شما اینجا هستید

اخبار » تعزیه روایت اربعین در گناوه برگزار شد
گروه : اخبار

صدای بندر –  حسین غلامی: مراسم تعزیه‌خوانی به مناسبت روز اربعین به نام “روایت اربعین” توسط هیئت فاطمه الزهراء مسجد امام زین العابدین(ع) کوی عبدامام و در خیابان ارشاد اسلامی گناوه برگزار شد.

تعزیه گونه ای از هنر نمایش است که عمیقاً برخاسته از آموزه های اسلامی و با مؤلفه های مکتب بزرگ عاشورا است که توانسته سهم بزرگی از انتقال مفاهیم سترگ این مکتب را به نسل های مختلف عهده دار شود.

در این سال ها تعزیه نیز در استان بوشهر رشد چشمگیری پیدا کرده است و ما شاهد گسترش این هنر بزرگ دینی در بین علاقمندان به این هنر می باشیم که بیشتر آنها نیز جوانان هستند.

در شهرستان گناوه  هم در حال حاضر گروه های تعزیه بسیاری وجود دارد که به انتقال پیام مکتب عاشورا از این طریق اقدام می کنند و یکی از آنها هم گروه تعزیه هیئت فاطمه الزهراء مسجد امام زین العابدین کوی عبدامام گناوه است که امسال تعزیه روایت اربعین را با شکوه هرچه تمام تر اجرا کرد.

تشریح حضور جابرابن‌عبدالله‌انصاری در کربلا در روز اربعین

کارگردان گروه تعزیه هیئت فاطمه الزهرا مسجد امام زین العابدین اظهار داشت: این تعزیه به نام روایت اربعین مشهور می باشد.

محمد نعمتی گفت: در ابتدای تعزیه جابر ابن عبدالله انصاری که پیرمردی مسن و از اصحاب پیامبر(ص) است، همراه با عطیه عوفی که وی نیز از دوستداران اهل بیت (ع) می باشد در روز اربعین به کربلا قدم می گذارند.

نعمتی ادامه داد: در این بخش جابر از عطیه می خواهد که اورا به جایی ببرد که بتواند غسل کند تا به زیارت امام حسین (ع) برود.سپس به همراه همدیگر به سمت فرات می روند و آنجا غسل می کنند و جابر به بدن خود ماده ای خوشبو به نام سعد می زند.

وی افزود: جابر با ذکرهای مکرر لااله الا الله و سبحان الله به سمت قبر سیدالشهداء می رود و پس از این که ۳ بار می گوید یا حسین بی هوش می شود و عطیه اورا به هوش می آورد.سپس حبیب لا یجیب حبه (آیا دوست جواب دوست خود را نمی دهد).

نعمتی اظهار داشت: پس از اندکی درنگ می گوید کجا توانی جواب دهی در حالی که رگ های گردن تو از جای خود درگذشته و بر پشت شانه تو آویخته شده اند و بین سر و بدن تو جدایی افتاده است. سپس به زیارت دیگر قبرها می روند و جابر حدیثی از پیامبر(ص) در مورد دوستداران اهل بیت(ع) به عطیه می گوید.

کارگردان تعزیه روایت اربعین اضافه کرد: در حین رفتن به سمت کوفه جابر صدای زنگ شتران کاروانی را می شنود و چون در می یابد که کاروان اهل بیت (ع) می باشد که از شام برگشته اند به سمت آنها روانه می شود و پس از سلام به امام سجاد(ع) یادی از سرگذشت آنها می کند.

نعمتی خاطر نشان ساخت: سپس امام سجاد به حضرت زینب محل دفن اجساد را نشان می دهد و بعد ما شاهد درد دل حضرت زینب (س) و سایر زنان اهل بیت (ع) با امام حسین(ع، ابالفضل، علی اصغر و سایر شهدای کربلا خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در آخر هم شاهد خداحافظی و دل کندن از قبور هستیم که حضرت زینب(س) حضرت سکینه(س) را با دلجویی بسیار از قبر پدرش جدا می کند افزود: کاروان سپس راهی مدینه می شوند و صحنه با ورود سنج و دمام هیئت و دسته یزله که ایا مولا گویان وارد می شوند به پایان می رسد.

نعمتی ادامه داد: این تعزیه برخلاف تعزیه های دیگر که با صدای آهنگ دار خوانده می شوند به دلیل استفاده از بازیگران زن به صورت خواندن دیالوگ ها با حالت غمگین و گریه دار می باشد و مداح گروه هم مهدی بیابانی و نوازندگی نی توسط استاد سلامی زاده و کیبورد توسط خلیل پورسلیم اجرا می شود.

فعالیت ۵۰ بازیگر و مداح در تعزیه “روایت اربعین

وی بیان داشت: در این تعزیه از ۲۵ زن، ۱۵ کودک به عنوان یتیم، ۴مرد بازیگر،۳ نفر مداحی ونوازندگی با نی و ۵ تن به عنوان دست اندرکار بهره برده شده است. به دلیل اینکه این تعزیه طی سالهای پیاپی اجرا می شود فقط ۱۰ شب تمرین انجام گرفته است.

مسئول هیئت فاطمه الزهراء مسجد امام زین العابدین(ع) کوی عبدامام گناوه هم در این باره اظهار داشت: این هئیت اولین هئیتی است که این تعزیه را در شهرستان گناوه در طول سالهای گذشته اجرا کرده است.

مرتضی سعیدیان گفت: کاروان شامل ۲ شتر، ۳ اسب و همراه با محمل زینب می باشد که همه کاروان سیاهپوش هستند.امسال این تعزیه در کنار یکی از قدیمی ترین مدارس گناوه به نام مدرسه ارشاد و در کنار خیابان ارشاد اسلامی که مکانی بایر بود، اجرا شد و مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر