شما اینجا هستید

سرخط خبرها » ۷۰درصد رودخانه های استان بوشهر سیل خیز هستند
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهرگفت: ازمجموع ۱۵ رشته رودخانه و آبراه اصلی جاری به طول یکهزار و۲۵۰ کیلومتر دراین استان ۷۰درصد سیل خیزند.

به گزارش صدای بندر شاهپور رجایی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طول مسیل های درون شهری استان بوشهر نیز بیش از ۲۰۰ کیلومتر است که ۱۸ شهر را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد.

وی یادآورشد: این درحالی است که دخل و تصرف مناطق شهری در۱۰ شهر از دغدغه های جدی مدیریت رودحانه در استان بوشهر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اضافه کرد: همچنین حجم بالایی از مصالح ساختمانی پروژه های عمرانی استان بوشهر از سه رودحانه اصلی جم، شاپور و دالکی تامین می شود و بی توجهی به ملاحظات فنی و توصیه شده متولیان نظارتی می تواند منجر به تشدید خسارت های سیل شود.

رجایی گفت: هرگونه اقدام در استفاده و بهره برداری از رودخانه یا آب و مصالح بدون لحاظ مدیریت جامع رودخانه امری غیر فنی و به دور از اصول اولیه مدیریت منابع آب به شمار می رود.

وی ادامه داد: دراین ارتباط توجه جدی وعزم مدیریتی درسطح کلان دراین مقوله، فرهنگ سازی و مشارکت دادن مردم در حفاظت و مدیریت رودخانه ها برای استفاده بهینه از منابع رودخانه باید به صورت یک ضرورت در استان بوشهر اجرا شود تا درنهایت بتوان از فرصت هایی که رودخانه دراخیتار ما قرار می دهد با مدیریتی جامع منتفع شد.

رجایی با طرح این سووال که رودخانه فرصت یا تهدید است؟ گفت: زندگی مسالمت آمیز با رودخانه یک ضرورت است زیرا رودخانه همواره یک فرصت است که نحوه تعامل و برخورد انسان با آن می تواند این فرصت را به تهدید تبدیل کند.

وی یادآورشد: مطالعه تاریخ تمدن بشر موید آن است که رودخانه همواره یکی از عناصر موثر طبیعت بوده که با جریان یافتن از کوهسارها و جاری شدن در دامنه های سرسبز و دشت های پهناور به زندگی بشر و همه موجودات دیگر حیات و حرکت داده است.

وی با بیان این که بسیاری از تمدن های بزرگ درسواحل پربرکت رودخانه ها شکل گرفته اند افزود: با وجود این رودخانه ها فواید بسیاری برای انسان ها دارند که درعین حال به دلیل عوامل طبیعی یا شرایط حاصل از دخالت بشر منشا خطرهای بسیاری نیز به لحاظ انسانی، اجتماعی و اقتصادی هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر یادآورشد: هرچند شرایط جغرافیایی و اقلیمی محیط در سیل خیزی رودخانه ها قابل انکار نیست اما دستکاری و دخالت های انسانی نقش فزاینده ای در بهم خوردگی تعادل طبیعی رودخانه و در نتیجه ایجاد سیل های مخرب و ویرانگر داشته است.

رجایی اضافه کرد: وصول گزارش های مکرر درزمینه ساخت و ساز غیرمجاز و تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها توسط اشخاص حقیقی و نیز برخی ارگان های دولتی وغیردولتی که به عنوان کاربر به تخریب این نواحی پرداخته اند، دفع فاضلاب ها به داخل رودخانه ها و تخریب محیط زیست، بهره برداری های غیرمجاز شن و ماسه، احداث سازه های تقاطعی غیرفنی، تخریب دایک ها و تشدید مشکلات سیل و فرسایش هر روز به وضعیت پیچیده موجود دامن می زند.

وی گفت: این پدیدهاکنون در استان بوشهر به صورت یک مشکل پیچیده درآمده و پیوسته سرمایه ها و امکانات ملی و استانی را به نابودی می کشاند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر