شما اینجا هستید

اخبار » فرونشست خیابان ها در گناوه/ مقصر کیست؟!

خبر بندر: شهروندان، کارشناسان و مسئولان شهر گناوه، اجرای غیراصولی و نامناسب پروژه‌های آب و بویژه فاضلاب این شهر را عامل اصلی بوجود آمدن فرونشست های متعدد در خیابان های این شهر و خطرها و حوادث ناشی از آن می دانند.

  • به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر بندر به نقل از ایرنا، فرونشست زمین از جمله پدیده‌هایی است که اگرچه در کوتاه مدت، کمتر منجر به بروز خطرهای ناگهانی و فاجعه بار می شود، اما در آینده خسارت‌های ترمیم ناپذیری به بار خواهد آورد که توجه جدی به این مهم از هم اکنون ضروری است.

    فرونشست زمین بنا به اظهار کارشناسان می تواند عوامل مختلفی از جمله خشک شدن یا شسته شدن خاک، ترکیدگی لوله های آب، وجود منابع آب زیرزمینی داشته باشد، زنگ خطر این پدیده در چند خیابان بندرگناوه مدت‌ها است به صدا درآمده که موضوعی بسیار مهم و حساس است و به هیج وجه نباید به آن بی توجه بود.

    فروچاله‌های ایجاد شده در برخی از خیابان های گناوه که مربوط به اجرای پروژه فاضلاب در سالیان گذشته بوده هر از چندگاهی نمایان و به صورت موقت ترمیم و اصلاح می شود.

    این فروچاله های عمیق تاکنون چندین بار در برخی خیابان ها خودنمایی کرده و باعث ایجاد اختلال در تردد خودروها شده است و درصورت بی توجهی یا اطلاع نداشتن رانندگان، باعث ضربه شدید به خودروها خواهد شد.

    شهروندان گناوه ای از تداوم فرونشست برخی خیابان های شهر ابراز نگرانی کردند و خواستار ایمن سازی این نقاط شدند.

    محمدرضا حسینی یکی از فعالان اجتماعی گفت: درطول سال چندین بار برخی خیابان های شهر که فاضلاب در آن کار شده است دچار فرونشست می‌شود و همین امر مخاطرات و مشکلات عدیده ای برای شهروندان و خودروها ایجاد می‌کند.

    وی اظهارداشت: برای جلوگیری از عواقب و خطرات ناگوار برای شهروندان در نقاطی که دچار این مشکل شده‌اند بارها معترض شدیم و تا دیر نشده کار اصولی و ایمن سازی انجام شود.

    یک کارشناس عمرانی گفت: در پروژه فاضلاب گناوه به علت جنس زمین رانشی و زه آب بالا در این شهر ساحلی، بهترین حالت ممکن، اجرای شیت پایل ( سپر کوبی ) و پوشش بتنی کانال های محافظتی اطراف لوله ها است که باید به آن توجه می شد اما از روش فوق استفاده نشده است.

    عباس جوکار افزود: باتوجه به اینکه در برخی خیابان های گناوه هنگام اجرای پروژه فاضلاب از جمله در سه راه آزمایشگاه فارابی و خیابان نزدیک به اداره ثبت احوال، از مصالح درشت دانه برای پوشش استفاده شده، فروچاله ابوجود آمده است.

    وی بیان کرد: معضل اصلی در لوله گذاری فاضلاب سه راه آزمایشگاه و خیابان شهید رجایی و دیگر نقاط شهر تنها به جنس زمین و مصالح ریزی نامناسب و پوشش زیر و روی لوله برمی گردد که این روال غلط و تراکم نامناسب و استفاده از مصالح نادرست مرتب تکرار می شود.

    وی ادامه داد: باتوجه به اینکه خیابان رجایی و سه راه آزمایشگاه فارابی گودترین قسمت شهر است و سالی که سیل وارد شهر شد بیشترین حجم آبگرفتگی در همین منطقه رخ داد، در موقع طراحی شبکه فاضلاب شهری ، لوله گذاری در این نقطه هر چند متری بصورت تونل زیر کف خیابان حفاری و لوله گذاری شد که الان بدلیل نشست زمین، این چاله ها در خیابان نمایان می‌شود.

    این کارشناس بیان کرد: بارها به این نوع روش لوله‌گذاری هشدار داده شده که تا قبل از بروز حادثه ناگوار نسبت به اصلاح و ترمیم این خیابان اقدام کنند.

    شهرداری گناوه: اجرای پروژه فاضلاب گناوه علت فرونشست‌ها است

    روابط عمومی شهرداری گناوه در اطلاعیه‌ای به شهروندان اعلام کرد: نشست های مکرر برخی از خیابان های شهر بویژه خیابان شهیدرجایی، به دلیل اجرای پروژه های آب و فاضلاب صورت می‌گیرد که این مساله به دفعات مشکلات عدیده ای را برای شهروندان و شهرداری ایجاد کرده است.

    سالانه مبالغ هنگفتی از اعتبارات عمرانی شهرداری صرف آسفالت و ترمیم خیابان هایی می شود که بخاطر اجرای پروژه های برخی دستگاه های اجرایی معیوب شده اند.

    شهرداری بندرگناوه طی سنوات اخیر، مکرر این مشکلات را شفاهی و کتبی به ادارات مربوطه ارائه و بر ضرورت حفظ حقوق شهروندان تاکید کرده است.

    مشکل پیش آمده اخیر در خیابان شهیدرجایی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به شهروندان گرامی بصورت موقت توسط شهرداری بندرگناوه اصلاح شده است.

    با پیگیری های مکرر شهرداری گناوه، اداره آب و فاضلاب شهرستان قول مساعد داده است که در اسرع وقت نسبت به اصلاح و بهسازی نقاط معیوب خیابان اقدام کند.

    پس از رفع مشکلات موجود توسط آبفا شهرستان، شهرداری گناوه در راستای جلب رضایت همشهریان نسبت به روکش و بهسازی کامل خیابان شهید رجایی اقدام خواهد کرد.

    مدیر آب و فاضلاب گناوه گفت: یکی از مشکلات ایجاد شده فرونشت‌ در برخی خیابان ها از جمله مسیر خیابان رجایی – آزمایشگاه فارابی بخاطر رعایت نکردن یک سری مسایل و اصول فنی در سال های اولیه اجرای پروژه فاضلاب توسط پیمانکار بوده اما ترمیم و اصلاح شده است.

    عبدالعزیز عبداللهی افزود: با نظارت مستمر و دقیقی که در زمان اجرای پروژه فاضلاب گناوه توسط کارشناسان این مدیریت در چندسال اخیر صورت گرفته است، در خیابان های شهر دیگر فرونشستی ایجاد نشده و در برخی از خیابان‌ها که از قبل وجود داشته، اقدام اصولی و فنی خواهد شد.

    وی اظهارداشت: طبق برنامه ریزی به آمده برای حل دائمی جلوگیری از فرونشست در این خیابان و یا درصورت مشاهده در دیگر خیابان های شهر، ایمن سازی و حفاری جدید انجام و از پایه و اساس تعمیر و نوسازی خواهد شد تا برای همیشه این مشکل و دغدغه برطرف شود.

    وی اظهارداشت: هم اینک پروژه فاضلاب شهر گناوه فعال است و نظارت مستمر بر اجرای آن صورت می گیرد.

    پروژه فاضلاب شهر گناوه که ۲۱ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد و هنوز به اتمام نرسیده، در دولت سیزدهم فعال و بارقه امید را در بین مردم برای حل این معضل اساسی ایجاد کرده است.

  • شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
    آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

    خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر