شما اینجا هستید

هفته نامه صدای بندر » دکتر سالاری : کارگروه صید و صیادی در بوشهرتشکیل شود

استاندار بوشهر گفت: با توجه به جایگاه صید و صیادی در استان بوشهر برای بررسی و برطرف شدن مشکلات صیادان لازم است کارگروه صید و صیادی در استانداری تشکیل شود.
به گزارش صدای بندر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر، دکتر مصطفی سالاری در نشست با نمایندگان اتحادیه‌های صیادان استان بوشهر اظهار داشت: صیادی علاوه بر اینکه معیشت بخش زیادی از جمعیت استان است، بخشی از فرهنگ ماست و لازم است تلاش کنیم که این قشر تقویت شده و کمتر آسیب ببینند.

وی افزود: حمایت از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی و بررسی مشکلات اصناف مختلف مورد تاکید مدیریت ارشد استان قرار دارد و تلاش می‌کنیم با برگزاری نشست‌ها و بررسی مشکلات اتحادیه‌ها و صنف‌ها، گام‌های اساسی برای رفع مشکلات آنها برداریم.

استاندار بوشهر با اشاره به صید غیرمجاز و لزوم برخورد با صیادان متخلف خاطرنشان کرد: صید غیرمجاز آسیب‌های زیادی به جامعه صیادان وارد کرده و پیگیری‌هایی برای رفع این معضل انجام شده که امیدوار هستیم به نتیجه مطلوب برسیم.

دکتر سالاری در ادامه با اشاره به آلایندگی‌های دریا و ایجاد مشکل برای ذخایر دریایی گفت: طلب خسارت از آلوده‌کنندگان دریا مکانیسم سختی دارد، اما مطلوب‌تر این است که مراکز آلوده‌کننده مکلف شوند نسبت به توسعه زیرساخت‌های صیادی اقدام کنند که این موضوع نیز به زودی رسیدگی و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به درخواست جامعه صیادی برای بازنشستگی زودهنگام این قشر گفت: مکاتبات لازم در مورد شناخته شدن صیادی به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور با اداره کار و همچنین سازمان تامین اجتماعی انجام و با کار کارشناسی و رعایت قانون و مقررات تصمیم‌گیری می‌شود.

استاندار بوشهر در ارتباط با وضعیت هلیله و بندرگاه نیز بیان کرد: در سفر هفته گذشته دکتر نوبخت به استان وضعیت این مناطق بررسی شد و قرار شد در شورای عالی امنیت ملی این موضوع رسیدگی و تعیین تکلیف شود.

دکتر سالاری در ارتباط با احداث اسکله شیف نیز بیان داشت: هزینه مطالعات آن را تامین می‌کنیم اما در ارتباط با اجرای آن، باید از منابع ملی استفاده شود.

استاندار بوشهر در ارتباط با پرداخت تسهیلات به صیادان و شرایط پذیرفتن شناورها به عنوان وثیقه نیز گفت: باید از لحاظ قانونی بررسی شود و اگر راهکاری قانونی دارد اقدامات لازم انجام شود.

دکتر سالاری تاکید کرد: از تمام توان و ظرفیت موجود برای رفع مشکلات جامعه صیادان استفاده می‌کنیم و از اتحادیه صیادان نیز انتظار داریم با تلاش و فعالیت شبانه‌روزی برای پیشرفت بیشتر تلاش کنند.

معاون مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز گفت: وظیفه شیلات در واقع مدیریت بهینه بهره‌برداری از آبهای سرزمینی و توسعه پایدار آبزی‌پروری در سواحل است.

محمد تنگستانی افزود: از چالش‌های عمده صیادان در استان بوشهر بحث آلایندگی‌های دریایی است که لازم است پایش و مونیتورینگ لازم را داشته باشیم که این موضوع عمدتا توسط مجموعه‌های زیرشاخه وزارت نفت انجام می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون ۹ بندر صیادی را در استان در چارچوب قانون واگذار کرده‌ایم که تعاونی‌های صیادان مدیریت آنها را بر عهده دارند و همکاری اداره کار و تعاون استان در این راستا بسیار مهم بوده است.

معاون مدیرکل شیلات استان بوشهر خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحث آموزش در حوزه صیادی اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم و این روند تداوم خواهد داشت.

تنگستانی ابراز داشت: در حال حاضر تعداد ۶ مرکز آموزش صیادی را در شهرستان‌های مختلف راه‌اندازی کرده‌ایم که خروجی بسیار خوبی داشته است.

وی وجود قایق‌های بی‌هویت و افزایش قایق‌های تفریحی را از معضلات صیادان برشمرد و خواستار همکاری استانداری، دریابانی، اداره بندر، دادگستری‌ها و فرمانداری‌ها برای مقابله با این پدیده شد.

این مسئول اضافه کرد: از مشکلات اساسی شیلات کمبود نیروی پرسنلی است و امیدوار هستیم این معضل نیز رفع شود.

تنگستانی گفت: برای رفع مشکلات جامعه صیادان و افزایش بهره‌وری این قشر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم و از تمام توانمندی و ظرفیت موجود برای این مهم بهره می‌بریم.

مدیرعامل اتحادیه صیادان استان بوشهر نیز در این نشست بیان کرد: استان بوشهر ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی دارد که با احتساب جزایر به بیش از ۹۳۶ کیلومتر می‌رسد و این نشان دهنده جایگاه استان در حوزه دریایی است.

محمد کارگر افزود: هم‌اکنون ۲۵ درصد جمعیت استان به طور مستقیم و غیرمستقیم از صید و صیادی ارتزاق می‌کنند و باید به این حوزه نگاه ویژه‌ای شود.

وی ابراز داشت: نقش صیادان در تولید بسیار مهم است و در ایجاد اشتغال پایدار و معیشت خانواده‌ها نیز نقش صیادان بسیار مهم است و نباید این صنف مورد بی‌مهری قرار گیرند.

نایب رئیس اتحادیه تعاونی صیادان کشور با تقدیر از توجهات ویژه دکتر سالاری به جامعه صیادان خاطرنشان کرد: مدیریت ارشد استان با همه توان پیگیر مشکلات صیادان است و این یک نقطه قوت محسوب می‌شود و امیدوار هستیم با تدبیر مسئولان ارشد استان شاهد افزایش امیدواری در جامعه صیادان باشیم.

کارگر ابراز داشت: کاهش ذخایر دریایی ناشی از اکتشافات و لرزه‌نگاری و همچنین پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی از معضلات اساسی جامعه صیادان است.

وی گفت: قطعات زیادی از نوزادان آبزیان به دلیل وجود پساب‌ها و فاضلاب‌ها نابود شده‌اند و تخلفات پی در پی صیادان زیاده‌خواه نیز مشکلات را دوچندان کرده است.

کارگر خواستار برگزاری نشست مشترک با اتحادیه صیادان چهار استان جنوبی کشور شد و افزود: صیدگاه‌های ما تقریبا مشترک است و برگزاری نشست مشترک و بررسی مشکلات موجود گامی در رفع مشکلات صیادان است.

وی بیان کرد: آلاینده‌های نفتی نیز مشکلات زیادی در عرصه صید و صیادی ایجاد کرده‌اند و موجبات تخریب محیط زیست دریایی و اکوسیستم دریایی شده‌اند که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

کارگر تاکید کرد: صید ترال نیز از مشکلات اساسی صیادان است و افراد صیادنما با این گونه صیدها علاوه بر کاهش ذخایر دریایی، ادوات صیادان را نیز از بین می‌برند و انتظار داریم با این متخلفان برخورد قاطع شود.

وی خواستار بازنشستگی پیش از موعد صیادان شد و گفت: انتظار داریم با پیگیری‌های لازم، صیادی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود و صیادان در زمان کوتاه‌تری بازنشسته شوند.

کارگر خواستار حمایت کارآمد از جامعه صیادان شد و اضافه کرد: استاندار بوشهر فردی بومی و تحصیلکرده است و برای رفع دغدغه اصناف مختلف اهتمام دارد و انتظار داریم مشکلات صیادان نیز با تدبیر شایسته ایشان مرتفع شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت هلیله و بندرگاه از طریق صیادی ارتزاق می‌کنند خواستار تعیین تکلیف وضعیت این دو روستا شد.

کارگر همچنین بر لزوم ساماندهی شناورهای جزیره شیف نیز تاکید کرد.

در این نشست تعدادی از نمایندگان اتحادیه‌ صیادان شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان بوشهر نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر