شما اینجا هستید

سرخط خبرها » بردخون کهنه، محروم از فضای ورزشی و اینترنت
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: روستای بردخون کهنه با وجود ظرفیت‌های خوبی که دارد اما با مشکلات عمده‌ای از جمله نبود فضای ورزشی و اینترنت رو به روست ضمن اینکه مشکل زمین‌های کشاورزی جوانان بسیجی این روستا نیز حل نشده است.

به گزارش صدای بندر به نقل از خبرگزاری فارس ، روستای بردخون کهنه از توابع بخش بردخون در فاصله ۱۴۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان بوشهر و در ۵۵ کیلومتری مرکز شهرستان دیر و چهار کیلومتری شهر بردخون واقع شده است.

این روستا از روستاهای متمرکز کشور محسوب می‌شود که بر اساس سرشماری خانه بهداشت بردخون کهنه در سال ۱۳۹۲ با جمعیت ۷۰۰ نفر ۱۷۰ خانوار را درخود جای داده است و فاصله آن تا ساحل خلیج فارس (خورخان) ۸ کیلومتر است.

این روستا از سالیان دور در بین مناطق استان بوشهر با مردمانی نیکوسرشت، پیرو حقیقی مکتب اهل‌بیت و ائمه اطهار(ع)، دریا دل، با صفا، خون گرم و مهمان‌نواز شناخته می‌شوند که قدمت روستا تاکنون بر اساس مدارک بدست آمده از اسناد امامزاده محمد (ع)روستا حدودا به سال۷۲۸ هجری خورشیدی می‌رسد که در گذشته مردم روستا بیشتر معاش و درآمد خود را با دامداری، صید ماهی و کار در نخلستان‌ها کسب می‌کردند.

از نظر چهره‌های علمی و مذهبی روستا، عالم ربانی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد بحرانی متوفای ۱۳۱۸ که مزار شریف آن مرحوم در جوار امام زاده محمد(ع) است و حافظان و مدرسان قرآن کریم نظیر زاهد و عابد مرحوم ابولقاسم رئیسی (ابولقاسم فیض دشتی زیرودی) متوفای ۱۲۶۹ بزرگ خاندان رئیسی‌ها است که او را ذاکر و مداح اهل‌بیت (ع)، شاعری توانا و خطاطی چیره دست یاد می‌شناسند و در منطقه دشتی و زمانه خود دربین خاص و عام بلند آوازه بود.

همچنین مرحومان ملا ابراهیم، ملا عبدالله، ملا محمد درویشی، حاج عبدالحسین یوسفی، ماندنی واژ، حاج حبیب‌الله رئیسی که با تدریس قرآن کریم در مکتب خانه‌ها شاگردان زیادی را برای منطقه بردخون تربیت کردند.

در مبارزه با استعمار افرادی مانند عبدالله محبوب و حیدر میرزا کمال خالدی که در سال۱۲۹۴ شمسی از روستای بردخون کهنه برخاستند و همراه با خالو حسین بردخونی به نیروهای سردار رئیسعلی دلواری پیوستند و در جنگ دلوار علیه انگلیسی‌ها به شهادت رسیدند و در همان مکان به خاک سپرده شدند.

در زمان جنگ تحمیلی نیز مردم روستا حضوری پرشور در میادین دفاع از کشور داشتند که در این راه سردار شهید پاسدار علی غلامی، شهید پاسدار یحیی درویشی و شهید بسیجی غلامحسین درون‌پرور در دفاع مقدس هشت ساله بهدستورحضرت امام خمینی (ره) برای دفاع از اسلام و میهن، جان خود را نثار کردند که قبور مطهر آنان در گلزارشهدای روستا قرار دارد.

یکی از مشکلات روستا تقاطع حادثه‌خیز بردخون کهنه است که نه تنها مربوط به این روستا بلکه مربوط به کل بخش است، زیرا این تقاطع دیّر را به بوشهر و شهر بردخون را به خلیج فارس (خورخان) که محل عبورش از وسط بردخون کهنه است، وصل می‌کند که متاسفانه عرض کم جاده و ارتفاع زیاد آن و فقدان شانه مناسب، سالیانه باعث بروز حوادثی دلخراش می‌شود و موجب مرگ و قطع عضو تعدادی از عزیزان شده است که امیدواریم مسئولان به این تقاطع نگاه ویژه‌ای کنند تا ان‌شاءالله شاهد مرگ عزیزانمان نباشیم.

مشکل مهم مردم روستا عدم وجود اسکله بردخون کهنه است که باز هم به کل بخش بردخون مربوط می‌شود زیرا منطقه در سال‌های قبل از انقلاب دارای گمرک تجاری بوده ولی متاسفانه به فراموشی سپرده شده و بخش بردخون و روستای بردخون کهنه که بیشتر امرارمعاش آنها از دریا تامین می‌شود متاسفانه فاقد اسکله صیادی هستند با اینکه تاکنون بارها طرح‌های مطالعاتی آن در دولت‌های مختلف انجام شده ولی همچنان بی‌نتیجه مانده است.

* نبود فضای ورزشی و اینترنت مشکل دیگر جوانان در بردخون کهنه

دهیار روستا به خبرنگار فارس در بردخون گفت: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مشکلات روستا رفع شده و الحمدلله روستا از نعمت برق، آب، مخابرات، بهداشت،خیابان و کوچه و راه بهره‌مند شده و اندک مشکلاتی هم که وجود دارد امید است به همت دولت تدبیر و امید و همکاری مسئولان ان‌شاءالله حل شود.

عبدالرضا سراج‌زاده افزود: یکی از مشکلات روستای ما مسئله زمین کشاورزی برای جوانان است زیرا زمینی که در سال ۸۱ نقشه‌برداری و به مساحت یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار به نام جوانان بسیجی ثبت شد متاسفانه تاکنون واگذار نشده است و بهانه‌ای دارند که آب نیست، اگر آب نیست چرا در اطراف آن بیش از ۲۰ حلقه چاه کشاورزی به افراد غیر بومی واگذار شده ولی به افراد بومی می‌گویند آب نیست، امیدواریم با توجه به اهمیتی که این زمین‌ها برای جوانان دارد در قالب طرح‌های گلخانه‌ای و مرغداری صنعتی واگذار شود که نیاز کمتری به آب دارد.
وی اضافه کرد: موضوع گسترش طرح هادی روستا نیز مهم است زیرا طرح هادی فعلی روستا در سال ۸۴ نقشه‌برداری شده و اکنون با گسترش، توسعه و افزایش جمعیت، خواستار تغییر طرح هادی روستا هستیم، زیرا افزایش جمعیت موجب می‌شود که ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه روستا صورت بگیرد.

سراج‌زاده در زمینه ورزش نیز گفت: روستا فاقد هرگونه فضای ورزشی و تفریحی است که خواهشمندیم به موضوع مهم اوقات فراغت جوانان به طور ویژه توجه شود.

دهیار روستای بردخون کهنه در پایان خاطرنشان کرد: روستا در زمینه اینترنت مشکل دارد که با توجه به اینکه رئیس جمهور مدر روز ۲۷ اردیبهشت اینترنت ۴۱۰۰ روستا را به طور گسترده افتتاح کردند ولی متاسفانه از آن روز تاکنون هنوز اینترنت روستا وصل نشده که با پیگیری‌های انجام شده از بوشهر تا دیر، می‌گویند ما منتظر یک ابلاغیه هستیم که ان‌شاءالله این ابلاغیه هر چه زودتر از وزارتخانه مربوطه ابلاغ شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر