شما اینجا هستید

اخبار » پس از یک ماه وقفه شناورهای گناوه ای به آب زدند
گروه : اخبار

صدای بندر: سرپرست شرکت تعاونی لنجداران گناوه گفت: فعالیت لنج های باری از بندرگناوه درشمال استان بوشهر به کشورهای همسایه پس از وقفه یک ماهه به دلیل افزایش سوخت ازسرگرفته شد.

عبدالکریم دشتی درگفت وگو با ایرنا افزود: اگرچه با گران شدن نرخ سوخت شناورها، سفرهای دریایی دیگر مقرون به صرفه نیست اما لنج داران وملوانان تنها معیشت و درآمد خود را ازاین طریق تامین می کنند و چاره ای جز این ندارند.

بهای گازوییل مصرفی شناورهای تجاری (لنج های سفاری) دراجرای مرحله سوم قانون هدفمندسازی یارانه ها از سه هزارو ۵۰۰ ریال به قیمت بانکرینگ (که در این مدت بین حدود ۱۲هزار تا ۱۵هزار ریال شناور بوده است) افزایش یافت.

سرپرست تعاونی لنجداران گناوه اظهارکرد: مسافرت برای لنج های باتناژ پایین که تعداد زیادی از شمار لنج های این بندر را تشکیل می دهد، مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: فعالیت حدود ۸۰ درصد از موتورلنج های باری از سرگرفته شد و روزانه بین ۴ تا ۵ فروند شناور برای انجام مبادلات تجاری از این بندر عازم کشورهای همسایه خلیج فارس می شوند.

دشتی افزود: افزایش نرخ سوخت باعث بالا رفتن هزینه سفرهای دریایی شده که مالکان لنج ها برای جبران این هزینه ها ناچارند کرایه حمل ونقل بار را افزایش دهند و این افزایش بر رشد قیمت اجناس خارجی دربازار داخلی این بندر تا حدودی اثر گذاشته است.

وی بیان کرد: برای حل مشکلات دریانوردان گناوه ای باید راهکاری اتخاذ شود و قیمت سوخت شناورهای تجاری مشابه ترانزیت بین المللی محاسبه شود.

وی گفت: شناورهای تجاری کار ترانزیت حمل و نقل را مشابه خودروهای سنگین انجام می دهند و برهمین اساس باید دیدگاه کارشناسی در رابطه با مشکلات بوجود آمده دریانوردان برای تصمیم گیری و اصلاح قیمت ها ارایه شود.

سرپرست شرکت تعاونی لنجداران گناوه با اشاره به این که تاکنون مکاتبات متعددی در زمینه تبعات افزایش نرخ گازوییل شناورها با دستگاههای ذیربط انجام شده است، افزود: تاکنون این پیگیری ها نتیجه بخش نبوده وامیدواریم که دولت به دغدغه های معیشتی مرزداران رسیدگی کند.

وی ادامه داد: پیش از اعمال قانون افزایش نرخ سوخت شناورها ماهانه ۸۰ تانکر درجایگاه سوخت شناورها تخلیه می شد که هم اینک به ۱۷ تانکر درماه کاهش یافته است.

به گفته مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری بوشهر، درنشستی با میزبانی مهندس کاظمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی، پیش نویس متن پیشنهادی کاهش نرخ سوخت شناورهای تجاری ( لنج های سفاری) نگارش شده که این پیشنهاد باید در هیات دولت مطرح و پس از بحث و تبادل نظر، تصویب آن عینا یا پس از اصلاح، امکان پذیر است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر