شما اینجا هستید

اخبار » 'گزارش فیسبوکی استاندار از مصوبه منطقه آزاد تجاری و صنعتی بوشهر
گروه : اخبار

صدای بندر: استاندار بوشهر بعد از تصویب طرح منطقه آزاد تجاری بوشهر در هیئت دولت به صورت مفصل دراینلاره در صفحه فیسبوکش مطلب نوشته است

سلام
می خواهم گزارشی از روند تاسیس منطقه آزاد بوشهر مطرح کنم. در ابتدا ذکر ۳ مقدمه ضروری به نظر می رسد.
۱- مطالعه و پیش بینی کرده ایم چنانچه منطقه آزاد تصویب و تاسیس شود باعث توسعه، سرمایه گذاری ، اشتغال ،افزایش تولید و صادرات شود نه کالای همراهان مسافر و خرده فروش و…
۲- محدوده منطقه آزاد بوشهر قطعا خارج از محدوده قانونی بوشهر خواهد بود.
۳- طبق متن پیش نویس لایحه ، محدوده منطقه آزاد ،پس از اینکه قانون تاسیس منطقه آزاد بوشهر ،با طی مراحل متعدد به تصویب مجلس وتایید شورای محترم نگهبان رسید ،توسط هیئت دولت تعیین خواهد شد. یعنی اکنون در لایحه ذکری از محدوده منطقه آزاد نیامده است ولی قطعا خارج از محدوده شهر بوشهر خواهد بود.تا بر بازار مسکن و مصرف بوشهر یا دیگر شهرها اثر تورمی نگذارد وباعث سوء استفاده عده ای خاص و تحمیل هزینه بر مردم نشود.
گزارش پیگیری منطقه آزاد: از حدود چهار ماه پیش تکمیل مطالعات و مستندات قانونی برای تامین منطقه آزاد را شروع نمودیم.حدود ۳ هفته پیش موضوع در دستور کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفت.۲ هفته قبل از آن به دیدار حدود ۱۳ عضو کارگروه که غالبا معاونین وزاری مختلف هستند رفتم و برای یک به یک آنان دلایل توجیهی را در فضای صمیمی تشریح کردم ونظر موافقشان جلب شد.در جلسه حدود نیم ساعت پرزنتیشن ارائه کردم ،حدود نیم ساعت هم سوالاتی مطرح شد ولی نهایتا متن لایحه برای مرحله بعدی تصویب شد. شنبه ساعت ۱۰:۱۵ جلسه شورایعالی مناطق آزاد با حضور دکتر جهانگیری ،مهندس ترکان،۵ نفر از وزرا ، معاونین رییس جمهور ،قائم مقامان و معاونین وزرا برگزار شد. از سه هفته پیش خیلی نگران این جلسه بودم لذا از سه هفته پیش به دیدار یکایک وزرا و معاونین زیربط رییس جمهور رفتم تا دلایل توجیهی را به صورت انفرادی تشریح کنم.قبلا نظر موافق دکتر جهانگیری را طی جلسه ای انفرادی گرفتم.همچنین با آقایان سلطانی فر (معاون رییس جمهور)،دکتر نوبخت (معاون رییس جمهور) مهندس نعمت زاده (وزیر صنعت) دکتر رحمانی فضلی (وزیر کشو) دکتر سیف (رییس کل بانک مرکزی) و وزرا یا معاونین وزارت خانه های خارجه،راه و شهرسازی،رفاه، اقتصاد،وحتی بسیاری از وزارتخانه ها هم وزیر وهم معاونین غالبا حضوری وبعضا تماس داشتم و نظر موافق بزرگواران را قبل از جلسه گرفته بودم ،چون تاسیس منطقه آزاد جدید به راحتی مصوب نمی شد.در هر دو مرحله به لحاظ ملاحظات جانبی از خبری شدن موضوع پرهیز شد.
حدود ۱۰ دقیقه راجع به روند توسعه تجارت بوشهر از دوره زندیه تا کنون ،فرصت و ظرفیت های بوشهر برای تاسیس منطقه آزاد و کارهای مقدماتی توضیح دادم وبرخلاف تاسیس منطقه آزاد جاسک با چالش و ابهام نهایتا موافقت شد.لایحه تاسیس منطقه آزاد بوشهر تصویب شد ولی دو نکته را خواستم در لایحه اصلاح کنند که دکتر جهانگیری و کلیه اعضا موافقت نمودند.
یکی حذف این قید که ۱۰ درصد اعتبارات استانی تا تکمیل زیرساخت ها به منطقه آزاد اختصاص یابد که الحمدلله این تعهد از لایحه حذف شد .
دوم: اینکه تعیین محدوده از لایحه حذف شود و مجلس به دولت تفویض کند تا بعدا چنانچه قانون منطقه آزاد بوشهر به تصویب مجلس رسید و به دولت ابلاغ شد ،توسط دولت تعیین شود که این مهم هم به تصویب رسید.با معلق کردن تعیین محدوده منطقه آزاد بعد از تصویب احتمالی قانون منطقه آزاد بوشهر ،قطعا زمینه برای سوء استفاده از شایعات و ایجاد تورم در برخی شهرها ایجاد نخواهد شد بخصوص اینکه قطعا شهر بوشهر منطقه آزاد نخواهد شد ولی کل یا بخشی از آن در محدوده شهرستان بوشهر (خارج از شهر بوشهر) خواهد بود.
حدود ۲۰ سال است که استان رسما متقاضی منطقه آزاد بوده است.خوشحالم تا اینجا که در این کار موفق شدیم. برنامه هایی نیز برای اخذ رای به مجلس ، مد نظردارم .برنامه ریزی و مذاکره با اعضای هیئت رئیسه مجلس ؛کمیسیون اقتصاد ،کمیسیون برنامه و بودجه، دیدار و ارائه دلایل به نمایندگان به صورت فرد به فرد یا گروهی بر مبنای تقسیم کار بین چهره ها و شخصیت های استانی برای تعامل با نمایندگان شروع می کنم.تا کنون با دکتر لاریجا نی ،حجت الاسلام ابوترابی و چند نفر از نمایندگان موثر صحبت داشته ام. برای طی آخرین مرحله همت جمعی و همدلی نیاز است.
ببخشید خیلی طولانی شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر