شما اینجا هستید

یادداشت اول » پایان یک راه!؟

صدای بندر : محمد مظفری -حدود ۱۷ سال پیش  یعنی در آخرین روزهای دولت ششم و هنگامی که آیت الله هاشمی رفسنجانی  در آخرین دیدارش در کسوت رئیس جمهور  از بوشهر دیدن می کرد به صورت غیر حضوری کلنگ احداث  جاده ساحلی  بوشهر گناوه را زد تا در ادامه جاده ساحلی که بوشهر را به جنوب استان وصل می کرد از آن پس بوشهر توسط جاده ساحلی  راهش به شمال استان نزدیکتر شود. همزمانی شروع این پروژه با شروع دولت هفتم وهشتم یعنی دو دولت خاتمی و سرمایه گذاری دولت در عسلویه  ،نیاز به ایجاد راه های جدید را در استان بیشتر می کرد ، از این رو بیشتر سرمایه گذاری  مسئولین استان دراین هشت سال به توسعه راه ها  منجر شد و البته با توجه اولویتی که دولتی ها در جنوب استان می دیدند بزرگراه عسلویه به بوشهر و همزمان بوشهر به برازجان  و برازجان به شیراز ساخته شد ضمن اینکه   بزرگراه برازجان به دیلم نیز کلنگ خورد  در این بین هرچندراه ساحلی  پیشرفت کمتری  نسبت به پروژه های دیگر داشت ولی به صورت کج دار و مریض و در اولویت های پایین تر به پیش می رفت در این بین داشتن معارض و مسائل زیست محیطی و محیطی نیز در کند شدن احداث پروژه  نقش داشت . با اتمام دوره اصلاحات  راه ساحلی به اتمام نرسید تا در دولت احمدی نژاد  که قرار شده بود با افزایش قیمت بنزین و سوخت عواید آن به توسعه راه ها تخصیص یابد  نیز  به سرانجام نرسد  یا نیمه کاره  به مقصد برسد . حالا پس از گذشت حدود ۱۷ سال  از آغاز پروژه احداث این راه ۹۰ کیلومتری  و در آغازین روزهای دولت یازدهم بالاخره این راه نیمه تمام  قرار است  مورد بهره برداری قرار گیرد . در این بین اما هنوز مواردی هست که ذهن شهروندان بوشهری و گناوه ای را مشغول خود نموده و امید است  که با تلاش خدمت گذاران اداره کل راه و شهرسازی استان   وبا حمایت های استاندار محترم که بیش از همه به موقعیت شهرستان گناوه اشراف دارندهر چه سریعتر مرتفع گردد.

۱-در آغازین روزهای شروع ساخت این جاده ساحلی  نام جاده ساحلی را  بوشهر گناوه  گذاشتند یعنی راهی که قرار است شهر بوشهر را به شهر گناوه وصل کند. و این عنوان  هنوز هم بر پیشانی این راه حک شده و از زبان مدیران محترم استان و رسانه ها در خبرها می آید .ولی جالب است بدانید که این را ه دقیقا از بوشهر یعنی سه راه دلوار شروع شده و تا بندرریگ پایان می  یابد و هرگز به شهر گناوه نمی رسد و اگر کسی قرار است از طریق این راه به گناوه  برود باید  مسافت بین  بندرریگ تا گناوه  رااز طریق جاده قدیم ریگ گناوه و درادامه از بزرگراه برازجان – گناوه طی کند .  حالا مشخص نیست چرا مسئولین محترم بقیه راه ساحلی یعنی  بندرریگ تا گناوه که بیشتر از ۱۰ کیلومتر هم نمی شود و در خارج کردن بندرریگ از بن بست و دسترسی راحت مردم ریگ  و گناوه به جاده ساحلی را در پی دارد  کوتاهی کرده اند که البته امیدواریم با درایت کارشناسان و مسئولین راه استان این اتفاق به زودی انجام بپذیرد.

۲- در خبر های پیش از افتتاح این جاده از زبان مدیران محترم ارشد استان و مدیران حوزه راه  استان عنوان شده  که راه بوشهر و گناوه با این افتتاح بیش از ۳۵ کیلومتر کمتر می شود که باید این عنوان بدین صورت تصحیح گردد که در صورتی که جاده ساحلی به گناوه برسد  نزدیک به ۳۰ کیلومتر از این راه کوتاه می شود. البته شاید منظور ازکم شدن راه مربوط به راه بوشهر به بندرریگ باشد که با توجه به اینکه این جاده مستقیم وارد ریگ می شود کسر مسافت ۳۰کیلومتری دراینباره صدق می کند. البته آنچه دراینباره گفتنی است این است که  در بدو شروع پروژه فوق نقشه طوری کشیده شده بود که باید راه گناوه و بوشهر بوسیله جاده ساحلی بیش از ۵۰ کیلومتر کوتاه تر می شد. ولی آنطور که پیداست انقدر این راه ساحلی پیچ تاب برداشته که  مسافت کم شده به ۳۰کیلومتر آن هم تا بندرریگ رسیده است.

۳- نکته آخر اینکه همانطور که قراراست جاده ساحلی بوشهر به جنوب استان دو بانده شده و تعریض گردد. مسئولین محترم ضمن تعریض جاده ساحلی شمال استان و تهیه شانه برای جاده  فوق به علت استراتژیک بودن آن از همین حالا به فکر چهاربانده کردن آن باشند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر