شما اینجا هستید

اخبار » شاخص باروری در گناوه خوب نیست!

*نشست خبری رئیس ومعاون شبکه بهداشت با اصحاب رسانه برگزارشد

گزارش از مصطفی مظفری

صدای بندر: در این نشست که به مناسبت هفته جوانی جمعیت و ودرپی نامگزاری یکی از روزهای این هفته بنام رسانه وجوانی جمعیت برگزار شد، سرکار خانم حیدری به نقش رسانه در فرهنگ سازی وجوانی جمعیت اشاره کرد و از اهالی رسانه بخاطر انعکاس اخبار فعالیتهای شبکه بهداشت گناوه تشکر کرد.
به گزارش خبر بندر؛ دکتر حیدری با اشاره به هدف از نامگذاری هفته جوانی جمعیت گفت در جهان کنونی با مقوله جنگ جمعیت مواجه هستیم ، آنطور که حتی کشور چین هم سیاست تشویق به فرزند آوری را اجرایی کرده ، در کشور ایران نیز در سال ۱۳۹۱ مقام معظم رهبری به مقوله بحران پیری جمعیت اشاره کرد ولی متاسفانه با گذشت یک دهه از این فرمان، هیچ کاری انجام نشد وبحران شدید تر شد

رئیس شبکه بهداشت گناوه با اشاره به شاخصهای جمعیت گفت شاخص باروری در سال ۶۰ تا ۶۲ ، ۶/۸ بوده یعنی در هزار نفر هر مادر نزدیک به ۷ فرزند به دنیا می آورد که متاسفانه این شاخص در سال ۹۹ به ۱/۶ رسید. یعنی بطور میانگین هر مادر کمتر از دو فرزند به دنیا آورده و یک زوج حتی به اندازه خود یعنی دوفرزند به جای خود نمیگذارند واین یک هشدار جدی است.
وی در ادامه گفت مقایسه نمودار باروری در استان بوشهر و شهرستان گناوه نشان میدهد که وضعیت گناوه بدتر از میانگین استانی است. درحالیکه این شاخص در استان ۱/۵۸ است در گناوه شاخص۱/۵۱ را نشان میدهد.
وی با بررسی سیاست کنترل جمعیت در کشور ادامه داد در سال ۱۳۶۹ سیاست کنترل جمعیت در کشور شروع شد و قرار بود رشد باروری ۶/۸درسال ۶۹ به نرخ باروری ۴ در سال ۹۲ برسد که در سال ۷۹ یعنی ۱۳ سال زودتر به هدف رسیدیم و میبایست سیاست کنترل جمعیت در همان سال متوقف میشد ولی کشور از این موضوع غافل شد ومتاسفانه این سیاست تا سالهای اخیر ادامه داشت وباعث شد تا ایران سریعترین و بیشترین کاهش نرخ جمعیت را در بین کشورهای جهان داشته و هم اکنون ایران با نرخ باروری ۱/۷ بعد از ارمنستان پایین ترین نرخ باروری را در خاورمیانه دارد و دربین ۲۶ کشور منطقه رتبه ۲۵ را به خود اختصاص داده است.
وی متذکر شد اگر رشد جمعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، رشد جمعیت در ایران صفر ودر نهایت منفی خواهد شد ، و جمعیت ۸۵ میلیونی ایران در هشتاد سال آینده به سی میلیون نفر خواهد رسید.
دکتر حیدری با اشاره به هرم جمعیتی کشور گفت هم اکنون جمعیت میانسال کشور دوبرابر جمعیت کشور هست ودر دو دهه آینده جمعیت میانسال به جمعیت کهنسال کشور تبدیل میشود وکشور ما یک کشور پیر خواهد شد.
وی گفت پنجره جمعیتی یا همان بهار جمعیتی یعنی موقعیت وفرصتی که بتوانیم کشور را از تبدیل شدن به یک کشور پیر نجات دهیم تا سال ۱۴۳۰ باز خواهد بود وباید در این فرصت تلاش کنیم این در حالیست که پنجره جمعیتی اروپا بسته شده و آنها به کشورهای پیر تبدیل شده اند

دکتر توکلی معاون شبکه بهداشت ودرمان گناوه نیز در سخنانی چرایی مهم بودن جمعیت را اینگونه پاسخ داد که جمعیت میتواند روی شاخص های بهداشت جامعه موثر باشد ومی تواند سلامت را متوقف کند .مثلا افزایش سن ازدواج در گناوه به ۲۸ تا۳۰ سال رسیده است ، ازدواج در این سن باعث میشود که فررندآوری به تاخیر بیفتد و این امار در استان بوشهر ۵ سال بعد از ازدواج است.
وی ادامه داد همه برنامه ریزی ها در حوزه های اجتماعی،اقتصادی و سلامت برمبنای جمعیت که یکی فراوانی ودیگری ساختار جمعیت است انجام میگیرد.
معاون شبکه بهداشت گناوه با اشاره به عواقب پیری جمعیت گفت با پیری جمعیت در ۵۰ درسال آینده، افراد سالمند در جامعه افزایش پیدامیکنند واز لحاظ اقتصادی نگهداری و درمان قشر سالمند برای کشور هزینه های بسیار زیادی خواهد داشت واز لحاط امنیتی نیز جامعه به خطر خواهد افتاد ودر برابر تهدیدها توان کمی خواهد داشت.

درپایان از سوی شبکه بهداشت خبرنگاران شهرستان گناوه تقدیر شد.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر