شما اینجا هستید

اخبار » قلب سالم
گروه : اخبار

زهرا زارعی

(همواره درجاده قلب سالم حرکت کنید)

بیماری های قلبی_عروقی یکی از بیماری های شایع در تمام دنیاست و سالانه ۱۷/۲ میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند که ۷/۲ میلیون نفر به علت بیماری ایست قلبی و ۵/۵ میلیون نفر به علت حوادث عروق مغزی و ۳/۳ میلیون نفر به دلیل فشار خون بالا فوت می کنند و این در کشورهای در حال توسعه به سرعت رو به گسترش است.

در سال ۱۹۱۰، ۱۰ درصد مرگ و میرها در دنیا به علت بیماری های قلبی-عروقی بوده است، اما این وضعیت در سال ۲۰۰۰ به ۵۰ درصد رسید و پیش بینی می شود این آمار در سال ۲۰۲۰ به ۷۵ درصد مرگ و میرهای شایع در جهان برسد. بیشتر از ۴۶/۶ درصد مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی پیش بینی شده در سال ۲۰۲۰ در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد و بیش از نیمی از مرگ ها در این کشورها در زیر ۷۰ سالگی رخ می دهد.

عنوان یکی از شعارهای روز جهانی قلب این بوده: “من با قلب فعالیت می کنم”. این جمله نشان دهنده اهمیت والای قلب در بدن و لزوم توجه بیشتر به سلامت و فعالیت آن است. بیماری های قلبی بالاترین آمار مرگ و میر را در سطح جهان به خود اختصاص می دهند و به علت اهمیت موضوع و ضرورت جلب توجه مسئولان در برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز این بیماری ها، اطلاع رسانی مناسب به افراد جامعه و مبارزه ی همه جانبه با عوامل خطر ساز این بیماری، مانند مصرف سیگار، فشار خون، چربی بالا و عدم تحرک و عدم فعالیت بدنی مناسب، روز جهانی قلب توسط سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون جهانی قلب نامگذاری شده است.

شعارامسال روزجهانی قلب(همواره درجاده قلب سالم حرکت کنید)

نکاتی برای محافظت از قلب

برای داشتن قلب و بدنی سالم و پیشگیری از بروز عوارض و مشکلات قلبی و عروقی، رعایت نکات زیر توصیه می شود. نکاتی که در زیر اشاره شده اند، چکیده ای از پیشنهادات منتشره در گزارش فدراسیون جهانی قلب است.

۱- مصرف کربوهیدارت ها را کم کنید: تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از انداره موادی که کربوهیدارت دارند، احتمال بروز بیماری قلبی را تشدید می کنند. مواد غذایی مانند تنقلات، نان های چرب و سیب زمینی سرخ کرده در این دسته قرار می گیرند.

۲- سیگار نکشید: یکی از مهمترین عوامل بروز حملات قلبی، سیگار است. احتمال بروز حمله قلبی در یک فرد سیگاری، تا ۷۰ درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری است. اگر سیگار می کشید و در کنار آن هم به سلامتی قلب و بدن خود اهمیت می دهید، بدانید که این دو در تضادی عظیم هستند. پس سعی کنید از همین امروز سیگار را کنار بگذارید.

۳- فعالیت های ورزشی منظم را از یاد نبرید: روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را به ورزش های سبک اختصاص دهید. این مقدار ورزش می تواند سرعت طپش قلب شما را بین شصت تا هفتاد درصد افزایش دهد. پیاده روی به عنوان یکی از بهترین و ساده ترین ورزش ها بهترین توصیه است. حتی اگر در توان خود می بینید، بد نیست در این ۲۰ دقیقه، کمی هم دویدن را امتحان کنید.

۴- استرس به خود راه ندهید: برخی متخصصین، استرس و ناراحتی اعصاب را مهمترین دلیل بیماری ها و عوارض قلبی به حساب می آورند. استرس حاد، در حد عواملی همچون سیگار کشیدن، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و عدم فعالیت بدنی، می تواند ریسک حمله قلبی را افزایش دهد.

۵- چک آپ منظم داشته باشید: اگر در خانواده تان، فرد یا افرادی با سابقه بیماری و یا حمله قلبی هستند، آگاه باشید که شانس بروز این بیماری در شما بیشتر از سایرین است. به هر ترتیب می توانید با چک آپ منظم، بررسی سطح کلسترول خون و اندازه گیری فشارخون در فاصله  زمانی منظم، قبل از بروز حادثه از خود محافظت کنید. البته این چک آپ ها برای همه افراد توصیه می شوند.

***

هر چند که روز جهانی قلب، بهانه ای مناسب برای ذکر این نکات بود؛ اما اگر این نکات را در مسیر سلامت قلبی خود رعایت نمی کنید، لازم است با بهبود عادات فعلی تان، به ورزش، آرامش، مصرف غذاهای سالم تر، عدم مصرف سیگار و … توجه بیشتری داشته باشید تا سالم بمانید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر