شما اینجا هستید

گزارش » راهنمای سفری زمستانی به گناوه
گروه : گزارش
نویسنده : غلامحسین آقاجری

گناوه بین بندر بوشهر و بندر دیلم در ساحل خلیج‌فارس واقع شده‌ است و طبیعت بکر و زیبای آن علاقه‌مندان بسیاری را به‌ سمت خود می‌کشاند.

بندر گناوه

به گزارش همشهری آنلاین، ایران کشوری چهارفصل است برای همین در هر فصلی حتی زمستان هم می‌توان به نقطه‌ای از آن سفر کرد. معمولا در زمستان بیشتر مردم به‌سمت شهرهای جنوبی سفر می‌کنند. یکی از استان‌هایی که جاهای دیدنی بسیاری برای بازدید و گردش دارد بوشهر است.

بوشهر طولانی‌ترین مرز مشترک آبی با خلیج‌فارس در جنوب ایران را دارد. راه‌های مختلفی برای رسیدن به بوشهر وجود دارد؛ باید بدانید که استان بوشهر از شمال به قسمتی از خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به فارس، از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب‌شرق به قسمتی از هرمزگان محدود است. بنابراین می‌توانید به انتخاب خود از نزدیک‌ترین استان مبدا حرکت‌تان وارد بوشهر شوید.

اگر از خوزستان سفر خود را انتخاب کرده‌اید، هندیجان آخرین شهر خوزستان است که می‌توانید از آن با طی ۶۰ کیلومتر به بندر دیلم یعنی دروازه شمالی بوشهر برسید. بعد از بازدید از سواحل بندر امام حسن(ع) در بندر دیلم وارد جاده ساحلی شوید تا به گناوه برسید. فاصله بندر دیلم تا گناوه ۶۸ کیلومتر است.

در مسیر از روستاهای ساحلی بینک، چاه‌شور و مال‌قاید می‌گذرید. گناوه نیز نقاط دیدنی خاصی دارد که می‌تواند برایتان خاطره‌انگیز شود. مناظر طبیعی، خلیج زیبای فارس با دلفین‌هایش، لنج‌ها و قایق‌های ماهیگیری، ساحل طلایی و منحصر به فرد گناوه و همچنین شب‌های شگفت‌انگیز گناوه بی‌شک سفری زیبا و فراموشی نشدنی را برای هر گردشگری رقم می‌زند.

غار تو دیو

غار تودیو در کنار جاده گناوه دیلم و در صخره‌ای که ۸۲ متر عرض دارد، واقع شده است. به گویش بومیان تودیو یعنی خانه دیو. برای رسیدن به غار لازم است که صخره را دور بزنید و از پشت صخره وارد آن شوید. جنس غار از نوع سنگ رسوبی است که از دریچه دیده‌بانی آن می‌توانید منظره زیبای خلیج فارس را هم ببینید.

عکس | این غار خانه دیو است! | جزیره‌ درختان انجیر در خلیج فارس را ببینید | راهنمای سفری زمستانی به گناوه

تپه‌های باستانی گناوه

تپه‌های باستانی گناوه قدمت و تاریخی بودن  این شهر را نشان می‌دهد. تپه‌ شاه ناصری، تپه‌ معروف به تل محمدحیدر و تپه‌ معروف به قلعه‌کلات از جاهای دیدنی بندر گناوه محسوب می‌شوند. در این تپه‌ها سفال، کوزه، بوپال (پایه‌های ساخته شده از گل رس پخته) تا سال‌های نه چندان دور به فراوانی یافت می‌شد و همین امر باعث شده بود که باستان‌شناسان بسیاری به گناوه بروند. محلی‌ها معتقدند که تپه‌ محمدحیدر گنجینه فراوانی دارد، اما اژدهایی هفت‌سر روی آن خوابیده و از جواهرات آن مراقبت می‌کند.

ساحل ماسه‌ای روستای چاهک

چاهک روستایی ساحلی در ناحیه  حیات‌داوود بندر گناوه است. روستای چاهک یا به زبان محلی «چَهَک» به‌ دلیل ساحل بسیار چشم‌نوازش شهره شده است. دیدن این روستا و ساحل زیبای آن را از دست ندهید.

عکس | این غار خانه دیو است! | جزیره‌ درختان انجیر در خلیج فارس را ببینید | راهنمای سفری زمستانی به گناوه

جزیره میرمهنا

جزیره میر مُهَنّا از جزیره‌های غیرمسکونی ایران در بوشهر و در کرانه‌های جنوبی بندر ریگ واقع شده است. انگور و انجیر این جزیره از قدیم معروف بوده‌ است. درخت کُنار بزرگ و تناوری به نام کُنار میرمهنا در این جزیره وجود دارد و گنبدی موسوم به قدمگاه امیرالمؤمنین نیز در این جزیره هست که می‌توانید از آنها بازدید کنید. این جزیره به نام یکی از سرداران محلی که به کریم خان زند و هلندیان حمله کرده بود، یعنی میرمهنا نام‌گذاری شده‌ است که دلاوری‌هایش سبب پایان یافتن استعمار پرتغالی‌ها و هلندی‌ها بر جنوب شد. این جزیره ۱۵ کیلومتر از بندر گناوه فاصله دارد.

عکس | این غار خانه دیو است! | جزیره‌ درختان انجیر در خلیج فارس را ببینید | راهنمای سفری زمستانی به گناوه

بنای تاریخی برج خان

برج خان، در شهر بندر ریگ قرار گرفته است. بنای برج خان به خانعلی‌خان حیاتداووی تعلق دارد که قدمت آن به ۲۳۰ سال پیش برمی‌گردد. شما می‌توانند در بازدید از بندرگناوه به تماشای معماری بی‌نظیر این برج  بروید. نمونه‌ این برج در کشورهای حوزه‌ خلیج فارس زیاد است. ساختمان برج ۲ بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای برج دو طبقه ‌است که در هر طبقه دو اتاق به ابعاد ۵ در ۵ متر ساخته شده است که بین آن‌ها راهرو وجود دارد. جلوی اتاق‌ها نیز یک بالکن با ۱۴ ستون دیده می‌شود.

عکس | این غار خانه دیو است! | جزیره‌ درختان انجیر در خلیج فارس را ببینید | راهنمای سفری زمستانی به گناوه

امامزاده سلیمان‌بن‌علی (ع)

 امامزاده سلیمان‌بن علی گناوه از مرکزهای مذهبی استان بوشهر محسوب می‌شود. در معماری این امامزاده از طرح پلکانی استفاده شده که نمای آن را بسیار جذاب کرده است. این امامزاده در حاشیه جاده‌ گناوه – دیلم قرار گرفته است. گنبد این بنا با کاشی‌های آبی فیروزه‌ای پوشیده شده و تزئینات کاشی‌کاری سفید و لاجوردی دارد.

حیات وحش تالاب حله

تالاب حله در منطقه‌ ای به‌ همین نام در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور و فاصله ۱۰ کیلومتری شمال‌شرق بوشهر قرار دارد. تالاب حله یکی از تالاب‌های مشهور جنوب محسوب می‌شود. در این تالاب پرندگان آبزی مهاجر زندگی می‌کنند که شامل حواصیل، گاچی رو، درنا، بط، پرستو، هفت رنگ، دراج و حمامی است. در سال ۱۳۴۲ بر اثر طغیان رودخانه حله، تالاب حله تشکیل شد که از آن سال تاکنون تالاب و منطقه حفاظت شده، تحت پوشش محیط زیست بوشهر قرار گرفته است. همچنین نزدیک بودنِ سواحل این تالاب به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود.

عکس | این غار خانه دیو است! | جزیره‌ درختان انجیر در خلیج فارس را ببینید | راهنمای سفری زمستانی به گناوه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر