شما اینجا هستید

سرخط خبرها » نشست هماهنگی و ساماندهی انجمن های زیست محیطی مردم نهاد
گروه : سرخط خبرها

نشست هماهنگی و ساماندهی انجمن های زیست محیطی مردم نهاد با حضور دکتر حسین دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، یونس قیصی زاده مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان و با شرکت انجمن های زیست محیطی مردم نهاد استان بوشهر در سالن کنفرانس اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش صدای بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، حسین دلشب ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه و ابراز خوشحالی از حضور مسئولین و نمایندگان سمن ها در این نشست اظهار داشت: هدف سازمان حفاظت محیط زیست از توجه به سازمان های مردم نهاد و NGO ها در واقع ایجاد یک روند تصمیم سازی دمکراتیک از پایین به بالا است وبدون دخالت هیچ نهاد دولتی است تا این شبکه های زیست محیطی مردم نهاد فعال شود و ارزش هایی که می توانند برای جامعه و کشور داشته باشند نهادینه شود و در روند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مورد توجه قرار بگیرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: با توجه به اینکه مسئولین و نهادهای دولتی گرفتار بخشنامه های اداری و ضوابط و چارچوب های قانونی هستند شاید نتوانند خیلی از مسائل که در حوزه فعالیت آنها اتفاق می افتد را بصورت شفاف و مشخص مورد بررسی قرار دهند یا اینکه اطلاع رسانی عمومی کنند؛ به همین دلیل NGOها دارای مزایا و اهمیتی هستند که می توانند راه حل های متنوع و متفاوت ارائه دهند.
وی اهمیت سمن ها را رضایت عمومی ، افزایش آگاهی های عمومی مردم و یا روشن شدن تصمیم گیری ها عنوان نمود و گفت: ممکن است مراکز تصمیم گیری به دلیل فاصله ای که از وقوع اتفاقات یا ارزش هایی که در منطقه وجود داشته باشد، آگاهی نداشته باشند و این سمن ها می توانند ارزش های منطقه و یا آثار مخرب ناشی از فعالیتهای صنعتی، تولیدی را خیلی راحت تر و شفاف تر اطلاع رسانی کرده و مسئولین را در جریان امر قرار دهند.
دلشب ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های مهمی که سمن ها می توانند دنبال کنند انتشار فرهنگ زیست محیطی بین مردم است زیرا زندگی ما بر پایه محیط زیست می باشد و محیط زیست بستر سلامت بوده و کلیه جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی هدف از برگزاری این نشست را سامان دهی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و بررسی نحوه ی ثبت و فعالیت آنها و همچنین اتصال آنها به سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق ۹ گانه ای که در کشور تشکیل شده عنوان نمود و گفت: با مشخص شدن نمایندگان این سمن ها انشاءاله در آینده بر اساس چارچوب قانونی و جلوگیری از پراکنده سازی کارها بتوانیم همگام با هم در راستای یک هدف صحیح و مقدس گام برداریم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ادامه به یازده بندی که سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سمن ها مشخص کرده اشاره نمود و بیان کرد این بندها بصورت پیش نویس بر روی سایت سازمان محیط زیست قرار گرفته و سمن ها اگر نظری راجع به پیش نویس دارند می توانند بصورت پیام ارسال کنند وبخش هایی از آن را قرائت نمود که در مورد بند ۶ این بخشنامه که مربوط به معرفی نماینده تام الاختیار سمن ها و در نهایت تعیین شبکه استانی بود تبادل نظر شد.
دکتر حسین دلشب اضافه نمود: استان های کشور به مناطق ۹ گانه تقسیم بندی شده اند و هرمزگان، بوشهر و خوزستان در منطقه ۹ قرار گرفته اند که نمایندگان این سه استان بعنوان نماینده همه ی سمن ها در ستاد سازمان و جلسات ستاد اصلی کشور حضور پیدا کنند. بعضی از سمن ها نیز می توانند در گروه های تخصصی ( بعنوان مثال: آب و تالاب، فرسایش و ریزگردها، آلودگی هوا، تنوع زیستی، اکوتوریسم و …) عضو شوند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ادامه گزارشی در مورد محیط زیست کشور ارائه کرد و گفت: محیط زیست ما در شرایطی قرار گرفته که امروزه همه از محیط زیست صحبت می کنند به دلیل وضعیتی که در مسائل آب، آلودگی هوا، تخریب منابع جنگلی، خشک شدن دریاچه ها، نابودی گونه های گیاهی و جانوری و حذف بعضی از گونه های حساس در معرض خطر انقراض روبرو هستیم و شاید امنیت پایدار و امنیت اقتصادی به خطر بیفتد؛ زیرا دفاع از محیط زیست یعنی دفاع از امنیت پایدار .
دلشب ادامه داد: وقتی که اصل منابع که بستر حیات بوده و زندگی ما وابسته به آن منابع است از دست بدهیم، دیگر چیزی برایمان نمی ماند. و اضافه کرد: یادمان باشد که محیط زیست در واقع حافظ منافع پایدار جامعه و بحثی بسیار مهم است.
بعد از سخنان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، آقای یونس قیصی زاده مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان با ابراز خوشحالی از حضور در جمع کسانی که احساس مسئولیت کرده و با وجود داشتن مشکلات روزمره دلسوزانه برای محیط زیست فعالیت می کنند و تاثیرات خوب و مفیدی داشته اند گفت: با توجه به فضای جدیدی که در کشور حاکم شده و روی کار آمدن دولت دکتر روحانی و انتصاب دکتر سالاری بعنوان استاندار بوشهر، تاکید زیادی بر روی فعال سازی NGO ها صورت گرفته است.
قیصی زاده ادامه داد: هدفی که استانداری در رابطه با سازمانهای مردم نهاد پیگیری می کند بحث تشویقی و حمایتی است که با حفظ استقلال بتوانند در عرصه های مختلف فعال شوند.
یونس قیصی زاده اظهار کرد: دولت، استانداری و محیط زیست در ۳ مقوله می توانند به سازمان های مردم نهاد کمک کنند:
۱-” ساختارسازی سمن ها ” : وی اظهار امیدواری کرد راهکارهایی اتخاذ شود که ثبت اساسنامه و ثبت NGO در حداقل زمان انجام شود.
مشاور امور جوانان استانداری بوشهر اضافه کرد: استاندار محترم نیز تاکید ویژه ای برتسهیل ساختار سازی در NGOها داشتند و جا دارد در جلسات بعدی نیز به این بحث پرداخته شود.
۲-” توانمندسازی سمن ها ” که در سال های گذشته در مورد این مقوله کمتر کار شده است.
قیصی زاده گفت: یک سازمان مردم نهاد که وارد کار می شود باید ساز و کارهای اولیه برای ماندگاری بدست آورد؛ در غیر اینصورت پس از تشکیل و بعد از چند ماه فعالیت دچار مشکلات مالی و ساختاری شده و راکد می شوند. باید برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و ساز و کارهایی اتخاذ شود که بدون اینکه به استقلال NGO لطمه وارد شود حداقل دغدغه های اولیه آنها مرتفع گردد.
وی افزود : نیاز است که دوره و کارگاه های آموزشی برگزار شود و NGO ها با جدیدترین روش های علمی و تجربی محیط زیست آشنا گردند و از نزدیک از تجارب صاحب نظران در بحث سازمان های مردم نهاد و از نظریات آنها و تجارب دیگر کشورها در قالب سمینار و همایش استفاده کنند.
قیصی زاده با تاکید بربهره گیری از دانش روز ، علاقه مند سازی کسانی که زمینه علاقه مندی به محیط زیست دارند مانند دانش آموزان، اساتید و حتی مردم عادی ، ارتباط دو طرفه با اداره محیط زیست؛ تقویم سازی را تجربه خوبی در این زمینه دانست و گفت: اگر امکان این باشد که در روز خاصی از ماه به عنوان برنامه از پیش تعیین شده داشته باشیم و سخنران دعوت شود و یا حتی از تجارب یکدیگر استفاده شود می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.
۳- ” فرصت سازی ” : یونس قیصی زاده اضافه نمود: هدف ما در جامعه سالم سازی جامعه در عرصه محیط زیست است. رییس جمهور محترم نیز در این زمینه حساس هستند و مکرر راجع به حقوق شهروندی بحث هایی را دنبال می کنند.
وی ادامه داد: سمن ها اگر بتوانند اعتمادسازی را در جامعه بوجود بیاورند زمینه هایی وجود دارد که استانداری ، دستگاه های اجرایی و محیط زیست فرصت های جدیدی را برای فعالیت هایNGOها و فعالیت های زیست محیطی ایجاد کنند و انجمن های زیست محیطی نیز باید در حل مشکلات کمک کنند نه اینکه باعث ایجاد چالش بشوند.
مشاور امور جوانان استانداری بوشهر اذعان کرد: با توجه به همتی که در آقای دکتر دلشب دیده می شود با سخت کوشی که در میان سمن های محیط زیستی مشاهده شده انشاءاله این زحمات تاثیر گذار بوده و خروجی آن در جامعه ، محیط زیست و زندگی مردم دیده شود و تاکید نمود فضای خوبی در استان در بحث های محیط زیستی ایجاد شده و ساختار دولت نیز پشتیبان NGOها است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد سمن ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند و افتخار این خدمت نصیب ایشان گردد.
در ادامه این جلسه مسئولین و نمایندگان سازمان های مردم نهاد زیست محیطی به بیان مشکلات خود و ارائه نظرات و پیشنهادات پرداختند که می توان به اهم آنها در ذیل اشاره نمود:
– تشکیل جلسات ماهانه که هرجلسه به میزبانی یک شهرستان انجام شود تا سمن ها از نزدیک با ارزش ها و چالش های زیست محیطی آن منطقه آشنا شده و از تجارب یکدیگر استفاده نمایند.
–استفاده از امکانات مدرن در فرهنگ سازی
– نصب تابلوهای زیست محیطی در مکان های مختلف
– ایجاد باشگاه ایده پردازان
– سامانه پیام گیر نظرات و پیشنهادات مردمی
– استفاده از رسانه ها و مطبوعات در فرهنگ سازی
– گام برداشتن در سطوح تخصصی
– تقویم سازی محیط زیستی
– برگزاری کارگاه های آموزشی و استفاده از تجارب صاحب نظران در استان و کشور و حتی کشورهای دیگر
در پایان این نشست مقرر گردید مسئولین سمن ها در ثبت NGO خود سرعت عمل به خرج داده و اساسنامه و مدارک را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تحویل و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر