شما اینجا هستید

سرخط خبرها » مزارشهید رییسعلی دلواری بازسازی می شود
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: مزارشهید رییسعلی دلواری سردار مبارزه با استعمار انگلیس درعتبات عالیات در کشور عراق بازسازی می شود.
به گزارشصدای بندر به نقل از ایرنا، محمدحسن پرآور در نشست هماهنگی کنگره بین المللی شهید رییسعلی دلواری افزود: هماهنگی های لازم با وزرات امور خارجه، کشورعراق و مسوولان بازسازی عتبات عالیات برای بازسازی مقبره شهیدرییسعلی دلواری انجام شده و قراراست در این طرح همزمان با بازسازی یک یادمان احداث شود.

وی بیان کرد: همچنین قرار است سازمان نظام مهندسی طرحی برای یادمان طراحی کند که معیارهای معماری سنتی و اسلامی را داشته باشد.

پرآور اظهارکرد: استان بوشهر از مفاخر علمی، فرهنگی و دینی زیادی برخوردار است و پیشینه قوی در این زمینه دارد اما کم توجهی وغفلت ما به این پیشینه سبب می شود حرفی برای گفتن به نسل آینده نداشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: زمان زیادی تا ۱۲ شهریور و نود و نهمین سالروز شهادت رییسعلی دلواری نمانده است و باید با برنامه ریزی مناسب مراسم این روز بهتر و باشکوهتر از سال گذشته برگزار شود.

وی تصریح کرد: کارهای تبلیغاتی و محیطی در سراسر استان و بویژه مرکز استان بوشهر انجام می شود اما مراسم اصلی در شهرستان تنگستان و بخش دلوار برگزار خواهد شد و امیدواریم با همت، تدبیر و درایت مدیران عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: با توجه به برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد شهادت رییسعلی دلواری در قالب کنگره بین المللی در شهریور سال آینده، دبیرخانه دایمی این کنگره باید از هم اکنون در میراث فرهنگی راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: همه مسوولان و مدیران همت و حمایت کنند که این دبیرخانه تا زمان برگزاری کنگره فعال باشد و مراسم باشکوه و درشان شهید رییسعلی دلواری و جایگاه استان بوشهر برگزار شود.

پرآور اظهارکرد: رمز موفقیت شهیدرییسعلی دلواری و همرزمانش در حماسه بزرگ نهضت جنوب به عنوان مرزبانان این منطقه، تبعیت از ولایت بود و همه مسوولان، بزرگان و فرهیختگان باید رشادت این مبارزان دلیر و نقش روحانیت در این نهضت بزرگ را تبیین کنند و همه ما در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده داریم.

وی با تاکید بر تشریح ناگفته های نهضت جنوب، یادآورشد: از ظرفیت و امکانات سازمان های مردم نهاد برای برگزاری این کنگره بهره ببریم و فقط به داشته های خودمان در این زمینه اکتفا نکنیم.

رییس علی دلواری (۱۲۶۱-۱۲۹۴ خورشیدی/ ۱۸۸۲-۱۹۱۵ میلادی) آزادی خواه مشروطه طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای متجاوز و استعمار گر انگلیس در جنگ جهانی اول بود.

شهید رییسعلی دلواری در۱۲ شهریور۱۲۹۴هجری شمسی در حالی که به نیروهای متجاوز انگلیسی در محله تنگ صفر بوشهر شبیخون زده بود از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی به شهادت رسید.

به همین مناسب با مصوبه شورای عالی انقلاب در سال ۸۹ روز ۱۲ شهریور به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نام گذاری شده است.

هم اکنون مزار شهید رییسعلی دلواری در جوار حرم علی بن ابی طالب در وادی السلام در شهر نجف اشرف در عراق قرار دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر