شما اینجا هستید

اخبار » بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را بیشتر بشناسیم
گروه : اخبار


تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو از جمله بیماریهای خونریزی دهنده ی تب دار حاد می باشد که بوسیله یک نوع کنه به نام کنه هیالوما منتقل می شود. کنه اغلب در محل زندگی ما بر روی بدن حیوانات زندگی می کنند این بیماری از مرگ و میر بسیار بالایی دارا می باشد و تشخیص آن به دلیل تشابه علائم با دیگر بیماریهای خونریزی دهنده مشکل می باشد پس بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری از ابتلا به این بیماری می باشد.

بیماری عموماً در حیوانات بدون علائم یا احیاناً با تب مختصر همراه است که اغلب در آنها تشخیص داده نمی شود و هیچ گونه آزمایش تشخیصی رایجی برای تشخیص، در دامها وجود ندارد. بیماری در پرندگان بجز شترمرغ گزارش نشده است اما به دلیل تغذیه کنه ها در دوران نوزادی از آنها پرندگان در انتشار بیماریها نقش بسزایی دارند.

گروه های در معرض خطر بیماری: افرادی که با دام سر و کار دارند از جمله دامداران، قصابان، کارمندان اداره دامپزشکی، کارکنان آزمایشگاه ها و کارکنان کشتارگاه ها.

راه های انتقال: ۱- گزش و خونخواری. ۲- تماس چشم یا پوست آسیب دیده با خون و ترشحات حیوان آلوده در هنگام ذبح. ۳- تماس چشم یا پوست آسیب دیده با خون و ترشحات انسان مبتلا.

علائم بالینی: علائم بالینی دارای چهار مرحله می باشد. ۱- دوره ی پیش از شروع علائم بالینی معمولاً ۳-۱ روز و حداکثر ۹ روز طول می کشد. ۲- مرحله ی بروز علائم عمومی: این مرحله با شروع ناگهانی بیماری شروع می شود و اغلب دارای علائم سردرد، تب، لرز، درد عضلانی، گیجی، درد چشم، حساسیت به نور و… می باشد. ۳- مرحله خونریزی دهنده: خونریزی در مخاطها، پوست بخصوص قسمت بالای بدن، بینی، لثه، دستگاه گوارش و رحم در خانم ها. ۴- دوره ی بهبودی (نقاهت): بیماران از روز دهم معمولاً وقتی ضایعات پوستی کمرنگ می شوند بتدریج بهبود می یابند و اغلب پس از طبیعی شدن آزمایشات آنها در هفته های سوم  تا ششم از بیمارستان مرخص می شوند.

تشخیص: تشخیص اغلب بوسیله علائم بالینی و آزمایشات خونی بوسیله تجهیزات اختصاصی صورت می گیرد.

درمان: درمان با اصلاح آب و مایعات از دست رفته بدن بوسیله سرم درمانی، تزریق خون در صورت نیاز و تجویز داروهای ضد ویروسی صورت می گیرد.

پیشگیری: ۱- ذبح حیوان در کشتارگاه ها، ۲- استفاده از وسایل حفاظت فردی مثل دستکش، کلاه، عینک، ماسک، پیش بند و روپوش پلاستیکی و روپوش هنگام ذبح حیوان. ۳- جلوگیری از گزش کنه با استفاده از پوشیدن لباس آستین بلند، شلوار بلند، چکمه و دستکش در صورت هر گونه ارتباط با حیوانات، ۴- استفاده از وسایل حفاظت فردی ذکر شده بالا مثل دستکش، کلاه، عینک و … در هنگام تماس با بیمار مبتلا بخصوص اگر خونریزی داشته باشد.

مریم امیری کارشناس بیماریهای مشترک انسان و حیوان

شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر