شما اینجا هستید

سرخط خبرها » پیش‌بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری بوشهر به قطر/ نظر استاندار در مورد پرونده رباخواری
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: ستاندار بوشهر در نشست خبری از پیش‌ بینی صادرات سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از بوشهر به قطر، پرونده رباخواری و منطقه آزاد بوشهر سخن گفت.

به گزارش صدای بندر به نقل از خبرگزاری فارس از بوشهر، مصطفی سالاری ظهر امروز به جمع خبرنگاران آمد تا جزئیات سفر به قطر و مذاکره با سرمایه‌گذاران قطری را برای خبرنگاران تشریح کند.

وی در این نشست خبری از مفاد تفاهم‌نامه، موضوعات سرمایه‌گذاری، شرایط طرف قطری برای سرمایه‌گذاری در بوشهر، کالاهای مورد نظر برای سرمایه‌گذاری و … صحبت کرد.

استاندار بوشهر همچنین به دیگر سئوالات خبرنگاران از جمله پرونده رباخواری، موضوع منطقه آزاد بوشهر، انتصاب برای مدیران، روند توسعه استان، فعالیت‌های فرهنگی و … پاسخ داد.

دو منطقه مورد نظر در قطر برای صادرات کالا از بوشهر

سالاری گفت: بر اساس توافق اسفندماه سال گذشته وزرای خارجه ایران قطر مقرر شد مناطق آزاد مشترک در دو کشور پیش‌بینی شود و ایران سه نقطه را از جمله دو نقطه در هرمزگان و یک نقطه در بوشهر را برای طرف قطری معرفی کرد و نهایتا قطر پس از بررسی‌های لازم بوشهر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

استاندار بوشهر افزود: منطقه آزاد بوشهر منظور آن منطقه آزاد مورد توافق بین ایران و قطر نیست و ممکن است طرف قطری در یکی از مناطق ویژه اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: سفر ما به قطر نیز برای انتخاب نقاط مورد نظر بود که بندر الرویس که نزدیک‌ترین بندر به بوشهر است برای صادرات مصالح ساختمانی شن و ماسه و پسکرانه و بندر دوحه نیز برای صادرات مواد غذایی، صیفی‌‌جات، ماهی و میگو در نظر گرفته شد.

نهایت تلاش دستگاه قضا گرفتن حق و حقوق مردم در پرونده رباخواری است

استاندار بوشهر در پاسخ به سئوالی در مورد پرونده رباخواری گفت: دستگاه قضایی و امنیتی استان نهایت تلاش خود را دارند که مردم به حق و حقوق خود برسند.

سالاری بیان کرد: بر اساس گزارش‌ها میزان پولی که افراد نزد فرد ربا دهنده گذاشته بودند از میزان موجودی فعلی کمتر است و دستگاه قضا تلاش دارد بازپرداخت انجام شود.
استاندار بوشهر گفت: نام‌نویسی از افرادی که مبالغی را به فرد ربا دهنده پرداخت کردند از امروز آغاز شده تا افراد متضرر شناسایی شوند.

سالاری بیان کرد: بر اساس تفاهمی که با طرف قطری صورت گرفته شن و ماسه از کالاهایی است که از بوشهر به قطر صادر خواهد شد ضمن اینکه طرف قطری نیز در بوشهر اقدام به ساخت انبار، فراوری و بسته‌بندی کالا، احداث کشتارگاه و .. خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بر انجام بهتر این کار و کسب سود بیشتر، با اتحادیه‌های صنفی کالاهای وارد مذاکره می‌شویم و آنان را با سرمایه‌گذاران قطری متصل خواهیم کرد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه محوریت کار تمرکز بر ارتباط تجاری با واحدهای تولیدی در استان است، اظهار داشت: اشتغال جوانان در قالب این تفاهم‌نامه هم به کار ما و هم به عزم طرف قطری بستگی دارد و به دنبال این هستیم که تولیدکنندگان را در این تفاهم‌نامه درگیر کنیم.

سالاری گفت: به تفاهم‌نامه با قطری‌ها خوشبین هستم تا بخش قابل توجهی از جامعه از این کار سود ببرند، ضمن اینکه این تفاهم‌نامه ارتباط مستقیمی با احداث منطقه آزاد در بوشهر ندارد.

وی در ارتباط با شایعه وجود زمین متعلق به قطری‌ها در عسلویه و کنگان خاطرنشان کرد: این موضوع صحت ندارد بلکه قطعه زمین ۷٫۲ هکتاری در آبپخش در استان بوشهر متعلق به یک تبعه قطری برای کار گردشگری در نظر گرفته شده بود که این زمین مشکلات حقوقی دارد و در سفر به قطر نیز این موضوع مورد بحث قرار نگرفت.

شیوه توافق بوشهر با قطر برای اجرای تفاهم‌نامه

استاندار بوشهر گفت: بر اساس شیوه نخست طرف قطری در سواحل بوشهر شن و ماسه مورد نیاز را تحویل می‌گیرد و راه دیگر اینکه این مصالح در بندر الرویس قطر تحویل قطری‌ها شود.

سالاری گفت: هر تن شن و ماسه برای صادرات به قطر ۲۷ دلار برآورد می‌شود و اگر این کار ادامه یابد سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات به کشور قطر از بوشهر انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد داشت و وجود مصالح ساختمانی مرغوب در بوشهر فرصت خوبی برای صادرات به قطر است.
سالاری در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در مورد نقدپذیری از وی پرسیده بود، بیان کرد: به راحتی نمی‌توانید من را برآشفته کنید، اتفاقی نیفتاده که من برآشفته شوم و به جای توجه به حاشیه برای معیشت مردم و اقتصاد استان تلاش خواهم کرد.

وی در مورد موضوع انتصاب یک فرد نظامی به عنوان بخشدار بوشکان گفت: برنامه‌ای برای این کار نداریم مگر اینکه فرد از سمت قبلی خود کاملا استعفا داده باشد و به این شکل محدودیتی نداریم.

استاندار بوشهر در ارتباط با وضعیت سد چم شیر نیز گفت: کانال توزیع آب این سد در استان بوشهر و پیمانکار مشغول کار است و به دنبال تامین اعتبار فایناس چینی این پروژه هستیم اما پیمانکار ایرانی کار خود را انجام می‌دهد.

سالاری در ارتباط با وضعیت ایرانیان زندانی در کشور قطر و اینکه مذاکراتی به طرف قطری برای آزادی آنان انجام شده یا نه گفت: زندانیان ایرانی در قط سه دسته هستند مواد مخدری‎ها، سرقت و صیادان که وضعیت دو گروه اول پیچیده است و سفارتخانه آن را پیگیری می‌کند اما در مورد صیادان در بند در سفر اخیر به قطر صحبت‌هایی با سفیر ایران در قطر برای پیگیری کار آنان انجام دادم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر