شما اینجا هستید

اخبار » گفتگو با عسکر زارعی مشاور و مدیر کل حوزه استاندار بوشهر
گروه : اخبار , گفتگو

خیلی از مدیرانی که در انجام وظایف محوله کوتاهی و قصور داشتند عزل شدند

صدای بندر – محمد مظفری :

آقای زارعی این روزها در هفته دولت قرار داریم  اگر بخواهید مهمترین عملکرد حوزه کاری خودتان را در یک سال گذشته  عنوان کنید به کدام مورد اشاره می کنید.

با تبریک فرارسیدن هفته دولت و گرامیداشت خاطره شهیدان رجایی و باهنر و عرض ادب و احترام به شما و همه خوانندگان گرامی در ارتباط با سؤالی که مطرح شد باید اینگونه پاسخ گفت که هدفمند کردن فعالیت های حوزه استاندار و حرکت بر اساس برنامه می توان به عنوان مهمترین عملکرد این حوزه نام برد. من ضمن ارج گذاری به زحمات همه همکارانم و مدیرانی که به نوعی در این حوزه مسئولیت داشته اند و خدمت کردند باید عرض کنم که حوزه استاندار تقریباً دچار روزمرگی و در حالت انفعال بود به گونه ای که احساس می شد بایست فقط به رتق و فتق امورات جاری پرداخت اما با تلاشی که صورت گرفت و با هدایت های استاندار محترم حوزه استاندار از حالت روزمرگی و انجام برنامه های روتین به سمت پویایی، تحرک البته با برنامه مشخص گام برداشت.

-طی چند سال گذشته ودر زمان استانداران قبلی معمولا مدیران کل حوزه های استاندار غیر بومی بودند و تقریبا هم  آنها نمی توانستند با مجموعه کاری خود برقرار کنند. شما به عنوان یک نیروی بومی چه تلاشی برای بازیابی  اتماد همکارانتان داشته اید.

مدیرکل بومی حوزه استاندار از چندین منظر می تواند مفید و منشاء اثر باشد. در اولین نگاه آشنایی با استان، با فرهنگ استان، با نیازهای استان، با مطالبات و خواسته های مردم و با شناختی که از استان دارد می تواند حلقه وصل خوبی با استاندار باشد و از سویی منعکس کننده نظرات، افکار و ایده های استاندار در اداره بهتر امور در استان و بویژه در حوزه ستادی است و از سوی دیگر نظرات، پیشنهادات و حتی انتقادات مردم و همکاران را
می تواند به نحو شایسته ای به سمع و نظر استاندار برساند اما از منظر دیگر بالاخره همکاران از مدیر بومی شاید توقعات و انتظارات بیشتری داشته باشند. من تمام سعی و تلاشم را گذاشتم تا بتوانم هم رابطه خوب و مستمری با مجموعه همکاران از معاونین استاندار تا مدیران ستادی، فرمانداران، بخشداران، کارشناسان و حتی نیروهای خدماتی داشته باشم و هر جایی نیز که احساس کردم باید کمکی صورت بگیرد حتماً اقدام کردم و از طرفی همیشه سعی کردم وکیل مدافع خوبی برای همکاران باشم.

مدیر کل حوزه استاندار  که مشاور او هم هست چقدر درتصمیمات او در باره مشائل و مشکلات استان تاثیر دارد؟

بالاخره استاندار از یک نفر و یا یک جا مشورت نمی گیرد، استاندار به انحاء مختلف و از کانال های متعدد در خصوص موضوعات مختلف نظر خواهی می کند، بررسی می کند، مشورت می پذیرد و نهایتاً تصمیم گیری
می کند، مشاوره هایی که بیشتر بنده با استاندار محترم دارم در حوزه ستادی، شیوه اجرایی برنامه ها و مسائلی از این قبیل است.

معمولا برخورد شما با مدیران کم کار به چه صورت است ؟

جناب آقای حسنوند در روز معارفه طی سخنانی خواستار کار شبانه روزی و خدمت خالصانه و بی منت از سوی مدیران استان شد. در همان جلسه ۲۰ساعت کار را برای مدیران تعریف کرد و حتی مقرر شد در روزهای تعطیل و روزهای پنج شنبه که ادارات دولتی تعطیل هستند مدیران در محل کارشان حضور داشته باشند و ارائه خدمات کنند. قطعاً از زمان ورود جناب حسنوند به بوشهر و عزل و نصب هایی که اتفاق افتاد با همین رویکرد بوده، خیلی از مدیرانی که کشش لازم نداشتند و در انجام وظایف محوله کوتاهی و قصور داشتند عزل شدند و مدیران بهتر و پرکارتری منصوب شدند و از سویی ارزشیابی مدیران دستگاه های اجرایی که توسط استانداری انجام می شود یکی از آیتم های آن میزان کارآیی و رضایت مندی از مدیران است که به عنوان یک اهرم برای فعال نگه داشتن مدیران می توان استفاده کرد.

شما که مدیرکل حوزه استاندار هستید و معمولا کنار استاندار روزانه چند ساعت را در محل کار هستید ؟

ساعت کاری به آن معنا در حوزه استاندار وجود ندارد . من شخصاً حدود ساعت ۸ صبح محل کار هستم و تا پاسی از شب، ۲،۱ و حتی برخی از ساعات بیشتر در محل کار بوده ام و در جریان زلزله شنبه اصلاً من خیلی از شب ها نیز استانداری بودم و تا چند روز خبری از خانواده نداشتم.

مدیران فرهنگی ما در یکی دو سال اخیر  جزو کمکارترین مدیران استان بوده اند چرا  تذکر جدی به آنها داده نشده؟

ببینید برای برخورد با مدیران عرض کردم مسیرها و ابزارهای مشخصی وجود دارد، تذکرات شفاهی، تذکرات کتبی و درج در پرونده پرسنلی و همچنین مکاتبه با وزیر دستگاه مربوطه و اعلام نارضایتی از ابزاری بوده که قطعاً در برخی موارد استفاده شده و تذکرات جدی ارائه شده. این در مرحله اول بود و در مرحله دوم به جای تذکر جدی کار به جایی کشیده می شد که مدیران مربوطه از سوی وزارت و سازمان متبوعش مورد بازخواست و حتی عزل شدند.

روزانه استاندار معمولا چند جلسه دارد؟

روزهایی که استاندار در محل کار در استان حضور دارند به تناسب موضوعات مختلف جلسات متفاوت تشکیل
می شود. براساس برنامه ای که در دفتر تنظیم می شود معمولاً جلسات از ۹ صبح شروع و گاهاً تا ۱۲ شب ادامه پیدا می کرد، این در مورد جلسات رسمی است ، اما جلسات غیررسمی و غیررسانه ای که تعداد اعضاء جلسات در حدود ۱۰-۱۲ نفر هست در خلال این جلسات تشکیل می شد ضمن اینکه ملاقات های مردمی و با مدیران و سرمایه گذاران نیز روزانه در دستور کار بود.

دیدن استاندار بوشهر برای یک شهروند باید سخت باشد  نه؟

 خیر، به لحاظ روحیه اجتماعی و روابط عمومی خوب جناب استاندار و حضور مستمر ایشان در محافل و مجامع عمومی دسترسی مردم به ایشان بسیار آسان است و ایشان در هر شرایط وقت گذاشته و با صبر و بردباری  به حرف مراجعین گوش داده و دستور پیگیری داده و بعد هم خواستار نتیجه شده، ضمن اینکه دفتر استاندار نیز همیشه باز است و هر شهروندی که مراجعه کرده به دفتر و خواستار ملاقات با استاندار بوده به مشکلش رسیدگی شده و پیگیری های لازم انجام گرفته، اگر پیگیری های نتیجه مطلوب نبوده آن وقت ملاقات با استاندار انجام
می شد تا در سطح بالاتر و عالی تر به موضوع رسیدگی و رفع مشکل شود. البته اگر درخواست غیرقانونی و به حق نباشد و یا اینکه استان حق ورود به موضوعی نداشته باشد در همان مرحله اول پاسخ لازم ارائه می شود.

پس چرا روز خاصی را برای دیدارهای عمومی استاندار تعیین نمی کنید ؟

 در زمان تصدی استانداران قبل یک روز خاص هفته مثلاً رزهای سه شنبه برای ملاقات عمومی در نظر گرفته
می شد اما با بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مردم به صورت مقطعی احتمال اینکه با مشکل و موضوعی برخورد کنند که شاید روز سه شنبه که برای ملاقات عمومی در نظر گرفته شده خیلی دیر و رافع مشکل نباشند، لذا در طول هفته برنامه ملاقات عمومی داریم اما سبک و سیاق آن با قبل متفاوت است، ما در ساعات صبح، ظهر، بعداز ظهر و حتی شب نیز ملاقات های مردمی داشته ایم، پیگیری کردیم، مکاتبه شده که بیشترش نتیجه بخش بود و برخی هم نتیجه داده که مستندات آن در دفتر و دبیرخانه ما موجود است.

چقدر به تعامل مدیران و لا رسانه ها اعتقاد دارید و ارتباط شما به عنوان مشاور استاندار با رسانه ها به خصوص  مطبوعات  به چه صورت است .

به لحاظ سابقه فعالیتی که در روابط عمومی داشتم و گاهاً در برخی نشریات مقالاتی را ارائه می کردم  با رسانه و مطبوعات بیگانه نیستم و دوستان خیلی خوبی نیز در این حوزه دارم و همیشه از برگزاری جلسه و ملاقات با ارباب جراید و دوستان رسانه ای استقبال می کردم و به نوعی با یک حس ناسیونالیستی به این قضیه نگاه کردم و سعی کردم با دقت و وسواس خاصی مشکلات دوستان را پیگیری کنم.

می گویند استاندار در دولت آینده نیز در بوشهر می ماند. این مطلب را چقدر تایید می کنید

 در خصوص ماندن استاندار در بوشهر باید عرض کنم که آقای حسنوند در طول مدت کمی که در استان حضور داشتند عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی را از خودش در حوزه های مختلف استان بر جای گذاشتند، مقبولیت و محبوبیتی که ایشان در استان دارد ناشی از عملکرد مثبت و موفق ایشان بوده. شما ملاحظه بفرمائید دوره استانداری ایشان در زمانی بود که ما در استان تخصیص اعتباری چندانی نداشتیم. یعنی به لحاظ مالی شرایط خوبی نداشتیم و از سویی دیگر سال و شاید ماه های آخر دولت دهم بود و به لحاظ سیاسی نیز شرایط مطلوب برای کار و تلاش نبود و از سویی حادثه زلزله شنبه باعث شد بیشتر انرژی  و وقت استاندار صرف این موضوع شود اما با همه این وجود کارها و پروژه های مهم و بزرگی به سرانجام رسید، بهره برداری از بیمارستان شهدای خلیج فارس که از مطالبات جدی مردم در بخش بهداشت، درمان بود. بیمارستان برازجان، جاده بوشهر، شیف، گناوه که باعث می شود ۳۵ کیلومتر از مسیر بوشهر به گناوه کاسته شود، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، گذر ۷۵ متری و خیلی از
پروژه های دیگر در سطح استان که در این دوره اتفاق افتاد خود بیانگر عملکرد موفق و مؤثر ایشان است و از سویی تجارب خوب ایشان در سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی ایشان به عنوان یک ظرفیت مدیریتی بسیار خوب برای کشور محسوب می شود که قطعاً دولت تدبیر و امید با بررسی سوابق و عملکرد، فارغ از هرگونه جناح بندی سیاسی به انتخاب و گزینش استاندار اقدام خواهد کرد و قطعاً ادامه و استمرار فعالیت های ایشان در استان، با شناختی که ایشان از استان پیدا کرده و کارها و پروژه های بزرگی را که در حوزه های مختلف استارت زده می تواند تحولات عظیمی را در استان به وجود آورد و پیشرفت، آبادانی و توسعه همه جانبه استان را به دنبال داشته باشد و نوید بخش آینده روشنی برای استان باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر