شما اینجا هستید

ویژه » سایت پسماند زباله گناوه، تهدیدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست
گروه : ویژه

سایت پسماند زباله گناوه، تهدیدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست
خبربندر: فعالان زیست محیطی گناوه از آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده در سایت پسماند شهری از جمله سرازیر شدن زباله و شیرابه‌ها به ساحل و اراضی کشاورزی گله‌مند و نگرانی خود را از عواقب زیان بار آن بر سلامتی شهروندان و طبیعت ابراز کردند.

به گزارش خبر بندر به نقل از خبرنگار ایرنا، به گفته فعالان زیست محیطی، رها شدن زباله‌ها و پسماندهای عفونی و خانگی در بخشی از زمین‌های کشاورزی اطراف و نفوذ شیرابه‌ها در سفره‌های زیرزمینی، به یک معضل و خطری جدی تبدیل شده است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه دوستداران محیط زیست گناوه، خطرناک و زیان آور بودن شیرابه‌های پسماند عنوان شد که از آلوده‌ترین ترکیبات تولید شده از فاضلاب‌های دپو شده صنعتی و شهری است.

شیرابه‌ها حاوی حجم بسیار بالایی از مواد آلی و ترکیبات شیمیایی و معدنی است که این ترکیبات یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سفره های آب زیر زمینی و تصفیه فاضلاب به شمار می‌روند.

فعال زیست محیطی و مدیرعامل انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت گناوه گفت: بخشی از شیرابه‌های خطرناک معدن زباله شهرستان گناوه که پس از آلوده کردن ساحل، مراتع و اراضی کشاورزی بر اثر بارندگی و طغیان رودخانه‌های فصلی بالادست به دریا می‌ریزد به یک معضل و دغدغه جدی مردم از جمله فعالان زیست محیطی این شهرستان تبدیل شده است.

غلامرضا نعمتی اظهار کرد: آلایندگی شیرابه‌ها و بقایای زباله های عفونی و خانگی، باعث درگیرشدن بسیاری از بیماری‌ها برای انسان می‌شود و عواقب ناگوار و خطرناکی در پی‌دارد و مسئولان مرتبط باید هر چه سریع تر برای رهایی از این وضعیت اسفبار برنامه ریزی و تدبیر کنند.

وی گفت: شیرابه‌ها حاوی حجم بسیار بالایی از مواد آلی و ترکیبات شیمیایی و معدنی هستند که این ترکیبات یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سفره‌های آب زیرزمینی و اراضی کشاورزی و ساحل این منطقه است.

نعمتی افزود: با توجه به نوع زباله‌های دفن انباشته شده بر روی هم در سایت پسماند، زمان و عمر دفن، مقدار آب ورودی و موجود در توده زباله‌ها و همچنین شرایط محیطی، همگی می‌توانند بر مقدار و خصوصیات شیرابه زباله تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه در شهرستان بر ساماندهی سایت پسماند تاکید دارند، گفت: هم اینک حدود ۶۰ هکتار این سایت، زباله‌ها بدون اینکه مراحل اصولی دفن را بگذرانند، با حجم عظیمی انباشته و رها شده است و در هر بارندگی و تندبادی به زمین‌های کشاورزی و دریا سرازیر می‌شوند.

نعمتی اظهار کرد: مکان فعلی سایت پسماند فاقد ارزیابی محیط زیستی بوده و معیارهای لازم را ندارد و نباید اصراری بر ساماندهی مکانی که فاقد شرایط اولیه محیط زیستی و بهداشت محیط است، شود.

این فعال زیست محیطی افزود: مکان سایت پسماند باید ۱۵ کیلومتر از سکونت گاه‌ها فاصله باشد اما سایت فعلی فاصله چندانی با شهر و روستاهای همجوار ندارد.

ضوابط زیست محیطی محل‌های دفع و دفن پسماندهای عادی

نعمتی ادامه داد: این ضوابط به استناد ماده ۱۲ قانون و ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی مدیریت پسماندها و به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی فعالیت‌ها، مکان‌ها و تاسیسات مرتبط با پردازش و دفع پسماندهای عادی از جمله کلیه اماکن دفن و بازیافت تهیه شده است.

مدیرعامل انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه به برخی از ماده‌های مندرج در این ضوابط اشاره کرد و می‌گوید: طبق ماده ۲ این ضوابط در انتخاب محل دفع پسماندهای عادی، باید کلیه معیارهای زیست‌محیطی، زمین‌شناسی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی، توپوگرافی،فیزیوگرافی، اقلیمی، خاک‌شناسی، مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان، حریم خطوط انتقال مواد نفتی، آب و نیرو، راه‌های دسترسی، مناطق جمعیتی و سایر معیارهای مندرج در این ضوابط در نظر گرفته شوند.

وی افزود: در ماده سه و چهار اشاره شده که محل‌های دفع زباله نباید در مسیر و حریم رودخانه‌های فصلی و دائمی، مسیل‌ها و آبراهه‌های منتهی به رودخانه‌ها واقع شوند و محل‌های دفع باید خارج از محدوده سیلاب با دوره بازگشت سیل یک‌صد ساله باشد.

نعمتی گفت: تفکیک زباله از مبدا از جمله غذاهای دورریز که باعث شیرابه می‌شوند بسیار ضروری و باید شهروندان به این مهم اهتمام جدی ورزند تا در سایت پسماند شیرابه ایجاد نشود.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه، این اداره در امور پسماند یک نهاد اجرایی نیست بلکه حاکمیتی و نظارتی است که در این زمینه بجد پای کار هستیم.

کامبیز عبدالهی اظهار کرد: تاکنون چندین بار از دادستان‌های وقت و جدید عمومی و انقلاب و فرمانداران و معاونان درخواست شده است که در سایت پسماند حضور یابند و مشکلات زیست محیطی آن را از نزدیک نظاره کنند.

وی بیان داشت: این اداره بنا به وظیفه خود روال قضایی را درخصوص مشکلات زیست محیطی مناسب سایت پسماند دنبال و پرونده در مراجع قضایی تشکیل شده است.

وی گفت: مسوولان شهرداری باید یک طرح جامع و کامل برای سایت پسماند با بکارگیری یک مشاور در نظر بگیرند و پس از تهیه شدن به محیط زیست ارائه دهند.

عبدالهی ادامه داد: زمین ۵۰ هکتاری سایت پسماند گناوه چندین سال آلوده به دفن زباله در عمق سه متری است و صلاح نیست که مکانی دیگری برای سایت پسماند که مجدد آلودگی ایجاد خواهد کرد، درنظر گرفته شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه افزود: طبق قانون شهرداری وظیفه دارد زباله‌های سایت شامل عفونی و عادی را جداگانه در زمین سایت دفن کند که اکنون این شرایط را ندارد.

وی تصریح کرد: مشکلات زیست محیطی ساین دفن پسماند توسط این اداره تا رسیدن به وضعیت مطلوب به طور مستمر پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: با هدف بررسی مسایل و مشکلات، بهسازی و اخذ مجوزهای لازم تا رسیدن به استانداردهای حفاظت محیط زیست سایت پسماند، بازدیدی به تازگی با حضور معاون امورعمرانی فرمانداری، معاون شهردار و روسای ادارات مربوطه انجام شد.

مزایده سایت پسماند گناوه در سامانه آغاز شده است

شهردار بندر گناوه گفت: موضوع ساماندهی سایت پسماند برای شهرداری خیلی مهم و حایز اهمیت است و در این ارتباط، مزایده آن در سامانه برای ثبت‌نام شرکت‌های متقاضی آغاز شده است.

جواد رستمی اظهار کرد: هر شرکتی که در سامانه ثبت نام و در مزایده برنده شود، در صورت واجد شرایط بودن، متعهد است صفر تا صد حمل و جمع آوری زباله را در شهر و دفن اصولی در پسماند انجام دهد.

وی بیان داشت: مسایل و مشکلات سایت پسماند بررسی و تصمیم‌های لازم برای ساماندهی و پاکسازی آن پس از انتخاب یک پیمانکار واجد شرایط اتخاذ شده است.

سایت پسماند شهر گناوه روبروی محدوده روستای قلعه حیدر واقع است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر