شما اینجا هستید

ویژه » پسر ۲۰ ساله خالق شایعه خفاش‌شب در بندر عباس
گروه : ویژه

شایعه به سرعت گسترش یافت به‌طوری که در دو هفته اخیر علاوه بر ساکنان استان هرمزگان، مردم استان فارس نیز درگیر آن شدند و حتی تکذیب سردار محمدی یگانه، رییس پلیس هرمزگان نیز نتوانست از سرعت انتشارش کم کند.

چه کسی فکرش را می‌کرد، یک پسر ۲۰ ساله فضای مجازی معروف‌ترین بندر جنوب کشور را به هم بریزد؟ اما آقای «س» که متولد سال ۷۳ است و به تازگی وارد دانشگاه شده، این کار را کرد و با انتشار چند عکس و خبر در دو صفحه عمومی فیس‌بوکش از آمدن خفاش‌شب به بندرعباس خبر داد.

به نوشته اعتماد، سناریوی خیالی این دانشجو رفته رفته تکمیل شد و او یک بار با انتشار عکسی از ماشین خود آن را به عنوان خودروی خفاش شب معرفی کرد و بار دیگر هم از کشته شدن ۹ زن به دست خفاش شب خبر داد.

خبر اما میان همان چند صد عضو و کاربر دو صفحه « دخت ‌و چوک بندر» و «بچه‌های بندر۲» باقی نماند و به سرعت در سطح بندرعباس و کشور پخش شد، دو زن و یک مرد که هر سه از کارمندان ادارات دولتی استان هرمزگان بودند هم بیشترین نقش را در ترویج این شایعه داشتند و چند سایت خبری محلی هم آن را باز نشر دادند یکی از این سایت‌ها در خبری که در میانه اردیبهشت ماه منتشر کرد، نوشت: «محافل خبری از دستگیری مردی خبر می‌دهند که در بندرعباس با به قتل رساندن ۹ زن خود را به عنوان خفاش شب بندرعباس معرفی کرده بود و در لحظه شکار آخرین قربانی خود توسط جوانان بندری دستگیر می‌شود».

شایعه به سرعت گسترش یافت به‌طوری که در دو هفته اخیر علاوه بر ساکنان استان هرمزگان، مردم استان فارس نیز درگیر آن شدند و حتی تکذیب سردار محمدی یگانه، رییس پلیس هرمزگان نیز نتوانست از سرعت انتشارش کم کند. خبر از پست‌های فیس‌بوکی و مطالب چند سایت و وبلاگ به تلفن‌های همراه و در قالب پیامک، پیام‌های وایبر، واتس‌آپ، وی‌چت و… به تلفن‌های همراه اهالی بندر عباس آمد و دیگر همه مردم از وجود یک موجود خیالی به نام خفاش شب بندر عباس احساس ترس می‌کردند.

جدی شدن این موضوع واکنش سرهنگ هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی را نیز به دنبال داشت و او روز شنبه در پاسخ به خبرنگار« اعتماد» به مردم استان‌های هرمزگان، فارس و کردستان اطمینان داد که شایعه قتل‌های زنجیره‌یی در این استان‌ها از اساس صحیح نیست و با عاملان انتشار این شایعات برخورد می‌شود. او همچنین گفت که اگر چنین حادثه‌یی رخ دهد پلیس آگاهی نخستین جایی است که از آن مطلع می‌شود و تاکنون هیچ پرونده‌یی در این باره حتی تشکیل هم نشده است.

دو روز پس از سخنان سرهنگ مصطفایی، سردار رضا محمدی یگانه، رییس پلیس استان هرمزگان هم به میان خبرنگاران استانی آمد و سیر تا پیاز ماجرا را برایشان تعریف کرد. او صبح روز گذشته از دستگیری عاملان انتشار این شایعه خبر داد و گفت که با تلاش پلیس فتا و پلیس اطلاعات و امنیت هرمزگان جوانی ۲۰ ساله به نام «س – ش» فرزند مردی به نام شاهین که‌ دانشجو و راننده یکی از آژانس‌های سطح شهر بندرعباس است در ۲۱ اردیبهشت‌ماه به دلیل انتشار شایعه خفاش‌شب در این شهر و فضای مجازی دستگیر شد. براساس آنچه ایسنا از سخنان سردار محمدی‌یگانه منتشر کرده این جوان انگیزه خود را از انتشار شایعه ربوده‌شدن زنان و دختران توسط خفاش شب ایجاد فضای ناامن، حس و شور جوانی و تحت تاثیر اغوای آن سوی مرزها اعلام کرده و با قراردادن تصویر خودروی پژو خود در دنیای مجازی موجب افزایش رعب و وحشت در میان مردم شهرستان شده بود. رییس پلیس هرمزگان به ثبت صفحات متعدد بدون نام متعلق به این جوان ۲۰ ساله در فیس‌بوک اشاره کرد و گفت که دو صفحه دخت‌وچوک بندری و بچه‌های بندر۲ به این فرد تعلق داشت و پس از انتشار این شایعه آن‌طور که متهم گفته به دلیل افزایش مراجعات به آژانس درآمدش هم افزایش داشته است!

در این ماجرا سه نفر دیگر هم با این جوان همکاری داشتند، دو زن و یک مرد که هر سه کارمند ادارات دولتی استان بوده و با ارسال پیامک و پست‌های فیس‌بوکی نقش زیادی در فراگیری این شایعات داشتند. سردار محمدی یگانه درباره این افراد نیز گفت: «سه نفردیگر که در رواج شایعه خفاش شب بندرعباس از طریق صفحه اجتماعی خود در فیس‌بوک نقش عمده‌یی داشتند هم دستگیر شدند؛ یکی از آنان مردی بود که کارمند یکی از ادارات دولتی بندرعباس و متولد سال ۵۸ است و و دو زن دیگر که به ترتیب متولد سال ۵۷ و ۶۳ و هر دو کارمند ادارات دولتی هستند نیز به جرم اشاعه شایعات کذب در دنیای مجازی دستگیر شده‌اند.»
خبرها حاکی است فردی که در بوشهر نیز شایعه خفاش شب را گسترش داده بود دستگیر شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر