شما اینجا هستید

اخبار » نایاب شدن آنتی بیوتیک کودکان در بوشهر

نایاب شدن آنتی بیوتیک کودکان در بوشهر

خبربندر: همزمان با حضوزی شدن مدارس که موجی از ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر ویروس های پاییزی را در بین کودکان شایع کرده، داروهای آنتی بیوتیک کودکان در بوشهر نایاب شده است.

به گزارش خبر بندر؛ چندی وقتی است که آنتی بیوتیک های کودکان که عمدتا تولید داخل است و تا پیش از این در دسترس بوده، در داروخانه ها کمیاب شده و بسیاری از والدین بوشهری جدا از نگرانی از بدحال بودن فرزند خود در این ایام، استرس پیدا کردن دارو هم دارند.

مراجعه خبرنگار ما به حدود ۱۰ داروخانه مرکز استان نیز حکایت از آن داشت که داروهایی نظیر شربت آزیترومایسین، قطره بینی سدیم کلراید، چرک خشک کن آموکسی سیلین و نظایر آن وجود نداشت و با پاسخ منفی مواجه گردید.

یکی از مسئولان فنی داروخانه‌ در بوشهر هم تایید کرد که طی ماه گذشته داروهای آنتی بیوتیک مانند سفکسیم و آزیترومایسین در داروخانه‌ ها کمیاب شده و توزیع این داروها توسط شرکت‌های دارویی نیز کاهش یافته است.

همزمان با این شرایط، مشاهدات خبرنگار ما از مطب های شلوغ پزشکان حکایت دارد و کودکانی که تازه به دبستان، مهدکودک یا پیش دبستانی رفته و به آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا شده اند و بعد از ویزیت توسط پزشک، باید والدین آنها نگران پیدا کردن دارو باشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی: مشکل کشوری است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تایید می کند که مدتی است آنتی بیوتیک ها کمیاب شده و به گفته وی، مشکل کشوری است.

یحیی رضایی در گفتگو با خلیج فارس می گوید: این مشکل را از تهران پیگیری کرده ایم و گفته اند مشکلات کارخانه های داروسازی در زمینه آنتی بیوتیک رفع شده و به تدریج شاهد تزریق این داروها در بازار و تامین آن به اندازه نیاز خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که تا آن زمان، والدین کودکان بیمار برای پیدا کردن آنتی بیوتیک ها چه کنند؟ اظهار کرد: هرچند این داروها کمیاب شده، ولی برخی داروخانه ها مقدار کمی موجود دارند و پزشکان هم تا جایی که مقدور است، داروهای جایگزین تجویز کنند تا از این شرایط خارج شویم.

دلیل کمیاب شدن آنتی بیوتیک ها

در عین حال علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به ایرنا گفته که «بیماری های تنفسی و ویروسی در فصل سرما شایع‌تر است، به همین دلیل آنتی بیوتیک ها به ویژه برای کودکان بیشتر مصرف می شود. در ماههای اخیر قیمت خرید مواد اولیه تولید داروها افزایش یافته و سهم مواد اولیه آنتی بیوتیک ها ۷۰ درصد است و بیش از دیگر داروها افزایش یافته است. البته به تازگی سازمان غذا و دارو تجدیدنظر کرده که افزایش قیمت مواد اولیه دارو به گونه‌ای باشد که برای صنایع داروسازی به‌صرفه باشد و پرداختی از جیب مردم نیز کاهش یابد.» / خلیج فارس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر