شما اینجا هستید

فرهنگ و هنر » نگرانی از احتمال نشست زمین در برخی دشت های بوشهر

صدای بندر- مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: با توجه به برداشت های بی رویه از منابع آبی زیر زمینی ، نگرانی ها در مورد پدیده نشست زمین در برخی دشت های این استان از جمله دشت های جم، ریز، دهرود تنگ ارم، بوشکان و دشت پلنگ وجود دارد.

به گزارش صدای بندر به نقل ازایرنا، شاپوررجایی روزدوشنبه درنشست شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر افزود: در مناطق یاد شده تاسیسات عظیم و زیرساخت های مربوط به صنایع بزرگ استان وجود دارد و این موضوع نگرانی هایی را برای نشست زمین ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: براساس نتایج گزارش گیری در هفت ماه گذشته روند افت منابع آبی در دشت های این استان همچنان ادامه دارد و با وجود بارندگی های پاییز امسال این روند منفی در دشت ها دیده می شود.
رجایی ادامه داد: براساس بررسی ها بیشترین افت منابع آب درهفت ماه گذشته در دشت جم ۱۴۶سانتی متری و دشت ریز ۱۱۸ سانتی متر است.
وی اضافه کرد: دریک سال گذشته بیشترین افت منابع آبی در دشت دهرود تنگ ارم با ۲۸۰ سانتی متر، دشت طلحه فاریاب ۲۶۵، دشت پشت پر ۲۱۰ ، دشت جم ۱۷۰ و ریز۱۶۰ سانتی متر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهارکرد: جلوگیری از اضافه برداشت و تخلف های چاه های مجاز و بستن چاه های غیرمجاز از جمله اقدامات مناسب برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی است.
وی بیان کرد: براساس تصمیم های شورای حفاظت از منابع آب استان در مورد اضافه برداشت از چاههای مجاز با توجه به هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی در زمینه رعایت الگوی کشت و کنترل سطح زیر کشت جزء استانهای موفق کشور بوده ایم.
رجایی در باره چاههای غیر مجاز در استان بوشهر گفت: براساس مصوبه شورای عالی آب کشور وزارت نیرو موظف به پرکردن چاههای غیر مجاز است و سهمیه دشت ها در این خصوص مشخص شده است.
وی یادآور شد: برای بستن چاههای غیر مجاز یک سری احکام قضایی در سالهای اخیر صادر ولی هنوز به مرحله اجرا درنیامده است که در نشست با رئیس کل دادگستری استان و شهرستانها درخواست سرعت بخشی به اجرای این حکم ها داشته ایم.
رجایی گفت: استان بوشهر در نیمه نخست سال در زمینه پرکردن چاههای غیرمجاز با ۱۲ حلقه کمترین علمکرد را داشته است این درحالی است که استانهای آذربایجان شرقی ۶۰۰ حلقه، فارس ۲۲۴، زنجان ۲۱۷، کردستان ۲۰۰ حلقه چاه را پرکرده اند.
وی اظهارکرد: پیش از سال ۸۵ تاکنون ۴۴۸ حکم قطعی برای پرکردن چاه های غیر مجاز در استان بوشهر صادر شده است که از این تعداد حدود ۱۳۰حکم اجرا شده است که از این مجموع ۱۷۴ حکم مربوط به قبل از سال ۸۵ و مابقی مربوط به بعد از این سال است.
رجایی گفت: تمرکز شرکت آب منطقه ای استان در این شرایط روی چاههای غیر مجاز بعد از سال ۸۵ است که مجموع این چاههای یکهزار و ۱۳۴حلقه چاه است که از این شمار ۴۹۱ در محدوده آبیاری و زهکشی هستند و ۶۴۳ در دشت ها و آبخوان ها حفر شده اند.
وی ادامه داد: شهرستان تنگستان ۸۷ حلقه چاه غیرمجاز، جم ۶۲، دیر۴۷، کنگان هشت و دشتی ۲۱ حلقه چاه غیرمجاز خارج از شبکه آبیاری و زهکشی در استان دارند و مابقی مربوط به شهرستان دشتستان است.
رجایی با بیان اینکه بیشترین تخلفات در منابع آبهای زیرزمینی مربوط به سالهای ۸۹، ۹۰ ، ۹۱ و ۹۲ است گفت: با توجه به همه محدودیت ها چاههایی که در محدوده شبکه آبیاری و زهکشی قرار دارند و مردم تنها به خاطر زنده نگه داشتن نخل های خود این چاهها را حفر کرده تا زمان جایگزین کردن و جابه جایی منابع، این چاهها در اولویت پرکردن و تعیین تکلیف قرار نگیرند.
استاندار بوشهر نیز با تاکید بر بستن چاه های غیرمجاز استان بوشهر با رعایت اولویت بندی گفت: یکی از برنامه های مهم برای بهبود وضعیت آب و مدیریت مناسب در این زمینه، مقابله با حفر و انسداد و پرکردن چاه های غیرمجاز با رعایت ملاحظه های اجتماعی است.
مصطفی سالاری با تاکید بر اینکه پرکردن چاه های غیرمجاز باید با همکاری سیستم قضایی انجام شود، افزود: جلوگیری از انتقال آب از چاه های مجاز به محل غیرمجاز باید بجد دنبال شود.
وی بیان کرد: برخی از کشاورزان معتقدند که کنتورهای هوشمند بر اساس برق مصرفی، میزان برداشت آب را محاسبه می کنند و قیمت کنتورها نیز بالاست و این موضوع در حد توان کشاورزان نیست.
وی همچنین خواستار اولویت بندی در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در سطح استان شد و ادامه داد: در زمینه انسداد چاه های غیرمجاز نیز باید کار کارشناسی صورت بگیرد و هر جایی که وضعیت بحرانی تر است در اولویت باشد.
استاندار بوشهر افزود: این چاه ها و کشاورزی با آب این چاه ها محلی برای امرار معاش خانواده هاست که باید این موضوع در اولویت بندی ها لحاظ شده و چنین چاه هایی در اولویت نباشند.
وی اضافه کرد: این چاه ها طی ۱۰ سال حفر شده اند و نباید انتظار داشت که بتوان در مدت زمان کمی نسبت به برگرداندن وضعیت به ۱۰ سال پیش به نتیجه مناسب رسید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر