شما اینجا هستید

اخبار » گفتگو با محمد شرونی جوان ترین داور استان در سطح کشوری
گروه : اخبار , گفتگو

گفتگو: اسماعیل کشتکار

داوری استان نیازمند تغییر در نوع دیدگاه کمیته داوران استان است

محمد شرونی، جوان ترین داور فوتسال استان که در سطح کشوری مسابقات بسیاری را سوت زده است و توانسته جایگاه خوبی در سطح کشوری برای خود دست و پا کند.

شرونی در حال حاضر ۲۵ سال سن دارد و از سال ۱۳۸۸ قضاوت خود را از شهرستان گناوه آغاز کرده است او پله های ترقی را یکی پس دیگری سپری کرده است و با مشورت گرفتن از داوران با تجربه کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشته است و از داوران آینده دار استان به حساب می آید.

چطور شد که به داوری روی آوردید؟ با توجه به اینکه از دوران نوجوانی علاقه زیادی به داوری داشتم و همینطور استعداد و توانایی را در خود احساس می کردم نهایتا پا به عرصه داوری گذاشتم.

چرا در ورزشها فوتبال را انتخاب کردید؟ احساسم بر این بود رسیدن و پیشرفت بیشتر در این قسمت با توجه به شرایط خودم بهتر است. و با حمایت دوستان به این رشته روی آوردم.

خودتان هم سابقه فوتبال بازی کردن را دارید؟ بله، در پایه فوتبال شهرستان و در تیم های محلاتی بازی کرده ام.

از چه سالی وارد عرصه  داوری شدید؟ داوری را در سال ۱۳۸۸ در شهرستان برازجان با شرکت در کلاس داوری درجه ۳ زیر نظر استاد عبدالمجید مشایخ رئیس کمیته داوران استان شروع کردم.

معیارهای یک داور خوب چیست؟ مطالعه، پشتکار، اعتماد به نفس و آمادگی جسمانی می تواند فاکتورهای یک داور خوب باشد.

نقاط ضعف و قوت خود را در داوری چه می دانید؟ نقاط قوت من تشخیص وجدیت در داوری و نقاط ضعفم نیز آمادگی جسمانی دلخواهم است.

از فوتبال شروع کردید و به فوتسال رسیدید چرا؟ با مشورتی که با اساتید و پیشکسوتان داوری داشتم متقاعد شدم که پیشرفتم در داوری فوتسال بیشتر و سریع تر است به همین دلیل به داوری فوتسال روی آوردم.

هیجانی که در فوتبال وجود دارد در فوتسال نیز حکم فرماست؟ بله، فوتسال هم نیز همان فوتبال است ولی هر تیم با پنج نفربازیکن اصلی بازی می کند اما با توجه به نو پا بودن فوتسال طبیعتا هیجانش از فوتبال کمتر است.

حمایت کمیته داوران شهرستان واستان از شما چگونه است؟ متاسفانه مسئولین توجهی به داوری ندارند وتا زمانیکه وضعیت اینگونه باشد داوری ما در داخل استان رشد نخواهد کرد. داوری استان نیازمند تغییر در نوع این دیدگاه می باشد.

عملکرد این دو کمیته را چگونه ارزیابی می کنید؟ باید به داوری در شهرستان واستان توجه بیشتری شود تا استان در زمینه داوری در کشور به جایگاه واقعی خود برسد. به عنوان مثال در شهرستان  پتانسیل خوبی در داوری داریم که می توان از آقای محمود امیری ( شاپور ) نام برد که نتوانسته اون جور که باید وشاید حق خود را از داوری بگیرد.

با این سن کم آیا برای مسئولین داوری در کشور قابل پذیرش بودید؟ بله، با توجه به دیدگاه و برنامه ریزی که از سوی کمیته داوران فدارسیون فوتبال (فوتسال) صورت گرفته وتنها هدفشان جوان گرایی در این عرصه است به  گونه ای توانسته ام خود را اثبات نمایم.

کسانی که در این راه شما را یاری کردند چه کسانی بودند؟ خوب افراد زیادی بوده اند که در این راه مرا یاری کرده اند که می توان از استاد خودم آقای محبی پیشکسوت داوری شهرستان و آقای اصغر احمدی که با هم داوری را شروع کردیم نام برد.

به قضاوت های خود از بیست چه نمره ای می دهید؟ خوب شایسته نیست که هر داور بخواهد در مورد قضاوت های خودش اظهار نظر بکند. اما علیرغم سن کم و برنامه ریزی که در ذهن خودم متصور هستم تقریبا توانسته ام به جایگاهی که مدنظرم بوده برسم.

یک خاطره تلخ وشیرین از قضاوت هایتان بگویید؟ هر وقت قضاوت خوب وعادلانه ای داشته ام یکی از خاطرات خوب من رقم خورده است و هر گاه در امر داوری یک مسابقه موفق ظاهر نشده ام یک خاطره بد در ذهنم ماندگار شده است.

چه برنامه ای برای آینده داوری خود دارید؟ دوست دارم با تلاش، پشتکار و اعتماد به نفسی که از خودم سراغ دارم به جایگاه بین المللی در داوری برسم و کم تر از آن را نرسیدن به هدفم برای خود متصورم.

داوری را تا کجا ادامه خواهید داد؟ با تمام وجود تلاش خواهم کرد به بالاترین سطح داوری فوتسال برسم.

مهمترین قضاوت شما کدام است؟ مهمترین بازی که قضاوت کرده ام از سری مسابقات لیگ دسته اول فوتسال کشور، بین دو تیم تاسیسات دریایی تهران و هومن ساز ماهشهر بود که در آن بازی با شکست تیم میزبان آن تیم به دسته پایین تر سقوط می کرد.

بالاترین سطی که قضاوت کرده اید در چه تورنمتی بوده است؟ چند دوره از مسابقات کشوری که بصورت مجتمع برگزار شد و لیگ دسته اول فوتسال باشگاهی کشور.

مشوق های شما؟ خانواده ام، در این راه بسیار برایم زحمت کشیده اند سپس آقایان محمد محبی ، کیخسرو نصرتی، ماشااله ملک زاده، عبدالرسول استاد زاده، مجید مشایخ، محمود امیری و…

آیا داوری و کیفیت فوتبال یا فوتسال، در یک سطح است؟ خیر، با سرمایه گذاری بیشتری که در فوتبال صورت می گیرد اصلا با فوتسال قابل مقایسه نیست.

الگوی داوری شما؟ الگوی خاصی ندارم سعی می کنم از داوران و اساتید این عرصه الگوبرداری کنم.

انتظار شما از کمیته داوران شهرستان و استان چه می باشد؟ در شهرستان و استان استعدادهای فراوانی وجود دارد که نیاز به حمایت و پشتوانه بیشتر دارند و اگر در این خصوص حمایت ها از سوی این دو کمیته صورت گیرد جامعه داوری استان می تواند در سطح کشور و حتی میادین بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

چرا به فوتسال کمتر از فوتبال اهمیت داده می شود؟ خوب همانگونه که برای همگان نمایان است فوتبال در مقابل فوتسال قدمتی چندین ساله دارد ویک ورزش جهانی است می توان فوتبال را از هر جهت ورزش اول دنیا نام برد. اما با تمام وجود چون فوتسال ایران در رنکینگ جهانی از جایگاه مناسبی برخودار است کم کم مسئولین به این نتیجه رسیده اند که به ورزش فوتسال هم نگاهی ویژه داشته باشند.

حرف آخر؟ تشکر می کنم از تمامی کسانی که در این راه برایم زحمت کشیده اند خصوصا آقای محبی که نقش بسزایی در پیشرفت داوری من داشته اند و امیدورام روزی بتوانم جوابگوی محبت های ایشان باشم. همچنین از نشریه صدای بندر هم بسیار ممنونم که این وقت را در اختیارمن قرار دادند.

خدایا هرگز نگویمت دست بگیر     عمریست گرفته ای رهایم مکن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر