شما اینجا هستید

اخبار » خانواده ای که پس از ۷۴ سال شناسنامه دار شدند!
گروه : اخبار

صدای بندر: رییس اداره ثبت احوال دشتستان گفت: خانواده ۱۱نفره دشتستانی پس از ۷۴ سال صاحب شناسنامه شدند و جزو جمعیت آماری کشور قرار گرفتند.

بدون شناسنامه

به گزارش صدای بندر ؛مرتضی ایزدی درگفت گو با ایرنا، افزود: خانواده بهمنیار دامیده حدود یک سالی محل سکونت آنها توسط مسوولان شهرستان دشتستان شناسایی و برای تشخیص هویت و شناسنامه دار کردن آنها تلاش زیادی انحام شد .

وی یادآورشد: براساس گزارش رابطان محلی دریافتیم که خانواده ای ۱۱ نفره درمنطقه سخت گذر کوه های راوال گشنی در بخش ارم این شهرستان به صورت کوخه نشینی زندگی می کنند.

ایزدی افزود: در اردیبهشت ماه پارسال پس از دریافت این گزارش به همراه اکیپی برای شناسایی و تشخیص هویت این خانواده ایرانی عازم منطقه شدیم.

وی اظهار کرد: در این سفر مشخص شد سرپرست این خانواده بهمنیار دامیده با حدود ۷۰ سال سن و خواهر وی نیز نزدیک به ۷۵سال با همسر و هشت فرزند خود که همه آنها فاقد شناسنامه هستند، زندگی می کنند.

ایزدی گفت: این موضوع در کمیته اجرایی ثبت احوال دشتستان مطرح و مستندات سجلی بستگان نامبردگان مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در پیگیری های بعدی مسیر پرونده منجر به آزمایش های DNA و تعیین هویت و تشخیص تابعیت ایرانی بودن و اثبات نسبی این خانواده منجر شد.

رییس اداره ثبت احوال دشتستان گفت: پس از پاسخ مثبت استعلامات از پزشکی قانونی استان بوشهر و فارس پرونده به حوزه حقوقی ثبت احوال استان ارجاع شد.

ایزدی تصریح کرد: در اردیبهشت سال ۹۳ مسیر پرونده برای صدور شناسنامه در شورای سه نفره اداره کل ثبت احوال استان بوشهر ارجاع و و مجوز تنظیم سند داده شد.

وی افزود: درنهایت پس از اخذ مجوز برای این افراد شناسنامه صادر شد و در تاریخ هشتم خرداد امسال شناسنامه های صادر شده همراه با پنج خدمات دیگر به خانواده ۱۱ نفری بمهنیار تحویل داده شد.

ایزدی گفت: امروز خانواده ۱۱ نفره دامیده علاوه بر دریافت شناسنامه صاحب دفترچه بیمه درمانی،کارت ملی و عابر بانک جهت ثبت نام یارانه نیز هستند.

وی تصریح کرد: همچنین این خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز قرار گرفتند و از خدمات این نهاد مقدس نیز استفاده خواهند کرد.

ایزدی گفت: مهمترین مشکلات این خانواده به علت دوری از هر شهری و روستایی و صعب العبور بودن منطقه نبود آب انبار مناسب برای استفاده از آب شرب بهداشتی و مسکن مطلوب است که از مسئولین درخواست می شود که دراین خصوص نیز همکاری نمایند.

ایشان تصریح کرد: هم اینک بهمنیار دامیده با سه پسر، پنج دختر، همسر و خواهرش مشغول به زندگی و فعالیت در امر دامداری و کشاورزی هستند.

ایزدی ادامه داد: علی،علیرضا، محمد، زهرا،گلستان، فاطمه، سمیه، نوریه نام های جدید فرزندان و گیسوگل متولد سال ۱۳۳۴ همسر و شرف متولد سال ۱۳۱۹ خواهر بمهنیار است که علی فرزند بزرگتر متولد سال ۱۳۵۰ و فاطمه متولد سال ۱۳۷۸ کوچکترین عضو خانواده است.

فرزندان این خانواده در طول عمر زندگی خود از هیچ گونه امکانات آموزشی، بهداشتی، رفاهی و اجتماعی استفاده نکرده و در کنار پدر و مادر به دامداری مشغولند.

همه اعضای این خانواده بی سواد هستند و فرزندان نیز به گفته خودشان در طول عمر خود یک بار هم حتی برای درمان به شهر و یا روستای های اطراف مراجعه نکرده اند بلکه با استفاده از داروهای محلی و گیاهی و کوهستانی منطقه و مقابله و ایستادگی در مقابل بیماری نسبت به درمان بیماری اقدام کرده اند.

خرید اجناس ضروری این خانواده به صورت تبادل کالا با کالا انجام می شود که خانواده بهمنیار در برابر کالای مورد نیاز محصولات دام و طیور خود را به رابطینی که در محل حاضر می شوند داد و ستد می کنند.

این خانواده از حداقل ترین امکانات زندگی برخوردارند، در خانه ای که با سنگ های کوهی ساخته شده چاله های برای پخت وپز و در کنار آن استفاده از آب انبارهای ساختگی و دیگر موارد یکی از ابتکارات زیبای این خانواده است.

این خانواده حدود یک قرن است که فاقد شناسنامه بوده اند و حتی فرزندان آنها تاکنون محل سکونتشان را ترک نکرده و چیزی به نام شهر و زندگی شهری را ندیده و تجربه نکرده اند.

سابقه سکونت این خانواده و اجدادشان در این منطقه به ۲۰۰ سال می رسد که گویای این امر وجود قبرستان اجداد این خانواده در جوار محل زندگیشان است.

این خانواده طی سالیان دراز به دلیل این که سرپرست خانواده فاقد شناسنامه بوده است دیگر فرزندان نیز شناسنامه نداشته اند و از هیچ امکانات دولتی اعم از کوپن، یارانه، خدمات بهداشتی و درمانی، بیمه های اجتماعی و رفاهی در این مدت استفاده نمی کردند.

پدر و مادر و فرزندان این خانواده حتی از سن و سال فرزندان و خودشان اطلاعی نداشتند.

ولی امروز همه اعضای خانواده بهمنیار با احساساتی باورنکردنی و با در دست داشتن شناسنامه های خود هویت ملی و ایرانی خود را به رخ جهانیان می کشند ومی گویند ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود در هر کوی و برزنی افتخار می کنیم و از دولتمردان خود نیز در اهتمام به حل مشلات آنها تشکر می کنند.

بهمنیار دامیده امروز دارای شناسنامه و متولد یک مهر ۱۳۲۲ است که شناسنامه ایشان در تاریخ ۳۰/۲/۱۳۹۳ بعد از ۷۰ سال صادر شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر