوه بسیار ضروری بود.

با فعال شدن این پروژه یکی از خواسته و مطالبه چندین ساله مردم  برآورده شد که با تکمیل آن بار  ترافیکی خودروها بویژه وسایط نقلیه سنگین از مسیر فرعی قدیمی حادثه خیز گناوه ممنوع می شود.

پروژه نیمه تمام کمربندی گناوه پس از ۱۳ سال دوباره فعال شد

به گفته فرماندار گناوه، چندین پروژه نیمه تمام در حوزه راه این شهرستان وجود دارد که برای فعال شدن آنها پیگیری و رایزنی لازم به عمل آمده است.

محمدتقی صفری، پروژه نیمه تمام ملی محور کمربندی این بندر را که بسیار حیاتی و مهم است،  یکی از این پروژه ها عنوان کرد که پس از ۱۳ سال بلاتکلیفی، در دولت سیزدهم احیا و فعال شده است.

وی ادامه داد:  این محور ۱۲ کیلومتر است  که در زمان حاضر  فاز اول آن  به طول هشت کیلومتر  توسط قرارگاه خاتم الانبیا با اختصاص  بیش از ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ملی و استانی دردست اجرا است.

صفری  اظهارداشت: باتوجه به اینکه بخشی از اراضی این محور، مالکانی دارد  پیگیری های لازم با آنها برای همکاری صورت گرفته و حتی کمیته برنامه ریزی ۵۰۰ میلیون تومان برای مطالبات مالکان آن اختصاص داده است.

وی یادآورشد: از زمان فعال شدن این پروژه، چندین بار بازدید میدانی صورت گرفته و بر سرعت بخشی آن با درنظرگرفتن اصول فنی تاکید شده است.

فرماندارگناوه بیان کرد: با تکمیل این پروژه، یکی از مطالبه های چندین ساله مردم محقق می شود و بار ترافیکی مسیر کنونی کمربندی در مسیر مرقد سیدرضا پس از سال‌ها برداشته خواهد شد.

وی گفت: آغاز عملیات اجرایی پل جدید سیدرضا در کنار پل قدیمی با اختصاص اعتبار ۱۵ میلیاردتومان در هفته دولت امسال، تعریض جاده در این مسیر به سمت والف و روستای چاهبردی با اعتبار ۱۶ میلیاردتومان از دیگر اقدامات صورت گرفته برای توجه به بهبود و ایمن سازی راه‌های  مواصلاتی این شهرستان است.

گزارش:غلامحسین آقاجری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر