شما اینجا هستید

اخبار » بوشهر تخت خالی ندارد، بیمارستان‌ها را نگردید!

کرونا بیماری سرکشی است که قریب به دو سال است همه‌ دنیا را درگیر خود کرده‌، از فضاهای اقتصادی و سیاسی گرفته تا حتی ورزش و المپیک، شاید اگر قرن ۲۱ را به سلامت به پایان برسانیم، آیندگان کرونا را دردسرسازترین معضل قرن نامگذاری خواهند کرد.

از آن‌جایی که مشخص است این بیماری گردنکش نه با کسی شوخی دارد و نه رحمی؛ بعد از گذشت مدت نسبتاً طولانی هم مردم خسته از این شرایط و پروتکل‌ها، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به حداقل ممکن رسانده‌اند عمده‌ای هم به هوای واکسیناسیون پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

با تمام این شرایط پیدا شدن گونه‌های دیگری از این بیماری‌ هم قوزی است بالای قوز دیگر که نوید آینده‌ای روشن رو نمی‌دهد از طرف دیگر باید شرایط کادر درمان هم در نظر گرفت که خالصانه و به‌معنای واقعی کلمه مدافع سلامت هستند.

در این گیرودار استان بوشهر هم با توجه به موقعیت مرزی و جغرافیایی خود در برابر شیوع این بیماری آسیب‌پذیر است به‌طوری که در این هفته‌های گذشته وضع بحرانی را سپری کرده‌ و بیمارستان‌های استان حال و روز خوشی ندارند.

استان در شرایط اورژانسی

سعید کشمیری در گفتگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: روز به روز شاهد ازدحام بیماران کرونایی در بیمارستان ها هستیم و استان شرایط بسیار بدی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکنون تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات به بیماران انجام داده است و روزانه شاهد اضافه شدن بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها برای بستری بیماران هستیم.

کشمیری تصریح کرد: تعداد بیمارستان‌ها هر قدر هم زیاد باشد مهم نیست، در برابر اپیدمی باید کاری صورت بگیرد که زنجیره انتقال این بیماری به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: در استان در برخی از داروهای پر مصرف مانند سراسر کشور کمبود وجود دارد و خواسته ما از مردم رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های اجتماعی است.

اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس بیش از ظرفیت مراجعه کننده دارد

عاطفه اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر ۲۲۰ مریض بستری کرونایی در بخش‌های بیمارستان وجود دارد و روزانه ۲۶۰ مراجعه سرپایی کرونا در بخش‌های اورژانس داریم که این آمار بیش‌از ظرفیت ما است.

رئیس بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر بیان کرد: میانگین فوتی در بیمارستان خلیج‌فارس روزانه دو نفر است؛ روزانه ۲۸ مورد پذیرش جدید و ۲۰ مورد ترخیصی در بیمارستان انجام می‌گیرد.

این مقام مسؤول عنوان کرد:  ظرفیت بیمارستان تکمیل است و ما به دنبال افزایش ظرفیت هستیم، می‌توان از ظرفیت بیمارستان شهدای هسته‌ای هم استفاده کرد.

کمبود امکانات پزشکی

اسفندیاری تصریح کرد: برای اضافه کردن ظرفیت تنها تخت کافی نیست و در کنار تخت ما نیازمند پزشک، لوازم پزشکی و … هستیم که در این زمینه دچار کمبودیم.

رئیس بیمارستان شهدای خلیج‌فارس گفت: کادر درمانی این بیمارستان با توجه به کمبود نیرو و یا درگیری مدافعان سلامت به کرونا روزانه به‌صورت دو و یا سه شیفت به مردم خدمات می‌دهند.

وضعیت بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر

این پزشک توضیح داد: راه‌حل کرونا در بیمارستان نیست و پیشگیری از آن دارای اولویت است؛ در این هفته و هفته‌های آینده مردم پروتکل‌ها را به صورت دقیق رعایت کنند تا از این بحران کرونایی خارج شویم.

وی اظهار کرد: هرچه جلوتر می‌رویم افراد کم‌ سن‌تر و بدحال‌تر می‌شوند که از مردم تقاضا داریم که با شروع علائم تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کنند تا در زمان طلایی بتوانیم بیماران را نجات دهیم.

۱۰ تا ۱۵ درصد مراجعه کنندگان بستری می‌شوند

رییس بیمارستان امام هادی(ع) شهرستان دیر نیز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به روند صعودی بیماران کووید ۱۹ و  تکمیل شدن ۷۰ درصد تخت های بیمارستانی استان، ۱۴ تخت بیمارستان امام هادی(ع) شهرستان دیر به مبتلایان کرونایی اختصاص یافته است. 

محمد زبیری اظهار داشت: در موج پنجم کرونا، آمار مراجعین مرتبط با کرونا نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۷۰ درصد افزایش داشته و در روز نزدیک به ۵۰ مراجعه سرپایی داریم که ۱۰ تا ۱۵ درصد این موارد بستری می‌شوند. 

رئیس بیمارستان امام هادی (ع) دیر ضمن تصریح بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های این بیمارستان در جهت خدمت‌رسانی بهینه به مردم در این بحران افزود: با توجه به افزایش مراجعین و نیاز به تخت‌های بستری بیشتر، چهار تا از بخش‌های عمومی را ادغام و یک بخش جدید با ۱۴ تخت به بیماران کرونایی اختصاص یافت. 

وی همچنین اظهار داشت: یک کلینیک تنفسی نیز برای بیماران کرونایی که مشکل تنفسی دارند راه‌اندازی شده و بیماران سطح یک و دو را بستری و بیماران سطح سه به دلیل نبود بخش ویژه به مراکز درمانی شهرستانهای همجوار انتقال داده می‌شوند. 

زبیری گفت: متاسفانه بیمارستان امام هادی(ع) دیر دستگاه سی تی اسکن ندارد و بیمار پس از تشخیص پزشک داخلی اگر نیاز به سی تی اسکن داشته باشد به مراکز درمانی شهرستانهای همجوار مراجعه و سپس جهت ادامه مراحل درمان به بیمارستان مراجعه خواهد کرد. 

وی با اشاره به خستگی کادر درمان تصریح کرد: از مردم تقاضا دارم از ماسک استفاده نمایند و از تجمعات پرهیز کنید که تنها راه مقابله با این ویروس، دوری از تجمعات، دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. 

رئیس بیمارستان امام هادی(ع) دیر تأکید کرد: علائم اولیه ویروس جهش‌یافته هندی موسوم به دلتا، شبیه سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلو درد و احتقان بینی مهمترین علائم اولیه ابتلا به کرونای هندی به شمار می‌رود که در صورت مشاهده این علائم فرد باید احتیاطات لازم را در ارتباط با سایر اعضای خانواده رعایت نماید. 

زبیری گفت: با توجه به ظرفیت بیمارستان و راه اندازی بخش ویژه بیماران کرونایی، مدیریت لازم در جهت خدمت‌رسانی بهینه به مراجعین در دستور کار قرار دارد و هیچ یک از بیماران سطح یک و دو در صورت نیاز به گرفتن خدمات بستری به منزل ارجاع داده نخواهند شد.

روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا در شهرستان دیر 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون دو هزار و ۸۰۹ نفر به این ویروس مبتلا شدند.

احمد آخوندی گفت : حدود ۶۱ درصد نمونه افراد مشکوک مثبت تشخیص داده می‌شود و این نشان دهنده روند افزایشی موارد ابتلا در شهرستان دیر است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۹۶۷ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که نسبت به کل سال گذشته روند افزایشی دو و نیم درصدی است که در چهار ماهه ابتدا سال اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: طی ۱۰ روز گذشته ۳ نفر از شهروندان به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و از ابتدای تاکنون ۶۴ نفر فوت کردند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: تاکنون ۸۰ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال ، ۶۸ درصد افراد ۵۰ تا ۶۰ سال و ۳۵ درصد گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال مقابل بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند.

آخوندی تصریح کرد: هم اکنون شهرستان دیّر در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و با وجود اینکه شدت سرایت بیماری زیاد شده اما متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کاهش یافته است.

وی افزود: از شهروندان تقاضا داریم استفاده از ماسک را فراموش نکنند و حتی‌الامکان بدون مراجعه حضوری به ادارات، بانک‌ها و سایر اماکن عمومی، امور مربوطه را به صورت تلفنی و خدمات الکترونیکی پیش ببرند.

ظرفیت بخش کرونایی بیمارستان عسلویه پر شد

خشایار وطن خواه نیز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: وضعیت کرونا در شهرستان عسلویه نگران کننده است، مردم بیشتر از گذشته مراعات کنند و کسانی که شرایط واکسن زدن را دارند حتماً واکسن بزنند، بیشتر مراجعه کنندگان به کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس بیمارستان حضرت نبی اکرم(ص) عسلویه افزود: وضعیت کرونا در شهرستان نگران کننده است، ظرفیت بخش کرونای بیمارستان پر شده است چند بیمار به دستگاه وصل هستند، از مردم شهرستان و کارکنان شرکت ها عاجزانه تقاضا داریم بیشتر از گذشته مراعات و پروتکل‌ها را رعایت و بدون ماسک از منزل خارج نشوند.

وی بیان داشت: کسانی که شرایط واکسن زدن را دارند و نوبتشان شده حتماً مراجعه کنند و واکسن بزنند، روزانه ۴٠ کپسول اکسیژن برای بیماران مصرف می‌شود و در بعضی مواقع به دلیل مصرف زیاد کمبود داریم که از شرکت‌های مستقر در منطقه درخواست داریم کمک حال ما باشند.

وطن خواه گفت: توصیه داریم افراد اگر علائم بالینی مثل تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و تب و لرزهای متوالی دارند به بیمارستان مراجعه نمایند.

وضعیت اسفناک کرونا در بیمارستان دیلم

سرپرست شبکه بهداشت و درمان دیلم استان بوشهر گفت: وضعیت بخش‌های ویژه و بستری بیمارستان این شهرستان بدلیل شیوع گسترده کرونا اسفناک است.

فرید ده‌بزرگی افزود: در حال حاضر وضعیت بیمارستان دیلم به نحوی است که اگر بیمار تصادفی به بخش اورژانس منتقل شود، جایی برای انجام اقدام‌های پزشکی در اختیار نداریم.

وی اظهار داشت: در بخش‌های بستری و حتی راهروهای بیمارستان تخت اضافه شده است و کادر درمان نیز فراتر از ظرفیت در حال تلاش هستند.

ده‌بزرگی گفت: تعداد ۵۴ بیمار مبتلا به  کووید ۱۹ در بخش‌های آی سی یو و دیگر بخش های این بیمارستان بستری هستند.

وی  اضافه کرد:  شیفت‌های قبلی بخش بیمارستان به صورت دو نفره بوده است اما با شرایط پیش آمده کرونایی به ناچار از پنج نفر استفاده می‌کنیم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان دیلم افزود: باتوجه به روند افزایش بستری و بیماران مبتلا به کرونا در شرایط کنونی، همشهریان از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها بجد خودداری کنند و  در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت کامل  داشته باشند.

بیمارستان گناوه تخت خالی ندارد

علی دریانورد رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) گناوه در گفتگو با فارس با اشاره به وضعیت اسفبار کرونایی در این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر همه تخت‌های بیمارستان پر شده است و تخت خالی درحال حاضر نیست.

وی افزود: بیشتر از ظرفیت بیمارستان با تخت‌های اکسترا بیمار کرونایی را بستری کردیم، همچنان مراجعین سرپایی زیاد هستند و به طور میانگین حدود ۸۰ الی ۱۰۰ نفر روزانه به اورژانس کرونا مراجعه می‌کنند.

به گزارش فارس، کشور نیازمند تعطیلی بلندمدتی است که شرایط موجود را کنترل کند اما موضوع حائز اهمیت در نظرگرفتن کسبه و بازاریانی است که با تعطیل شدن کسب‌وکار آن‌ها ضربه خواهند خورد.

با همه‌ این تفاسیر امیدواریم دولت جدید تصمیم عقلانی و موفقی را اتخاذ کند تا از بحرانی‌تر شدن وضع کشور مقابل کرونای افسارگسیخته جلوگیری شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر