شما اینجا هستید

یادداشت اول » یادی از صیادان شهید بندر ریگ بوشهر

صدای بندر- ناصر توسلی، حمید حسن زاده ، پولاد شجاعی زاده ، خسرو عبدامامی، مجید وماندنی عرشی از صیادان دریا دل شهر بندرریگ استان بوشهربودند که همگی آنان درحمله ددمنشانه شبانه هواپیماهای رژیم بعثی صدام در دوران دفاع مقدس در آب های نیلگون خلیج فارس به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

این عزیزان در پگاه سومین روز از آغاز جنگ تحمیلی در دوم مهر۱۳۵۹ بی خبر از تصورات شوم دشمن بعثی درپی لقمه نانی حلال دل به دریا زدند تا با دستانی پر به نزد خانواده هایشان بازگردند اما نمی دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان است.

آنان درحالی که در تاریکی شب با تنها نور فانوسی که در دکل شناور صیادی خود آویخته و در باد سوسو می زد به حوالی جزیره خارک رسیدند، غرش هواپیمایی، سکوت شب را پاره کرد و نوری سرخ از آن فاصله گرفت و به وسط شناورآنان اصابت کرد و دریک لحظه تخته پاره های شناور به هوا برخاست.

سحرگاه آن روز، زودتر از همیشه، سرخی شفق بر گونه های دریا نقش بست و خبر دردآلود جنایت دشمن در بندرریگ طنین انداز شد و اهالی این بندر سراسیمه خود را برای جستجوی عزیزانشان به دریا انداختند.

لنج ها و قایق ها، گروه گروه برای جستجوی صیادان راهی دریا شدند، اما امواج از رازی که در سینه خود نهفته بودند، هیچ نمی گفتند و مردان جستجوگر دست روی دست می زدند و می گفتند: هیچ نشانی از آنها نیست.

ساحل نشینان این بندر پس از ده روز جستجو و نیافتن هیچ نشانی از مردانی که تا بی نشان ها پر گشوده بودند، برای آنان مجلس سوگواری به راه انداختند و بر مظلومیت مردان دریادلشان، خون گریستند.

این تلاشگران عرصه دریا، سرخی خونشان با آبی خلیج فارس در آمیخت و جاودانه شدند و اگرچه جسدشان یافت نشد اما نام و یادوخاطره آنان با سنگ یادبودی در کنار دیگر شهدای بندرریگ تاهمیشه زنده و پایدار می ماند.

شهر ساحلی بندرریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر در دوران دفاع مقدس بیش از ۲۰ شهید تقدیم انقلاب و میهن کرده است.

  1. مزعل مذکوری

    با سلام وتشکر از خبر جسدشهید توسلی از دریا گرفته ودر بندرریگ دفن می باشد.روحشان شاد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر