شما اینجا هستید

اخبار » اعتراض گوجه کاران استان بوشهر به افزایش تعرفه صادرات

اعتراض گوجه کاران استان بوشهر به افزایش تعرفه صادرات
گزارش از اعظم کدایی
زمستان که می شود و با بارش و برف و باران در نیمه شمالی کشور بوشهر در حوزه کاشت و عرضه گوجه به بازار داخلی و خارجی نقش مهمی را ایفا می کند. کاشت گوجه خارج فصل چند سالی است بصورت گسترده ای در شهرهای جنوبی استان بوشهر آغاز گردیده و سالهای اخیر بیشتر زمین های کشاورزی جنوب استان زیر کشت گوجه فرنگی می رود. بیش از یازده هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر در سال گذشته در استان بوشهر زیر کشت گوجه رفته که برداشت بیش از بیش از ۵۰۰ هزارتن گوجه را در پی داشته است.
تلاش هایی که به ثمر نمی نشیند!
در این بین نبود برنامه ریزی در استان بوشهر باعث گردیده در بیشتر سالها گوجه کشاورزان بوشهر یا در مسیر بازارهای داخلی و بر اثر نوسان قیمت ضربه بخورد یا نتواند محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر کند. و متاسفانه در این بینفقط دلالان هستند که با خرید مناسب گوجه از کشاورزسود می برند. چون نه کشاورز با قیمت مناسب می تواند محصولش را بفروشد و نه خریدار می تواند به قیمت معمولی و مناسب محصول گوجه را خریداری کند.
افزایش تعرفه صادرات گوجه و نارضایتی گوجه کاران
اخیرا دولت در یک اقدام غافلگیر کننده تعرفه صادرات گوجه را صد درصد افزایش داده و تعرفه را از شش هزار تومان به دوازده هزارتومان افزایش داده است. تا کشاورزان و گوجه کاران بوشهری را که خود را آماده صادرات محصولشان به کشورهای دیگر کرده بودند حسابی غافلگیر کند. بخاطر همین هفته جاری تعدادی از کشاورزان بوشهر با حضور در مقابل ساختمان استانداری بوشهر ضمن اعتراض به وضعیت موجود خواستار رسیدگی به مشکلاتشان بخصوص افزایش تعرفه صادرات گوجه فرنگی شدند. اعتراضی که چند روز طول کشید و البته با حضور افراد غیر کشاور در محل تجمع به تشنج و برخورد قانونی پلیس نیز کشیده شد.
مطالبات گوجه کاران را پیگیری می کنیم .
در این بین علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر در گفت وگو با ایرنا در خصوص اعتراض گوجه کاران گفته : پیرو وعده اعلام شده به کشاورزان گوجه کار استان بوشهر در زمینه حل مشکل به وجود آمده ناشی از افزایش تعرفه صادرات، صورت جلسه این مطالبه توسط مسئولان استان بوشهر به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.
وی بیان کرده: در اجرای این صورت جلسه و با نظر موافق، مکاتبه وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است و باید این وزارتخانه مکاتبه لازم با گمرک ایران در مورد لغو افزایش تعرفه و اعمال تعرفه قبلی را در اسرع وقت انجام دهد.باستین اضافه کرد: تلاش ما براین است که مشکل گوجه کاران در چند روز آینده برطرف شود.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از گوجه کاران خواست صبوری داشته باشند تا مسئولان استان بوشهر بتوانند این مشکل را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند.باستین اظهار کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه صادرات گوجه فرنگی از ۶ به ۱۲ هزار تومان باعث شده مشکلاتی در زمینه صادرات این محصول برای کشاورزان و صادرکنندگان ایجاد شود.
باستین با اشاره به اینکه سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر برداشت می شود ادامه داد: در زمان حاضر ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از این میزان محصول برای برداشت در استان بوشهر آماده است.
مشکلات گوجه کاران در سطح ملی چاره اندیشی می‌شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور هم روز ۲۸ آبان با حضور در مزارع گوجه شهرستان دشتستان گفت:باتوجه به وجود ۲۵ تا ۳۰ میدان میوه و تره بار در تهران به منظور بهبود وضعیت بازار هماهنگی های لازم برای عرضه گوجه فرنگی استان بوشهر انجام شده است.
وی بدون اینکه قولی در خصوص کم کردن تعرفه صادرات گوجه بدهد گفته است : مشکلات گوجه کاران با جدیت بررسی و با پیگیری‌های مستمر در سطح ملی چاره اندیشی می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته: این حق کشاورزان است که محصول آنها به موقع فروش برود اما همه این مسائل مربوط به وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نیست و دستگاه‌های مختلف در این زمینه تاثیرگذار هستند.
رئیس سازمان تعاون روستایی اظهار کرد: بوشهر با تولید ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در زمینه تولید وعرضه این محصول حرف اول را در کشور می‌زند .
تعرفه صادرات باید حذف شود!
ابراهیم رضایی هم در خصوص اعتراضات اخیر گوجه کاران اینچنین اظهار نظر کرده: کشاورزان نقش مهمی در امنیت غذایی کشور بر عهده دارند وخرید تضمینی و توافقی از مطالبات ما از مسئولان مربوطه بوده است.
وی خواستار حذف تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی شده و گفته همه مسئولان پیگیر حل مشکل کشاورزان هستند.
فرجام این گزارش گوجه ای این که مسولین استان و جهاد کشاورزی خیلی زود باید موضوع تعرفه ها را تعیین تکلیف کنند. تصمیم که نه موجب ضرر و زیان کشاورزان باشد و نه افزایش قیمت گوجه در بازارهای استان بوشهر! روزها به تندی در حال سپری شدن است و دیر تصمیم گرفتن در این خصوص ضرر و زیان زیادی را برای کشاورزان این منطقه و مردم در پی دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر