شما اینجا هستید

اخبار » عدم برگزاری اجتماع تاسوعا در گناوه/ سازمان تبلیغات کجاست؟/ شورای هیئت های مذهبی چکاره است؟
گروه : اخبار

 

خبر بندر؛ محمد مظفری: دو سال پیش دقیقا چند روز بعد از عاشورای حسینی مطلبی را در خصوص عدم برنامه ریزی برای ساماندهی مراسم سوگورای در ایام محرم در هفته نامه صدای بندر منتشر گردید و جواب هایی می طلبید که البته از سوی مسئولین مربوطه نه تنها جوابی داده نشد بلکه به علت سهل انگاری و مدیریت ضعیف و نبود برنامه ریزی مناسب از سوی نهادهای مربوط، یکی از بزرگترین اجتماعات عاشورایی که عصر روز تاسوعا در گناوه برگزار می گردید از تقویم مراسم سوگواری درگناوه حذف گردید. تا این سوال بزرگ پیش بیایدکه که سازمان های عریض و طویلی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و و شورای تشکل های مذهبی کارشان چیست؟ و قرار است در قبال مراسم مذهبی ، عزاداری وسوگواری سطح شهر چه اقدامی را انجام دهند؟

بیش از چند دهه است که در عصر تا سوعای حسینی هیئات مذهبی شهر گناوه  بدون دخالت هیچ سازمان دولتی در میدان مرکزی  شهر به عزاداری می پرداختند و دسته جات سوگواری با نظمی خاصی گرداگرد میدان بزرگ شهر حضور پیدا کرده تا همایش بزرگ عصر تاسوعا یکی از بزرگترین اجتماعات استان شود. ولی حالا چند سال پس از استقرار سازمان تبلیغات و شورای تشکل های مذهبی در شهر گناوه شاهد حذف کامل این اجتماع بزرگ در برنامه های سوگواری دهه اول محرم در سطح شهر گناوه هستیم! اتفاقی که اعتراض شدید هیئات مذهبی و بزرگان شهر را در پی داشته و دریغ از یک جواب خشک و خالی و یک واکنش به اعتراضات مردمی در این رابطه!و خطرناکتر اینکه  گویا در بعضی جلسات ، صحبت هایی برای برچیده شدن و ایجاد تغییرات در مراسم بزرگ عصر عاشورای گناوه نیز شنیده شده است. و این خطر بزرگی است که آیین های دیرین مردم نجیب و با فرهنگ گناوه را هدف قرار داده است.

حال سوال اینجاست مسولین محترم چرا با ورود به نحوه برگزاری مراسمی که یک قرن از قدمت آن می گذرد و تغییرات نابجا در شکل این همایش باعث تعطیلی کامل آن شده اند و حالا هم هیچ خبری از آنها نیست؟

نمی دانم این سوال بزرگ را چه کسی باید جواب دهد سوال مهمی که یک سال است از سوی افکار عمومی شهر و متولیان هیئات مذهبی شهر مطرح شده و جوابی را دریافت نکرده است!

متن یاد داشت  دو سال گذشته در اعتراض به عدم برگزاری مراسم عصر تاسوعا در شهر گناوه در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۳

چرا دیگر اجتماع بزرگ تاسوعا درمیدان مرکزی شهر گناوه برگزار نمی شود؟

صدای بندر؛ محمد مظفری: شهرستان گناوه به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مراکز فرهنگی و مذهبی استان بوشهر در سال های اخیر همیشه به عنوان پیشتاز برگزاری مراسم و آیین های مذهبی مطرح بوده است.
وجود علما ، سخنرانان و عاظ برجسته در طی دو قرن اخیر بندر گناوه و بندر ریگ را به قطب برگزاری مراسم مذهبی معرفی نموده است . در این بین برگزاری مراسم ویژه محرم و صفر و اجتماع بزرگ گناوه ای ها در روزهای تاسوعا و عاشوردرگناوه و بندرریگ به عنوان دو اجتماع بزرگ استان همیشه زبانزد بوده اند.
در گناوه از سالهای دور رسم براین بوده که در عصر روزهای عاشورا و تاسوعا دسته های عزاداری از سراسر شهر به ترتیب در امام زاده سلیمان بن علی و میدان مرکزی شهر حضور پیدا کرده و عزاداری می پرداخته اند. ولی متاسفانه طی سه چهار سال اخیر به علت عدم برنامه ریزی و مناسب و اعمال سلیقه در نهادهای مرتبط بخصوص در سازمان تبلیغات و شورای مذهبی شهرستان شاهد برچیده شدن اجتماع بزرگ دسته های عزاداری شهر گناوه در میدان مرکزی شهر بوده ایم . این در حالیست که در بیشتر نقاط استان و کشور مسئولین مربوطه به دنبال ایجاد فضایی مناسب در مراکز شهرها برای اجتماع دسته های عزاداری هستند و نمونه نزدیکش شهر بوشهر استاد که به دستور نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر چند سالی است اجتماع بزرگ دسته های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا در شهر بوشهر برگزار می شود.
متاسفانه به علت برنامه ریزی مناسب و عدم نظارت کافی از سوی سازمان تبلیغات و اعمال سلیقه در شورهای مذهبی شهرستان اجتماع بزرگ تاسوعا امسال نیز در مرکز شهر برگزار نگردید و هیئت ها به علت سردرگمی هریک در نقطه ای از شهر به عزاداری پرداختند و تعدادی از هیئت ها نیز به علت برنامه ریزی مناسب نتوانستند با دسته های خود در سطح شهر حضور یابند.و البته همین ناهماهنگی ها بعضا با اعتراض بعضی هیئت ها روبرو گردید.
حال بنظر میرسد مسئولین سازمان تبلیغات شهرستان گناوه و شورای تشکل های مذهبی باید با برنامه ریزی مناسب به استقبال مراسم سوگواری محرم در سالهای آینده بروند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر