شما اینجا هستید

اخبار » اوج گیری آنفلونزا در روزهای سهمیه بندی سرم و کمبود دارو + اینفوگرافیک

اوج گیری آنفلونزا

خبر بندر: با گذشت چند سویه کرونا، این روزها افزایش بیمارانی با علائم سرماخوردگی، سیستم بهداشت و درمان بوشهر را غافلگیر کرده است.
چند روزی است که سه گانه کرونا، سرماخوردگی، آنفلوانزا به شکل قابل توجهی مراجعان درمانگاهها و مطب های پزشکان را افزایش داده است.
مراجعه کنندگان با علائم مشابهی نظیر تب، گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا مراجعه می  کنند؛ اما در کنار سهمیه بندی بودن سرم و کمبود آن حتی در برخی بیمارستان ها،  داروهای آنتی بیوتیک هم به اقلام کمیاب این روزها اضافه شده است.
اینکه با وجود تجربه چندین موج کرونا و گذر از آن، با افزایش تعداد بیماران، سیستم درمانی و توزیع داروی بوشهر  دچار تشنج می  شود، قطعا به ضعف مدیریت در سطح کشور و البته عدم پیش بینی لازم در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برمی گردد.
در دو سال اخیر به‌ دلیل پیک‌ های بیماری کرونا افراد بیشتری ماسک می زدند، اما با توجه به فروکش‌کردن بیماری و تزریق واکسن، تعداد کسانی که همچنان ماسک می‌ زنند، کمتر شده است؛ این مسأله درباره کودکان با توجه به بازگشایی مدارس قابل پیش‌بینی بود چراکه سطح مواجه دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده و شمار زیادی از کودکان به این ویروس مبتلا شدند.
در همین خصوص، برخی پزشکان به خانواده ها توصیه می کنند ماسک زدن فرزندان خود در مدرسه را جدی بگیرند. آنها می گویند: خانواده با دیدن کوچک‌ترین علایمی از فرزندانشان مانع رفتن آنها به مدارس شوند. همچنین به محض آغاز بیماری بهتر است که در خانه و در اتاق جدا قرنطینه شوند تا فرزندان دیگر و اعضای دیگر خانواده بیمار نشوند.
پزشکان تأکید داشتند که مدیران و معلمان مدارس هم بی تأثیر در این مقوله نیستند؛ آنها به محض شناسایی فرد بیمار باید به خانواده دانش آموز اطلاع داده و مانع ورودش به کلاس شوند. همچنین مدیران مدارس بهتر است برای جلوگیری از بیشتر شدن این بیماری مدام ماسک زدن دانش آموزان را گوشزد کنند.
دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه موجی از بیماری مشابه سرماخوردگی و آنفلونزا در استان به وجود آمده که عمدتا در بین کودکان و دانش آموزان است افزود: افراد درصورتی‌که دچار این بیماری شدند باید در منزل استراحت و از تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده و حتماً از ماسک استفاده کنند.
دکتر عباسی هشدار داد: افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ ای دارند، گروه‌های خاص مانند کودکان، سالمندان (افراد بالای ۶۵ سال) و افرادی که دارای بیماری نقص ایمنی هستند ضروری است واکسن آنفلوانزا را تهیه و تزریق کنند.
همچنین زنان باردار و زنانی که کمتر از دو هفته از بارداری آن‌ها گذشته است، کودکان بین ۶ ماه و۵ سال، افراد ۱۸ سال و کمتر که آسپرین مصرف می‌کنند، سالخوردگان بالای ۶۵ سال، تمام افرادی که مبتلا به عارضه‌های جدی پزشکی هستند، افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها ۴۰ یا بالاتر است و تمام افرادی که در خانه سالمندان زندگی یا کار می‌کنند، باید در اولویت مصرف این واکسن باشند./ خلیج فارس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر