شما اینجا هستید

اخبار » آیابازیکنان تیم ملی در بوشهر گروگان گرفته شدند؟!
گروه : اخبار

خبر بندر: تعدادی از بازیکنان سابق تیم ملی در ویژه برنامه مستند تیم ملی مدعی شده اند که توسط مردم بوشهر در اوایل انقلاب گروگان گرفته شده اند و این مطلب را ورزش ۳ منتشر کرده است. دوستان فوتبالیست ما البته  نگفته اند چطور گروگان گرفته شده اند، ولی آن چیزی که از خاطرات خودشان پیداست که در سالهای اول انقلاب  ودر روزهایی که اردوی تیم ملی در بوشهر بپا بوده، مردم بوشهر در اعتراض به وضعیت موجود در ورزش کشور با تجمع در مقابل هتل اقامت تیم ملی به این روند اعتراض داشته اند. حالا چطور این دوستان نام این اعتراض را گروگان گیری گذاشته اند معلوم نیست!

برای روشن شدن قضیه خبر نگار خبر بندر این سوال را با حاج حسین وردیانی از فوتبالیست ها و مدیران با سابقه ورزشی استان  در میان گذاشت که ایشان نیز با رد هرگونه گروگانگیری در جریان اردوی تیم ملی از اظهار نظر این دوستان اظهار تعجب کرد!

وی افزود: سال ۵۸ بخاطر شرایط خاص کشور؛ بوشهر از معدود جاهایی بود که شرایطش برای برگزاری  اردوی تیم ملی فراهم بود و بخاطر همین اردوی تیم ملی در بوشهر برگزار گردید.

بازیکنان تیم ملی در هتل جهانگردی یا همان هتل جلب سیاحان مستقر بود. در یکی از روزهای تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی برای نشان دادن اعتراضشان به وضعیت موجود ورزش کشور بخصوص فوتبال در مقابل هتل حضور پیدا کرده و ابتدا تحصن نمودند و سپس شعارهایی را سر دادند و بعد از بدون هیچ گونه درگیری یا خسارتی یا تعرضی به بازیکنان  هتل را ترک کردند. این که گفته می شود بازیکنان گروگان گرفته شده اند کاملا نادرست است و این اتفاق یک حرکت مدنی در چهارچوب های قانونی بود که نشان از شعور بالای مردم استان می داد. اما فرکی و دادکان دو بازیکن تیم ملی در اینباره چه گفته بودند؟

به گزارش خبر بندر به نقل از”ورزش سه”، در ویژه برنامه مستند تیم ملی فوتبال ایران خاطراتی از زبان ملی پوشان ایران در اوایل انقلاب شنیده شد که در نوع خود می تواند جالب توجه باشد. جایی که این پیشکسوتان پرده از ماجرای گروگان گرفته شدن در بوشهر توسط تعدادی از مردم این شهر پرده برداشته و مشکلات خود در راه تشکیل تیم ملی برای دفاع از نام و اعتبار ایران را بازگو کردند.
ماجرای گروگان گیری به سال ۱۳۵۸ برمی گردد درست جایی که مردم ایران در تب و تاب انقلاب توجهی به فوتبال نداشته و برخی این رشته ورزشی را تنها هدر رفتن بیت المال می دانستند. تیم ملی که خود را برای مقدماتی المپیک ۱۹۸۰ آماده می کرد اردوی آماده سازی اش را در استان بوشهر برگزار کرده بود که همین تصمیم مشکلات فراوانی برای این تیم رقم زد از جمله ماجرای گروگان گرفته شدن توسط بوشهری ها برای چند ساعت.

 

 

حسین فرکی سرمربی سایپا و بازیکن تیم ملی در تشریح این اتفاق گفت:« یادم هست وقتی در بوشهر اردو زده بودیم تعدادی از مردم این شهر که فوتبال را دشمن خود قلمداد می کردند و اعتقاد داشتند این رشته ورزشی طاغوتی است با شعار «تیم ملی اخراج باید گردد» بعد از نماز جمعه حرکت کرده و به سمت محل اسکان ما آمدند با این هدف که ما را از شهر بیرون کنند».او ادامه داد:« صدای جمعیت بعد از نماز جمعه را می شد از چند کیلومتری هتل محل اقامت تیم ملی شنید و وقتی این جمعیت به محل اسکان ما رسیدند دیگر نمی شد کاری کرد. تنها توانستیم خودمان را به اتاق های مان رسانده و با میز پشت درهای اتاق ها را محکم کنیم که خدای ناکرده در درگیری با مردم خشمگین مشکلی برای مان رقم نخورد».
محمد دادکان دیگر ملی پوش وقت تیم ملی و رئیس سابق فدراسیون هم تصریح کرد:« تیم ملی را در بوشهر برای چند ساعت گروگان گرفته بودند تا جایی که نه کسی می توانست از هتل خارج شود نه کسی وارد. خیلی جالب بود تیم ملی توسط مردم کشورش گروگان گرفته شده بود و ما با این وضعیت خودمان را برای مقدماتی المپیک آماده می کردیم. به هر حال آن روزها همه در تب و تاب انقلاب بودند و گروهی از مردم بوشهر ناراحت از هزینه های گزاف برای تیم ملی خواستار اخراج ما بودند».
ماجرای گروگان گیری تیم ملی در اوایل انقلاب آن هم در بوشهر در حالی علنی شد که در آن مقطع ایران خود را برای مقدماتی المپیک در سنگاپور آماده می کرد، مسابقاتی که تیم ملی با کره شمالی، چین، سنگاپور، هند و سری لانکا هم گروه بود و با تغییر ترکیب بعد از جام جهانی ۱۹۷۸ باید سهمیه المپیک شوروی را به دست می آورد. این سهمیه به دست آمد اما تیم ملی به خاطر تحریم رقابت های المپیک به مسکو نرفت تا تمام زحمات و مشکلاتی که به جان خریده بود از بین برود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر