شما اینجا هستید

سرخط خبرها » دربزرگترین مرکز دندانپزشکی جنوب کشور فقط دندان می کشند!
گروه : سرخط خبرها

کلینیک دندانپزشکی تخصصی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که مسوولان وقت این دانشگاه در زمان افتتاح آن را به عنوان بزرگترین مرکز دندانپزشکی جنوب کشور معرفی کردند، هم اینک فقط خدماتی در حد معاینه، عکسبرداری و دندان کشیدن به بیماران ارایه می کند.

به گزارش ایرنا این مرکز تخصصی که خرداد سال گذشته با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دهم با هدف ارایه خدمات دندانپزشکی دولتی به مردم و استفاده دانشجویان این رشته افتتاح شد بارقه ای از امید را در دل مردمی که از گرانی خدمات دندانپزشکی به ستوه آمده بودند، ایجاد کرد.

هرچند این مرکز پس از چند ماه از افتتاح نیز به دلایل مختلف کار خود را به طور رسمی آغاز نکرد و فقط به نوبت دهی بسنده می شد اما با پیگیری رسانه ها سرانجام ارایه خدمات دندانپزشکی در آن از سرگرفته شد که عمر این خدمات دهی نیز به کمتر از یک سال قد نداد و درسال جدید دوباره مردم را برای دریافت خدمات تخصصی و گریز ازهزینه های هنگفت بخش خصوصی که درمقایسه با سایر استان ها نیز همخوانی ندارد، در استان های همجوار سرگردان کرد.

یکی از شهروندان بوشهری گفت: روز گذشته برای عصب کشی به مرکز تخصصی دندانپزشکی بوشهر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کردم اما مسوولان مربوط یادآورشدند که فقط در این مرکز کشیدن دندان، معاینه و عکسبرداری آنهم توسط دانشجویان انجام می شود.

سید مجتبی موسوی افزود: پس از ناامیدی به اجبار به یکی از دندانپزشکان بخش خصوصی مراجعه کردم اما برای عصب کشی هر دندان چهار میلیون و۵۰۰ هزار ریال باید پرداخت کنم.

وی با بیان این که هزینه ویزیت و گرفتن عکس نیز به این رقم باید افزوده شود یادآورشد: تعرفه دندانپزشکی در مطب ها و کلینیک های خصوصی نیز یکسان نیست طوری که بین یک میلیون تا یک میلیون و۵۰۰ هزار ریال تفاوت دارد.

موسوی اضافه کرد: برای عصب کشی و پر کردن سه دندانم باید ۲۰ میلیون ریال پرداخت کنم که اگر این خدمات در مرکز دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ارایه می شد، کمتر از پنج میلیون ریال هزینه داشت.

یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: هزینه روکش دندان توسط بخش خصوصی بین سه تا پنج میلیون ریال در بوشهر است که برای عصب کشی، پرکردن و روکش یک دندان حدود ۱۰ میلیون ریال باید هزینه شود.

فاطمه عاشوری افزود: بالا بودن هزینه های دریافت خدمات دندانپزشکی در استان بوشهر باعث شده تا بسیاری از خانواده ها به جای ترمیم و حفظ دندان های خود، آنها را از ریشه بکشند.

وی یادآورشد: هرچند فاکتور پرداخت هزینه به بیماران دارای بیمه تکمیلی داده می شود اما رقمی که بیمه های تکمیلی برای دندانپزشکی می پذیرند، کمتر از یک چهارم هزینه پرداختی به پزشکان است.

روشن رسولی بیماری که از سوی کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) دشتستان به مرکز تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معرفی شده بود گفت: خدمات تخصصی در درمانگاه های دولتی شهرستان ها انجام نمی شود و به ناچار به این مرکز مراجعه کرده ام.

دیگر شهروند بوشهری نیز با رضایت مندی از ارایه خدمات دندانپزشکی مرکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سال گذشته برای عصب کشی و پرکردن دندان به این مرکز مراجعه کرده ام و تاکنون چهار جلسه روی دندانم کار شده است.

مونا ندومی افزود: تعرفه ارایه خدمات دندانپزشکی در مرکز تخصصی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قابل مقایسه با بخش خصوصی نیست که باتوجه به مشکلات اقتصادی خانواده ها فراهم شدن زمینه استمرار این نوع خدمات در مراکز دولتی گامی مثبت در کاهش هزینه های درمان است.

احمد خوش صوت دیگر مراجعه کننده به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: این مرکز فقط با بیمه تامین اجتماعی طرف قرارداد است که این امر برای شاغلان دیگر دستگاه ها که ماهانه مبالغ هنگفتی بابت بیمه پرداخت می کنند، مشکل ساز شده است.

مسوول فنی کلینک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: این کلینیک قابلیت ارایه خدمات جراحی فک و صورت، اورتودنسی، جراحی لثه، درمان ریشه، ترمیمی و زیبایی دندان، پروتزهای دندانی ثابت و متحرک، ایمپلنت (کاشت دندان) دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی و تشخیص بیماری های دهان و دندان با تعرفه دولتی را دارد.

دکتر محمد آخوند زاده متخصص بیماری های دهان، فک و صورت در گفت وگو با ایرنا افزود: همه خدمات یادشده تا پایان سال قبل دراین مرکز ارایه می شد و در سال جدید به دلیل برخی مسایل فقط در بخش آموزشی نوبت صبح خدمات آموزشی در قالب کشیدن دندان، معاینه و رادیولوژی انجام می شود و خدمات تخصصی که در نوبت عصر در این مرکز ارایه می شد اکنون تعطیل شده است.

وی یادآورشد: دانشکده دندانپزشکی بوشهر تاکنون سه ترم دانشجو پذیرفته است که هم اینک دانشجویان ترم سوم صبح ها در برخی رشته ها افزون بر آموزش به ارایه خدمات نیز به بیماران می پردازند.

آخوندزاده اضافه کرد: ۱۶ عضو هیات علمی ۱۲ رشته تخصصی دراین کلینک تا پایال سال گذشته ارایه خدمات دندانپزشکی می دادند که با تمهیدات اتخاذ شده تا نیمه اول ماه جاری ارایه خدمت آنان از سرگرفته خواهد شد.

وی گفت: تهیه مواد دندانپزشکی و سیاست گذاری تعرفه ای و تفکیک حسابداری بخش دانشجویی و تخصصی علت تعطیلی نوبت عصر این مرکز دندانپزشکی است.

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی بوشهر یادآورشد: تعرفه دانشجویی ارایه خدمات دندانپزشکی به شکل واحد توسط وزاتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.

وی گفت: باتوجه به گران بودن قیمت تامین مواد و تجهیزات دندانپزشکی و تازه تاسیس بودن دانشکده دندانپزشکی بوشهر برای ارایه خدمات درمانی بیشتر به بیماران نیازمند حمایت مالی از وزاتخانه است.

دکتر آخوندزاده افزود: تعرفه خدمات تخصصی در کلینک دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر حتی از تعرفه خصوصی پزشکان عمومی نیز کمتر است.

وی گفت: هم اینک فقط بیمه تامین اجتماعی طرف قرارداد با این مرکز است و رایزنی با سایر بیمه ها نیز ادامه دارد. آخوند زاده افزود: هزینه پرکردن دندان با تعرفه دولتی توسط دانشجویان دندانپزشکی بین ۹۶ تا ۱۸۰ هزار ریال و توسط پزشکان متخصص بین ۳۳۰ تا ۶۰۰ هزار ریال است.

وی یادآورشد: عصب کشی نیز با تعرفه دانشجویی از ۱۲۰ تا ۲۴۰ هزار ریال و تخصصی ۸۵۰ هزار ریال تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است و دندان شمار هفت توسط پزشک متخصص ریشه دو میلیون و ۶۰۰ هزار ریال انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشکده دنداپزشکی بوشهر اظهارکرد: روکش هر دندان توسط پزشک متخصص پروتز دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و سایر تخصص ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال هزینه در بر دارد.

وی گفت: تعرفه کسیدن دندان در بخش دانشجویی ۴۲ تا ۹۶هزار ریال و توسط پزشکان متخصص جراح ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال و سایر پزشکان متخصص غیر جراح ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار ریال است.

مسوول فنی کلینک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: جرم گیری با تعرفه دولتی توسط دانشجویان دندانپزشکی ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار ریال و پزشکان متخصص لثه یک میلیون و ۹۰۰ ریال و سایر پزشکان متخصص یک میلیون و ۶۰ هزار ریال است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر