شما اینجا هستید

سرخط خبرها » ایجاد منطقه آزاد بوشهر فشاری بر زندگی مردم وارد نمی‌کند/ محدوده منطقه خارج از شهر است
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: استاندار بوشهر گفت: ایجاد منطقه آزاد بوشهر به منزله فشار بر زندگی مردم و افزایش نرخ قیمت مسکن و خدمات در شهر بوشهر نخواهد بود.
به گزارش صدای بندر به نقل از خبرگزاری مهر، مصطفی سالاری یکشنبه‌شب در جمع خبرنگاران با تشریح وضعیت منطقه آزاد شدن بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر تنها استان جنوبی و ساحلی کشور است که بندر آزاد تجاری ندارد و منطقه آزاد شدن بوشهر می‌تواند دارای مزایای بسیار زیادی باشد.

وی به نقش منطقه آزاد در توسعه تجازت و اشتغال و جذب سرمایه‌گذاران اشاره کرد و افزود: منطقه آزاد نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت اشتغال استان خواهد داشت و شاهد افزایش میزان تولید و صادرات محصولات خواهیم بود.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه تصویب منطقه آزاد یکی از خواسته‌های بسیار مهم و دیرینه مردم بوشهر بوده است، تصریح کرد: خواسته‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان را شورای عالی مناطق آزاد مطرح کرد و بر این موضوع اصرار داشتیم.

ارائه تسهیلات شماره گذاری به خودروها بدون دریافت عوارض

وی با اشاره به اینکه تولیدات صنعتی با خاصیت صادرات از مهمترین کارکردهای مناطق آزاد تجاری است، افزود: ارائه تسهیلات شماره گذاری به خودروها بدون دریافت عوارض گمرکی از دیگر مزیت‌های منطقه آزاد است.

سالاری با اشاره به تمرکز ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در قالب مدیریت منطقه ازاد تجاری، ادامه داد: فعالیت‌های مربوط به زیرساخت‌ها و دریافت تسهیلات و بیمه و بانک و . . . در منطقه آزاد انجام می شوند و شاهد تسریع در انجام امور خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد تجاری در محدوده شهر بوشهر نخواهد بود، تصریح کرد: احتمالا این منطقه آزاد در شهرستان بوشهر قرار بگیرد و این احتمال نیز وجود دارد که منطقه‌ای خارج از شهرستان بوشهر باشد.

انجام سه مرحله از پنج مرحله ایجاد منطقه ازاد تجاری بوشهر در دولت

استاندار بوشهر با اشاره به انجام سه مرحله از پنج مرحله ایجاد منطقه ازاد تجاری بوشهر در دولت، اضافه کرد: این لایحه منطقه آزاد تجاری بوشهر باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و به تصویب مجلس و شورای نگهبان برسد و سپس مجددا در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به منظور اینکه از سوء استفاده‌های احتمالی و حاشیه‌های جدید پرهیز شود، محدوده منطقه آزاد تجاری بوشهر را تا پیش از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تعریف نمی‌کنیم.

سالاری به زمان مورد نیاز برای طی سیکل تصویب و اجرای منطقه آزاد اشاره کرد و بیان داشت: پیش‌بینی می‌کنیم که این لایحه تا شش ماه آینده در مجلس بررسی شود و سپس توسط شورای نگهبان بررسی شود و در صورت تصویب در این دو مجرا، دو ماه نیز برای تعیین محدوده مطالعاتی و پیشنهادی استان در دولت بررسی شود.

مناطق آزاد تجاری باید در خارج از مرکز شهر قرار گیرد

وی با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری به علت وجود گمرک و نوع ورود و خروج مردم باید در خارج از مرکز شهر قرار گیرد، گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در شهر بوشهر منطقی نیست چرا که باعث تورم بالایی خواهد شد.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه منطقه ازاد در شهرستان و در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر بوشهر قرار می گیرد، افزود: عدم تعیین دقیق محدوده منطقه آزاد بوشهر این امکان را می‌دهد که بتوانیم انتخاب مناسب‌تری برای تعیین محدوده آن داشته باشیم و نیازی به گرفتن مصوبه جدید نباشد.

وی هدف از ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر را افزایش اشتغال، سرمایه‌گذاری پایدار و رونق اقتصادی دانست و اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد بوشهر به منزله فشار بر زندگی مردم و افزایش نرخ قیمت مسکن و خدمات در شهر بوشهر نخواهد بود.

توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با کویت و قطر

سالاری همچنین به برخی از تلاش های صورت گرفته برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و افزود: قطر و کویت دو کشوری هستند که اقداماتی در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آنها صورت گرفته است.

وی به توافقات صورت گرفته برای ایجاد دو منطقه ازاد تجاری در بوشهر و قطر اضافه کرد: در صورت تصویب منطقه آزاد بوشهر، بخش کوچکی از این منطقه برای توسعه مناسبات با قطری‌ها اختصاص می‌یابد.

استاندار بوشهر خاطرنشان ساخت: همچنین سرمایه‌گذارانی از کشور کویت نیز برای سرمایه‌گذاری در بوشهر اعلام آمادگی کرده‌اند و کارهایی نیز در این زمینه انجام شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر