شما اینجا هستید

ویژه » رشد نگران کننده مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی/استاندارد کاهش وزن ماهانه سه کیلوگرم /مردم گول افراد سودجو را نخورند
گروه : ویژه

سلامت مردان با استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور ارتباط مستقیم دارد و یکی از شیوه های برون رفت از وضعیت نگران کننده موجود فرهنگ سازی و جلب توجه و مشارکت افراد جامعه به این مقوله است.

مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادت های غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است.
از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.
نامگذاری هفته اول اسفند ماه ، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است.
طبق بررسی هایی که در سال ۱۳۸۲ انجام شده بار بیماریها و آسیب در کشور در جنس مذکر برای همه سنین بیشتر نشان دهد که در واقع تعداد سال های از دست رفته به علت مرگ زود رس و همچنین سال های سپری شده توام با ناتوانی به ترتیب عواملی را به خود اختصاص داده است که شامل:
حوادث ترافیکی ، بلایا و حوادث غیر مترقبه ، بیماری های ایسکمیک قلب (آنژین صدری و سکته قلبی)، سقوط از ارتفاع یا در سطح حوادث ناشی از تاثیر نیروهای مکانیکی بیجان و جاندار که متاسفانه مردان به سلامت خودشان توجه ندارند.
یکی از مهم ترین علل سالهای از دست رفته عمر مردان در تمام سنین بویژه جوانان، سوانح و حوادث ترافیکی است.
اهمیت این موضوع باعث شد تا امسال هفته سلامت مردان ( یکم تا هفتم اسفندماه )بدلیل نقش سوانح و حوادث ترافیکی در سلامت مردان با شعار ‘ فرمان سلامتی در دستان شماست ‘ اعلام شود.
بدلیل اهمیت موضوع یادشده میزگردی با حضور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی و راهنمایی و رانندگی استان بوشهر در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر برای بررسی ابعاد بیشتر این موضوع برگزار شد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث استان بوشهردر همین رابطه در خصوص نقش سوانح و حوادث ترافیکی درسلامت مردان گفت:استفاده از وسایل ایمنی جزو استانداردهای کارگاههای کاری است و کارگاهی که در آن موازین ایمنی از جمله کلاه، عینک، دستکش، لباس مناسب، کفش تا کمربند ایمنی در رانندگی رعایت نمی شود را می توان تعطیل کرد.
عبدالکریم دادجو افرود: برخی آمار مربوط به حوادث ناشی از اقدام افراد به کارهایی است که در آن زمینه آشنایی و تخصص لازم را ندارند.
وی یادآورشد: دستکاری برخی وسائلی که از آنها سررشته نداریم برای سلامتی خطر زا و می تواند اختلال را شدید تر و باعث ایجاد هزینه بیشتر نیز شود.
دادجو ادامه داد:باتوجه به بالا بودن شمار مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی یکی از عوامل اصلی این مهم بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی است.
وی گفت: عابری که شب با لباس رنگ تیره از عرض جاده ای با نور کم و پرتردد بی خیال عبور می کند می تواند یکی از عوامل بروز حادثه شود.
وی افزود: همچنین راننده ای که بی خیال از نور بالا و یا در شهر از چراغهای مه شکن استفاده می کند نیز می تواند برای راننده روبرو ایجاد خطر و کاهش میدان دید کند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث استان بوشهریادآورشد:استفاده از کمربند ایمنی معلولیت و مرگ و میر هنگام تصادف ها را بشدت کاهش می دهد با این وجود بسیاری از آمار جان باختگان سوانح مربوط به بی توجهی به این موضوع است.
وی اهمیت برنامه غذایی مناسب در سلامتی را یادآورشد و گفت: مصرف مواد غذایی باید براساس نیازهای بدن و با توجه به منطقه آب و هوایی محل زندگی افراد تنظیم شود.
دادجو افزود: در هوای زمستانی باید از مصرف مواد غذایی با طبع سرد مثل ماست و ماهی خودداری کرد.
وی تصریح کرد: در فصل زمستان بیشترباید از مواد غذایی با طبع گرم استفاده شود چون مصرف زیاد مواد غذایی با طبع سرد باعث خشکی و درد عضلانی می شود.
دادجو گفت: نکته دیگری که در مصرف مواد غذایی باید رعایت شود سن و نوع فعالیت است به این معنی که میزان کالری ورودی و خروجی هماهنگی داشته باشد.
وی با بیان اینکه میزان نیازبدن به کالری ومتابولیسم انجام شده متفاوت است تصریح کرد: میزان کالری ورودی یک نفر ورزشکار به خصوص ورزش های سنگین مثل وزنه برداری با میزان کالری ورودی یک کارمند تفاوت دارد یا میزان کالری ورودی یک نفر در میانگین سنی ۱۸ تا ۳۵ سال با یک نفر بالای ۵۰ سال تفاوت دارد.
دادجو در خصوص میزان نیاز بدن به ویتامین ها و املاح نیز گفت: نباید به صورت خودسرانه اقدام به مصرف داروهای ویتامینه و یا املاح کرد چون همانطور که کمبود آنها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند اضافه مصرف کردن آنها نیز برای بدن دردسرساز می شود.
وی در خصوص اقدام های خودسرانه برای تغییر وزن افزود: افراد نباید به رژیم های لاغری خودسرانه و یا از سوی افراد غیرمتخصص تهیه می شود اقدام می کنند که عواقب خطرناکی را به دنبال دارد.
دادجو با بیان اینکه میزان استاندارد کاهش وزن ماهیانه حداکثر سه کیلو گرم است گفت: برخی وقتها دیده می شود افراد سودجو با تبلیغ از شاگردانی صحبت می کنند که با رعایت برنامه غذایی آنها مثلا در شش ماه ۶۰ کیلوگرم کم کرده اند که این باعث صدمه های جبران ناپذیری به مغز، کلیه، کبد، عضلات و سایر اندامها شده و در سالهای میانسالی و کهنسالی خود را نشان می دهد.
دادجو افزود: برای حفظ سلامتی و شادابی باید روزانه زمانی را برای ورزش و یا نرمش در نظر گرفت که ساده ترین آن می تواند پیاده روی باشد البته به صورت منظم و سعی شود حداقل پنج روز در هفته و در ساعتهای منظمی باشد.
وی گفت: هرچه پیاده روی سریعتر باشد تاثیر مثبت بیشتری دارد.
دادجو بر صحبت نکردن با همراه احتمالی، تمرکزفکر و ذهن روی پیاده روی، کند و تند کردن متناوب سرعت پیاده روی و استفاده از لباس و کفش مناسب در هنگام پیاده روی تاکید کرد.
وی یادآورشد: براساس مطالعات بیشتر افرادی که شغل پشت میزی دارند به آرتروز کمر، گردن و مفاصل آرنج مبتلا می شوند به همین دلیل در زمان انجام کار نیز می توان با حرکتهای چرخشی از خشک شدن مفاصل جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر رعایت روان بودن مزاج گفت: از مسائل مهم در سلامتی روان بودن دستگاه گوارش است که از بروز اسهال و یبوست جلوگیری نمود و این میسر نیست مگر با تغذیه و فعالیت جسمی مناسب، مصرف آب و فیبر کافی نیز برای تحقق این امر ضروری است.
کارشناس حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: درحالی که مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای پیشرفته در حال کاهش و رفتن به سمت صفر است در کشورهای درحال توسعه (اقتصاد های نوظهور) با شیب تندی در حال افزایش است.
اکرم انصاری فرد افزود: امروز در کشورهای درحال توسعه حوادث ترافیکی نخستین علت مرگ در افراد ۲۹-۱۵سال است.
وی تصریح کرد :درایران سومین عامل مرگ و میر در مردان حوادث ترافیکی است و براساس اعلام پزشکی قانونی تعداد فوت شدگان تا پایان سال ۹۳، ۱۶هزار و ۷۸۲نفر است که نسبت به سال ۹۲ کاهش ۶٫۲درصد را نشان می دهد.
انصاری فرد افزود: همچنین تعداد مصدومان حوادث ترافیکی تا پایان سال ۹۳ ، ۳۰۴هزا رو ۴۸۵نفر است که نسبت به سال ۹۲ ، ۳٫۶درصد کاهش دارد.
وی بدون اشاره به سهم مرگ و میرهای استان بوشهر از آمار یادشده گفت: کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی به میزان ۱۰ درصد تا پایان برنامه ششم توسعه و کاهش بار ناشی از حوادث ترافیکی حداقل به میزان پنج درصد سال پایه تا پایان برنامه از هدفهای دولت برای کنترل حوادث است.
انصاری فرد افزود: تنظیم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در بازه زمانی (۱۳۹۴تا ۱۴۴۰) از دیگر برنامه های کشور در کنترل حوادث ترافیکی است.
وی در خصوص حوادث ترافیکی در استان بوشهر نیز گفت: انواع حوادث سومین عامل مرگ و میر در استان بوشهر است.
وی افزود: تعداد مصدومیتهای ثبت شده در مرکز اورژانس استان ۱۸هزار و ۲۹۲نفراست که از این تعداد هشت هزار و۹۴۱نفر در معابر ترافیکی دچار مصدومیت شده اند.
انصاری فرد گفت: بالاترین میزان بروز حوادث طی سه سال گذشته در شهرستان جم و شهرستانهای دیر و تنگستان در رده های دوم و سوم قرار دارند.
وی ادامه داد: علل عمده حوادث استان شامل تصادف موتورسوار، ضربه و تصادف خودرو سواراست.
انصاری فرد گفت:طبق بررسی به عمل آمده تعداد کلی حوادث در ماهها و فصلهای مختلف سال از توزیع یکسانی برخوردار است.
وی یادآور شد: بیشتر مصدومیتهای استان در گروه سنی جوان ۴۴-۲۰سال اتفاق می افتد در این مقطع سنی افراد ۲۴-۲۰ساله بیشترین موارد مصدومیت ثبت شده را داشته اند.
انصاری فرد افزود: دومین گروه دارای بیشترین درصد مصدومیت رده سنی (۱۰- ۱۹ سال) گروه نوجوان است که در این گروه سنی بیشتر موارد از افراد ۱۵-۱۹ سال گزارش شده است.
وی با بیان اینکه تعداد مصدومیتهای گروه سنی کودکی (۰-۹) سال نیز قابل توجه است گفت: در سال ۹۲، دو هزار و ۴۸۰ مورد مصدومیت در این گروه سنی اتفاق افتاد که هزار و ۴۶۵مورد تنها در کودکان زیر پنج سال است.
انصاری فرد اظهار کرد: در همه شهرستانها به جز گناوه و جم در سال ۹۳ بیش از۵۰ درصد مصدومیتها در گروه سنی جوان اتفاق و ثبت شده است.
وی گفت:هرچند حوادث اتفاق افتاده در منزل بالاست ولی نیمی از حوادث درمعابرترافیکی اتفاق می افتد.
انصاری فرد افزود: از نظر میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی استان بوشهر ششمین ومرگ ناشی از حوادث غیر عمد دهمین استان کشور است.
وی یادآور شد: درحالی که ۳۰ درصد حوادث کشور مربوط به ترافیکی است این عدد در استان بوشهر ۴۵ درصد را نشان می دهد.
انصاری فرد گفت: از میان کاربران جاده بیشتر مصدومیتهای کشور در میان خودروسواران اتفاق می افتد در حالی که در استان بوشهر بیشتر در میان موتور سواران است.
مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان بوشهر نیز گفت: با توجه به گستردگی استفاده از وسیله نقلیه موتورسیکلت از سوی شهروندان بوشهری، ۵۵ درصد کشته شدگان حوادث رانندگی مربوط به موتورسواران ناشی از استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکتهای نمایشی، عبوراز چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز، نقص فنی در سیستم روشنایی است.
سروان عدنان عبدی افزود: براساس بررسی های کارشناسی استفاده ازکلاه ایمنی برای رانندگان موتورسیکلت ۷۲درصد از صدمه هایی که در حوادث رانندگی مستقیم به سر وارد می شود را جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: به رانندگان موتورسیکلت توصیه می شود با رعایت قوانین و مقررات پلیس راهنمایی و رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی در رانندگی ضمن تضمین سلامتی خود، جامعه ای امن و بدون حادثه را رقم بزنند.منبع ایرنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر